Denník N

Ocenený fyzikár Konrád: Gymnázium je na každom rohu a vysoká škola všade, kde stojí vlak. Je to nenormálne

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Ľubomír Konrád 25 rokov učí fyziku. Hodiny sa snaží prispôsobiť tomu, akých študentov má v triede. V rozhovore hovorí o obľúbených pokusoch, o tom, ako sa študenti za roky zmenili, ale aj o tom, prečo by rodičia nemali deťom pri učení pomáhať. Vlani získal Cenu Dionýza Ilkoviča za rozvoj mimoškolskej činnosti žiakov v matematike, fyzike, chémii či informatike.

 

Prečo ľudia tak nemajú radi fyziku?

Mnohí sa jej boja. Ale prečo by sme sa mali báť vecí, ktoré nás obklopujú? Mali by sme byť zvedaví na to, ako to funguje. Dnešným deťom chýba zvedavosť. Keď sme boli malí, často sme rozoberali hračky, niekedy sme ich síce už neposkladali späť, ale boli sme zvedaví, ako fungujú. Dnes majú deti v ruke mobil a diaľkový ovládač, a keď sa ich opýtam, či vedia, ako to funguje, nezaujíma ich to.

Vás fyzika na strednej bavila?

Bavila, ale je pravda, že v tom veľkú úlohu zohral učiteľ.

Akým experimentom dokážete žiakov zaujať?

Najobľúbenejší experiment je chemicko-fyzikálny. Urobíte si mydlový roztok – rozmiešate jar s vodou. Vezmete plyn zo zapaľovača, nafúkate ho pod vodu a vzniknú vám bubliny. Keď to zapálite, sú z toho krásne plamene. Plyn zhorí a samo to zhasne. Ak si do roztoku namočíte ruku, a do ruky vezmete bublinu, tak vám idú plamene z ruky. Nič sa vám nestane a je to efektné. Keď toto spravíte, deti chcú skúšať ďalšie experimenty. Niekedy ich zaujme samotný experiment, inokedy aj iné okolnosti. Napríklad som chcel robiť experiment s prúdom vody. Zelektrizujete umelohmotnú paličku (ako keď balónom pošúchate vlasy, a postavia sa vám), priblížite to k prúdu vody a ten sa ohne. Raz nám nešla dobre voda v triede, tak sme šli všetci robiť pokus na záchod. Tridsať detí na dievčenských toaletách, a všetky si ten pokus pamätali. (smiech) Keď to dokážete oživiť a dať do toho trochu zábavy, žiaci si to vždy lepšie zapamätajú.

Aká téma je pre študentov najťažšia?

Fyzika je teraz pre nich ťažká celá, lebo je na základných školách menej hodín prírodných vied, fyziky aj matematiky. A bez matematiky sa vo fyzike veľmi nepohnete. Môžete rozprávať niečo zaujímavé, ale keď chcete ísť do hĺbky, aby tomu žiaci rozumeli, potrebujete matematiku. Tým, že je matematiky menej, je to stále horšie.

Bez matematiky sa fyzika naučiť nedá?

Ak chcete veci chápať, je to ukryté v matematike, tá je jazykom fyziky. Viem opísať zákon slovami, alebo ho viem napísať matematicky – jedným vzťahom. Ak rozumiem príslušnej matematike, všetko ostatné viem z tohto vzťahu prečítať.

Môže sa každé dieťa naučiť fyziku a matematiku?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie