Denník N

Sociálne siete necenzurujú konzervatívcov, hoci o tom budeme pred voľbami počúvať

Ilustračné foto: TASR/AP
Ilustračné foto: TASR/AP

Žiaden výskum nepotvrdil, že by boli konzervatívci či kresťania na sociálnych sieťach diskriminovaní.

Už to prichádza. Extrémisti, konšpirátori a bizarné internetové postavičky roky vravia, že konzervatívny a kresťanský hlas je na sociálnych sieťach potláčaný. Stále častejšie však tento názor šíria aj demokratickí politici a novinári z profesionálnych médií.

S blížiacimi sa voľbami to môže byť len horšie a môžeme vídať viac špekulácií, že algoritmy služieb ako Facebook, Google, YouTube či Twitter pomáhajú liberálom a potápajú ich oponentov.

Aj preto je potrebné dať tieto názory do kontextu, pripojiť k nim fakty a dáta.

Hneď na úvod treba povedať jasne: doposiaľ žiaden výskum nepotvrdil, že by boli konzervatívci či kresťania na sociálnych sieťach znevýhodnení. A neexistujú ani žiadne dôkazy, ktoré by potvrdzovali, že by internetoví giganti systematicky potláčali konzervatívne názory.

Práve naopak, máme viacero dôkazov, ktoré podobné tvrdenia vyvracajú.

Google – darí sa virálom a dôveryhodným médiám

Špekulácie o diabolskom pláne internetových gigantov namierenom proti konzervatívcom dotiahol do mainstreamu americký prezident Donald Trump a jeho spojenci. Naposledy minulý týždeň písal na Twitteri, že vyhľadávač Google chystá sprisahanie a v roku 2020 chce nelegálne ovplyvniť americké prezidentské voľby.

U nás tento týždeň podobné úvahy rozvádzal Konzervatívny denník Postoj. „Vyberie Google prezidenta lepšie ako Američania?“ pýtal sa vo svojom článku Jaroslav Daniška.

Nepriniesol jednoznačnú odpoveď na túto otázku, ale pospájal rôzne výčitky voči Googlu, sociálnym sieťam či počítačovým hrám, aby došiel k záveru, že veľké internetové firmy treba rozdeliť. Samozrejme s dôvetkom, že liberáli bránia monopoly a blokujú snahy o ich reguláciu – hoci to nie je pravda.

Google odmieta tvrdenia Trumpa, niektorých konzervatívcov a republikánov, že sú vo výsledkoch vyhľadávania potláčaní.

K podobným výsledkom došiel aj týždenník Economist. Jeho analýza zhruba 175-tisíc odkazov z 37 médií nepreukázala, že by liberálne médiá (napríklad New York Times) mali v Googli lepšie výsledky ako konzervatívne (napríklad Fox News).

Ukázalo sa, že lepšiu pozíciu vo vyhľadávaní majú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Google

Médiá

Teraz najčítanejšie