Denník N

Prečo sa Érsek tvári ako veľký zástanca liberalizácie a ako je to naozaj

Foto - archív Facebook
Foto – archív Facebook

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo vyhlásiť prvú súťaž na prevádzku vlakov na trati Žilina – Rajec. Štátneho dopravcu môže od februára 2020 nahradiť súkromný. RegioJet však namieta, že výber a nasadenie novej firmy v takom krátkom čase nie sú reálne. 

Základné fakty

  • Trať medzi Žilinou a Rajcom má 21 kilometrov.
  • Víťaz súťaže by ju mal obsluhovať 10 rokov.
  • Prevziať ju má od 1. februára 2020.
  • Ministerstvo oznámilo zámer vyhlásiť súťaž už vlani.
  • RegioJet vtedy reagoval, že o ňu nemá záujem. Ministerstvu vyčítal, že robí súťaž na jednu malú trať, a nie súbor viacerých liniek v regióne.
  • Firma Arriva, ktorá je na Slovensku silná v autobusovej doprave, pripustila, že sa súťaže zúčastní.

Prečo je to dôležité:

Liberalizácia vo vlakovej doprave zlepšuje služby, znižuje ceny lístkov aj náklady na strane štátu. Na Slovensku sa to ukázalo po príchode RegioJetu na trať Bratislava – Komárno a neskôr Bratislava – Košice.

Na trati do Komárna sa po príchode RegioJetu výrazne zvýšil počet cestujúcich, na trati Bratislava – Košice klesla cena lístkov. Trhové prostredie núti aj dominantného dopravcu – štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko – znižovať svoje náklady a zvyšovať kvalitu služieb.

Súvislosti:

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa prezentuje ako zástanca liberalizácie. Fakt však je, že situáciu v osobnej doprave nemá

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie

Foto – TASR/AP