Prečo sa Érsek tvári ako veľký zástanca liberalizácie a ako je to naozaj
Ministerstvo dopravy sa rozhodlo vyhlásiť prvú súťaž na prevádzku vlakov na trati Žilina – Rajec. Štátneho dopravcu môže od februára 2020 nahradiť súkromný. RegioJet však namieta, že výber a nasadenie novej firmy v takom krátkom čase nie sú reálne.
Základné fakty
- Trať medzi Žilinou a Rajcom má 21 kilometrov.
- Víťaz súťaže by ju mal obsluhovať 10 rokov.
- Prevziať ju má od 1. februára 2020.
- Ministerstvo oznámilo zámer vyhlásiť súťaž už vlani.
- RegioJet vtedy reagoval, že o ňu nemá záujem. Ministerstvu vyčítal, že robí súťaž na jednu malú trať, a nie súbor viacerých liniek v regióne.
- Firma Arriva, ktorá je na Slovensku silná v autobusovej doprave, pripustila, že sa súťaže zúčastní.
Prečo je to dôležité:
Liberalizácia vo vlakovej doprave zlepšuje služby, znižuje ceny lístkov aj náklady na strane štátu. Na Slovensku sa to ukázalo po príchode RegioJetu na trať Bratislava – Komárno a neskôr Bratislava – Košice.
Na trati do Komárna sa po príchode RegioJetu výrazne zvýšil počet cestujúcich, na trati Bratislava – Košice klesla cena lístkov. Trhové prostredie núti aj dominantného dopravcu – štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko – znižovať svoje náklady a zvyšovať kvalitu služieb.
Súvislosti:
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa prezentuje ako zástanca liberalizácie. Fakt však je, že situáciu v osobnej doprave nemá