Denník N

Čo konkrétne robiť proti korupcii? Pozrite si 150 nápadov

Žiadne zázračné riešenie neexistuje, ale mnoho malých a veľmi lacných áno. Prečítajte si o nich.

Hoci do nadchádzajúcich parlamentných volieb ostáva ešte 9 mesiacov, viaceré politické strany už cez bilbordy či inzerciu začali vo veľkom bojovať o voličov.

My v Transparency International Slovensko politikom, ale aj voličom ponúkame 150 protikorupčných opatrení, ktoré by zo Slovenska mohli spraviť slušnejšiu, férovejšiu a spravodlivejšiu krajinu.

Budeme sa snažiť zabojovať, aby sa strany v boji o voliča zaviazali prijať čo najviac takýchto opatrení, ak sa po voľbách dostanú k moci.

 

Odporúčania pre prístup k informáciám

·         Rozšíriť okruh osôb povinných poskytovať informácie aj na akciové spoločnosti vlastnené štátom, ako aj na spoločnosti zriadené povinnými osobami.  Transparency taktiež odporúča neuplatňovať ochranu osobných údajov na poberateľov nenárokovateľných dotácií od štátu.

·         Zriadiť inštitúciu na dohľad nad dodržiavaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám (obdoba tzv. informačného komisára v iných krajinách). V súčasnosti sa často občan musí obracať až na súd, čo je nákladné a v prípade rýchlej potreby informácií aj často neúčinné. Komisár by mohol udeliť sankcie a aktívne by podporoval používanie infozákona občanmi. Inštitúcia by mohla mať zároveň aj kompetencie dnešného úradu na ochranu osobných údajov, ako je to napr. v Nemecku či vo Veľkej Británii, prípadne byť spojená s inštitúciou ombudsmana. Zriadenie dohľadovej inštitúcie by urýchlilo a zjednotilo sprístupňovanie informácií tak pre úrady, ako aj pre občanov. Slovenská republika je v Európe skôr výnimkou, ak nemá zriadený dozorný orgán nad infozákonom.

·         Zriadiť centrálnu stránku ako zhromaždisko verejných dát v štandardizovaných formátoch (data.gov.sk) a vytvoriť povinnosť pre orgány verejnej správy i firmy väčšinovo nimi vlastnené uplatňovať tieto štandardy na všetky nimi poskytované údaje. Vhodným by bolo aj zriadenie jednotných portálov o udeľovaných eurofondoch či dotáciách. Pre možnosť porovnávať a spracovávať dáta o verejných zákazkách je potrebné zaviesť jedinečný identifikátor zákaziek (umožňujúci sledovanie zákazky od jej vyhlásenia po fakturáciu a dodatky). Sprístupniť dáta zhromažďované v Datacentre verejnosti bezplatne.

·         Zaviesť sprístupnenie informácií v elektronickej forme ako minimum a zaviesť štandardy zverejňovania dokumentov v elektronickej forme. Mnohé štátne úrady zneužívajú klauzulu infozákona, že v prípade nezhody so žiadateľom o forme sprístupnenia informácie ju môžu ponúknuť „k nahliadnutiu“. To výrazne sťažuje a v praxi aj eliminuje prístup k informáciám žiadateľom mimo Bratislavy.

·         Rozšíriť okruh povinných informácií poskytovaných políciou a úradmi, tak aby pod infozákon spadali aj, napríklad, rozhodnutia polície o odmietnutí trestného oznámenia, ktoré sú konkrétne v druhej časti prvej hlavy trestného poriadku. Podľa súčasného znenia zákona verejnosť nemá právo vyžiadať si rozhodnutia polície o odmietnutí týchto trestných oznámení a preveriť si, či polícia naozaj „chránila“ verejný záujem a zákon, alebo „chránila“ záujmy niekoho iného. Transparency poukazuje na potrebu sprístupnenia informácií o priestupkových konaniach. Ustanovenia zákona o priestupkoch výslovne vylučujú sprístupňovanie informácií nachádzajúcich sa v evidencii priestupkov postupom podľa zákona o slobode informácií. Novela zákona by preto mala riešiť problémy pri aplikácii zákona o sprístupňovaní informácií.

Odporúčania pre financovanie politických strán

·         Aktívne sledovať kreovanie novej komisie na financovanie strán kampaní. Je potrebné dozerať na systém garancií, ktorý by zabezpečil nestrannosť voľby členov tejto inštitúcie, na to, ako sa členovia novej komisie zhostia danej pozície a ako aktívne budú vykonávať túto funkciu. Transparency International Slovensko bude podrobne sledovať prácu novej komisie, ako aj jej výsledky.

·         Zaviesť centrálnu evidenciu príjmov a výdavkov politických strán. Centrálnu evidenciu by prevádzkovala inštitúcia pre dohľad nad financovaním politických strán.

·         Zaviesť mechanizmy podporujúce diverzifikáciu zdrojov financovania politických strán, napr. tzv. model „matching funds“ – politické strany by mali nárok na časť príspevkov od štátu po preukázaní schopnosti zabezpečiť si finančné prostriedky zo súkromných zdrojov. Prípadne niektoré štátne príspevky (príspevok za hlasy a príspevok na činnosť) by sa odvíjali od iných získaných zdrojov na základe stanoveného koeficientu. Ďalšou alternatívou je podporiť darovanie politickým stranám prostredníctvom možnosti daňového zvýhodnenia darcov či daňovej asignácie za súčasného zníženia priamej podpory zo štátneho rozpočtu. Cieľom je zvýšiť motiváciu strán zaangažovať do politiky občanov a podnikateľov, a zároveň neštátne príspevky verejne deklarovať.

 

·         Sfunkčniť systém majetkových priznaní, aby umožňoval kontrolu nárastu majetku počas výkonu verejnej funkcie i niekoľko rokov po nej. Teda presne definovať, čo má majetkové priznanie obsahovať (vrátane majetku osôb žijúcich v jednej domácnosti), túto deklaráciu rozšíriť aj na deklarovanie záujmov verejného funkcionára (napr. členstvá v združeniach, kluboch a pod.) a predĺžiť povinnú lehotu podávania z jedného na päť rokov po skončení verejnej funkcie.

 

·         Zaviesť povinné online zverejňovanie stretnutí politikov a predstaviteľov záujmových skupín vo forme: téma stretnutia, dátum a miesto. Za neoznámené stretnutia by hrozili verejným činiteľom primerané finančné sankcie. Agendu by mal na starosti orgán dozerajúci na financovanie straníckych aktivít či na majetkové priznania a konflikty záujmov politikov.

 

Odporúčania pre konflikt záujmov

V roku 2013 bývalý predseda výboru pre nezlučiteľnosť funkcií Miroslav Beblavý na tlačovej konferencii poukázal, že povinnosť podať majetkové priznania si v roku 2013 nesplnil historicky najvyšší počet verejných funkcionárov. Povinnosť podať majetkové priznania do 2. apríla 2013 malo 650 verejných funkcionárov, včas si povinnosť splnilo len 599 z nich. Až 48 verejných funkcionárov svoje majetkové priznanie v roku 2013 nepodalo vôbec.[1]

V októbri 2014 Transparency poukázala, že celkovo 133 starostov a primátorov v končiacom sa volebnom období porušilo zákon o konflikte záujmov, ktorý im zakazuje podnikať vo funkcii štatutárov súkromných firiem. Príslušné zastupiteľstvá pritom potrestali len štyroch z previnilcov. Až 118 z porušiteľov zákona kandidovalo v komunálnych voľbách v novembri 2014.[2]

Ústavný zákon, ktorý upravuje etické mantinely pôsobenia verejných funkcionárov, tak porušilo 5 % všetkých starostov. Títo predstavitelia samospráv pritom doteraz vedú mestá a obce s viac ako 800-tisíc obyvateľmi. Alarmujúce je, že až dve tretiny z vinníkov boli starostami už aj v predchádzajúcom volebnom období. Samosprávy s takýmito starostami dosahovali v danom období vyššie dlhy a celkovo horšie finančné zdravie.  Niektorí so svojimi firmami dokonca aj uzatvárali zmluvy z pozície starostu.

Transparency preto v oblasti dodržiavania zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov odporúča nasledovné:[3]

 

·         Aktualizovať osobnú pôsobnosť ústavného zákona o konflikte záujmov, presnejšie a rozsiahlejšie definovať osobnú pôsobnosť vrátane vypracovania a aktualizovania zoznamu povinných osôb. Zlepšiť informovanosť verejných funkcionárov a verejnosti o právach a povinnostiach vyplývajúcich z ústavného zákona o konflikte záujmov. Pre možnosť komparácie verejných predstaviteľoch je potrebné vytvoriť špecializovanú internetovú stránku s dostatkom informácií, vrátane aktuálneho informatívneho zoznamu verejných funkcionárov, ich majetkového priznania, kontaktného formulára a podobne.[4]

 

·         Jasne definovať, čo je dar, akceptovateľnú hodnotu daru a jeho frekvenciu v rámci roka, zaviesť register všetkých darov a zaviesť povinnosť odovzdať dary nad túto hodnotu do štátneho rozpočtu.[5]

 

·         Jasne definovať používanie štátneho alebo obecného majetku, služieb a iných prostriedkov na osobné účely. Verejní činitelia alebo členovia zastupiteľstiev na regionálnej a miestnej úrovni by nemali požívať zariadenia, vybavenie, dodávky alebo iné prostriedky mesta (vrátane informačných spravodajcov, internetových stránok prepojených cez mestskú stránku) na volebnú kampaň alebo na s kampaňou spojené činnosti, či používať štátny alebo obecný majetok, služby a iné prostriedky na osobné účely.

 

·         Bližšie definovať, čo je osobný záujem verejného funkcionára, a spresniť povinnosť verejného funkcionára svoj osobný záujem zverejňovať.

 

·         Prijatie nového formulára na predkladanie majetkových pomerov, ktorý by obsahoval  údaje umožňujúce určiť hodnotu, a tak umožňoval verejnú kontrolu nárastu majetku verejného funkcionára počas vykonávania verejnej funkcie. Zriadenie elektronického podávania majetkových priznaní a ich aktívne zverejňovanie. V prípade nedodržania zákona vyvodzovať zodpovedné sankcie na úrovni Národnej rady.

 

·         Vzhľadom na to, že Výbor NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií nie je dostatočne personálne ani finančne vybavený na zvládnutie všetkých úloh, výbor rozhoduje výhradne na základe straníckej príslušnosti a viaceré konania sú zastavené bez predchádzajúcej snahy o získanie bližších informácií a o preverenie skutočnosti, Transparency odporúča vytvoriť samostatný orgán[6] plniaci nielen kontrolné, ale aj vzdelávacie a poradenské funkcie. Nestrannosť nového kontrolného orgánu by mala byť zaručená participáciou čo najširšej skupiny zainteresovaných subjektov (od NR SR, prezidenta SR, Najvyšší súd SR, Ústavný súd SR, Najvyšší kontrolný úrad SR, až po mimovládne organizácie), ktoré by sa podieľali na kreovaní.[7]

 

·         Samostatnou otázkou v rámci úpravy kontrolného orgánu je úprava začatia konania. Kontrolný orgán aj v súčasnosti môže začať konanie na základe riadne odôvodneného podnetu, z ktorého je zrejmé, kto ho podáva, ktorého verejného funkcionára sa týka a čo sa namieta. Prax je však taká, že konanie sa nezačne pre „nedostatočné“ dôvody podnetu. Navrhujeme pre to, aby v prípade uvedenia jasných faktov bolo povinnosťou kontrolného orgánu začať konanie a rozhodnúť vo veci.

 

·         Pretože poradenstvo musí predchádzať represii, problematika vzdelávania, konzultácií a iných podporných aktivít úzko nadväzuje na existenciu silného profesionálneho a nezávislého dozorného orgánu. Občania, ako aj verejní funkcionári by mali mať možnosť konzultovať a získavať záväzné stanoviská objasňujúce prípady konfliktov záujmu. Odporúčania nezávislej inštitúcie, jej publikačná činnosť a pravidelné informovanie o jej činnosti tak budú vplývať nielen na politickú kultúru, ale prenesene na celú spoločnosť. Základným predpokladom je však vytvorenie takejto inštitúcie a nevyhnutné garancie jej fungovania.

 

·         Sankcie za porušenie ústavného zákona o konflikte záujmov sú pomerne silné, aj keď k ich uplatňovaniu dochádza iba pri neplnení formálnych požiadaviek v zmysle ústavného zákona. V tomto smere  Transparency navrhuje úpravu, aby žiadny kontrakt, ktorý vznikol na základe porušenie zákona o konflikte záujmov, nebol vynútiteľný.

 

·         Článok 8. ústavného zákona o konflikte záujmov nedostatočným spôsobom upravuje obmedzenia pri vstupe do práce a odchode z nej vo verejnom sektore („revolving doors policy“). Inšpirovaní skúsenosťami zo zahraničia, navrhujeme, aby verejný funkcionár jeden rok po odchode z verejnej funkcie mal zákaz rokovať s inštitúciou, v ktorej verejný funkcionár pôsobil. Išlo o ustanovenie tzv. „odkladnej“ doby určenej na spretŕhanie väzieb, ktoré by mohli znamenať uprednostnenie alebo nerovnaký prístup v konaní. Sprísnené pravidlá by mali byť aplikované pre kategóriu volených predstaviteľov a členov manažmentu, pre ktorých by mal platiť jednoročný zákaz na všetky organizácie v rámci odboru, kde pôsobili.

 

·         Zákaz bez ohľadu na čas, ktorý by uplynul od odchodu z verejnej funkcie, by sa mal vzťahovať na všetky konania (či už v rámci plateného alebo neplateného vzťahu), v ktorých verejný funkcionár osobne konal vo forme rozhodnutia, súhlasu, odporúčania, vyšetrovania alebo podobnej činnosti.

 

·         Pri vstupe podnikateľa do politiky by mal verejný funkcionár uzavrieť zmluvu o správe podnikateľského majetku na tretiu osobu. Verejný funkcionár sa súčasne zaviaže oboznamovať sa iba so základnými údajmi o činnosti podniku a nezasahovať do jeho činnosti. Ide o takzvanú slepú správu majetku.

·          Zaviesť tzv. legislatívnu stopu zákonov, teda zverejňovanie kompletnej dokumentácie od legislatívneho zámeru cez zoznam členov pracovných skupín a ich návrhov po finálne schvaľovanie v parlamente. Návrhy zákonov by mali byť automaticky predkladané v konsolidovanej forme, aby mohol ktokoľvek ľahko sledovať zamýšľané zmeny.

·          Povinné zverejňovanie životopisov verejných činiteľov, ako aj úradníkov na dôležitých postoch pri prechode medzi štátnou správou a súkromným sektorom. Znížilo by sa riziko, že štát bude vydávať rozhodnutia nekalo ovplyvnené bývalými pracovnými kontaktmi.

 

Odporúčania pre súdnictvo, prokuratúru a políciu

Až 62 percent respondentov si myslí, že úplatkárstvo je veľmi rozšírené na súdoch a prokuratúre. V porovnaní s minulým hodnotením národného prieskumu TIS o percepcii korupcie na Slovensku z januára 2012 intenzita vnímania korupcie v oblasti súdnictva a prokuratúry narástla z 52 % na 62 % – čo je nárast o 10 percentuálnych bodov v oblasti. Aj preto odporúčania Transparency pre oblasť súdnictva sú nasledovné:

 

·         Prehodnotiť spôsob kreovania výberových komisií pri výbere sudcov tak, aby nedochádzalo k početným konfliktom záujmov, ktoré znižujú dôveru v spravodlivý výberový proces. Začať so zverejňovaním informácií o výberových konaniach na miesta vyšších súdnych úradníkov po vzore výberových konaní na miesta sudcov.

 

·         Zaviesť jednotný systém sledovania a hodnotenia výkonnosti – efektivity a kvality – sudcov a súdov a zaviesť transparentný a zmysluplný spôsob vyvodzovania zodpovednosti ako za dlhodobo nadpriemernú, tak aj podpriemernú prácu. Zaviesť pravidelný tréning etického správania sudcov a pracovníkov súdov.

 

·         Zamedziť prednáškovú činnosť sudcov v advokátskych firmách, zaviesť verejný register mimopracovných príjmov a porovnávať informácie v ňom s dátami v majetkových priznaniach sudcov.

 

·         Zaviesť podrobné správy o prehľade súdnych povolení na odpočúvanie v už neaktívnych prípadoch s informáciami, o aké trestné činy malo ísť, ktoré súdy a sudcovia povolenia poskytli, ale aj neposkytli, ako dlho jednotlivé odpočúvania trvali a ku koľkým obžalobám a odsúdeniam takto získané informácie prispeli.

·         Priebežne zverejňovať metadáta zo súdnych registrov obsahujúce informácie o úkonoch sudcov a súdnych úradníkov umožňujúce vonkajšiu kontrolu efektivity práce jednotlivých súdov a sudcov.

 

·         Zabezpečiť zverejňovanie všetkých súdnych rozhodnutí, ktoré sa v súčasnosti nezverejňujú dostatočne, hoci na to existuje zákonný predpoklad. Vytvoriť jasný manuál, ako majú úradníci pri zverejňovaní postupovať, aby nedochádzalo k nezverejňovaniu značného počtu súdnych rozhodnutí, neuvádzaniu všetkých mien členov senátov v metadátach k rozhodnutiam, či početným problémom pri zverejňovaní osobných údajov v textoch rozhodnutí a pod.

 

·         Zvážiť zavedenie špecializovaných správnych súdov podľa agendy, po vzore a v štýle Najvyššieho správneho súdu v ČR.

 

·         Zverejniť zoznam prokurátorov, spoločne s miestom ich pôsobenia. Začať so zverejňovaním informácií o výberových konaniach na miesta prokurátorov po vzore výberových konaní na miesta sudcov.

 

·         Zabezpečiť systematické zverejňovanie rozhodnutí prokuratúry vo všetkých ukončených veciach. Zverejňovať ročné štatistické výkazy práce prokurátorov obsahujúce informácie o počte riešených a vyriešených vecí, spoločne so štatistikami úspešnosti pred súdmi.

 

·         V súlade s budovaním jasných pravidiel kariérneho rastu prijať novelu zákona o štátnej službe príslušníkov policajného zboru, SIS, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície, konkrétne odstrániť § 35, podľa ktorého môže minister vnútra odvolať policajta z akejkoľvek funkcie bez uvedenia dôvodu.

 

·         Vytvoriť nestrannú inšpekciu oddelenú od policajného zboru a ministerstva vnútra (napr. po vzore ČR) slúžiacu na prešetrovanie možných pochybení na strane polície.

 

Odporúčania pre zdravotníctvo

Zdravotníctvo je naďalej považované za oblasť s najviac rozšíreným úplatkárstvom. Viac ako 9 z 10 (95,2 %) opýtaných si myslí, že úplatkárstvo v zdravotníckom sektore existuje. Takmer dve tretiny respondentov považujú úplatky v zdravotníctve za veľmi rozšírené (64 %).

 

Z prieskumu, ktorý pre Transparency International Slovensko vo februári 2015 uskutočnila agentúra FOCUS, vyplýva, že rozšírenosť neoficiálnych platieb zdravotníkom (dar, protislužba či peňažná pozornosť) mierne poklesla oproti prieskumu z januára 2012. Za ostatné tri roky zdravotníkom niečo „pomimo“ dalo 21,8 % z opýtaných, v roku v 2012 to bolo 26 %.

Najviac ľudí (15 %) dáva zdravotníkom neoficiálne platby dobrovoľne, z vďaky. Približne desatina (9,1 %) dáva niečo „pomimo“ z presvedčenia, že to tak chodí, alebo pre to, že im to niekto poradil. Od menej ako troch percent ľudí si zdravotníci úplatky vypýtali. Viac ako dve tretiny (69 %) opýtaných povedali, že okrem oficiálnych platieb zdravotníkom nič neplatili.

Pre vyššiu transparentnosť v zdravotníctve Transparency odporúča:

 

·         Zvýšiť efektívnosť a transparentnosť verejného obstarávania v zdravotníctve. Predovšetkým zaviesť verejne dostupné cenové porovnania najčastejšie nakupovaných a najnákladnejších položiek, ako aj proaktívnu kontrolu tendrov s cieľom hľadať varovné znaky nekalého konania (tzv. red flags).

 

·         Presadiť, aby nemocnice dôsledne zverejňovali informácie o svojom hospodárení (napr. hospodárske výsledky, zmluvy, počty pracovníkov a lôžok) aj poskytovanej zdravotnej starostlivosti (napr. čakacie listiny).

 

·         Zostaviť, pravidelne aktualizovať a zverejňovať, na čo má pacient nárok na základe povinného poistenia, vrátane detailných požiadaviek na ich poskytnutie (napr. maximálne čakacie lehoty, technické a personálne vybavenie, definovať dostupnosť podľa maximálneho času dopravy pacienta do daného zdravotníckeho zariadenia, atď.), a čo predstavuje nadštandardnú zdravotnú starostlivosť.

 

·         Vybudovať užívateľský portál pre pacientov alebo zverejňovať dáta, ktoré umožnia vybudovanie takého portálu, kde by si vedeli vybrať poskytovateľov (služby, cenníky, otváracie hodiny, počet oprávnených sťažností i pokút z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, životopis lekárov atď.). Portál by umožnil údaje triediť a pripravovať rebríčky kvality poisťovní aj poskytovateľov podľa rôznych indikátorov, vrátane spätnej väzby pacientov.

 

·         Zmeniť zber informácií o spolupráci zdravotníkov a farmaceutických spoločností tak, aby boli úplné, a zverejňovať ich tak, aby boli ľahko dostupné a zrozumiteľné pacientom. Vzdelávať zdravotníkov aj verejnosť o prínose transparentnosti.

 

·         Posilniť nezávislosť regulátorov (napríklad ustanoviť vedenie Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou odvolateľné iba v presne špecifikovaných prípadoch). Zaviesť proaktívne zverejňovanie dát zbieraných regulátormi. Posilniť kapacity a rozšíriť kompetencie, napríklad zaviesť hodnotenie medicínskych intervencií a technológií ÚDZS na základe ich nákladov a prínosov (po vzore britského NICE, nemeckého IQWiG a pod.). Posudzoval by napríklad investície do finančne náročných medicínskych technológií, či zaraďovanie náročných medicínskych výkonov do rozsahu starostlivosti platenej z verejného zdravotného poistenia.

 

·         Vzdelávanie pacientov o ich právach, zabezpečenie infraštruktúry pre pacientov, ktorí sa stretnú s úplatkami (ako úplatky nahlásiť, spätná väzba a podpora pre pacientov pri zabezpečovaní alternatívnej zdravotnej starostlivosti). Vzdelávanie zdravotníkov na tému úplatkov.

 

 

Odporúčania pre samosprávy

Aj v miestnej samospráve je možné sledovať rastúcu tendenciu vnímania korupcie. Vyšší podiel respondentov, ktorí si myslia, že úplatkárstvo je veľmi rozšírené na miestnych zastupiteľstvách, v miestnej samospráve (31 %), je medzi podnikateľmi / živnostníkmi (38 %), respondentmi s čistým mesačným príjmom do domácnosti 501 až 700 € (38 %), obyvateľmi miest s 50- až 100-tisíc obyvateľmi (38 %).

Mestá a obce hospodária s 3,5 miliardy eur ročne, preto Transparency poukazuje na potrebu. V sto najväčších samosprávach Slovenska žije 2,7 milióna ľudí. Vyššia transparentnosť v samospráve znižuje riziká neefektívneho míňania verejných prostriedkov a zmenšuje priestor na korupciu. Preto odporúčania Transparency pre samosprávy sú nasledovné:

Prístup k informáciám v samospráve

Na internetovej stránke obce zverejňovať materiály na rokovanie zastupiteľstva aspoň 2 dni pred jeho konaním.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejňovať materiály, pozvánky a zápisnice zo všetkých verejných schôdzí.

Vytvorenie vlastnej sekcie s materiálmi a archívom materiálov na zasadnutia zastupiteľstva na webovej stránke samosprávy.

Vytvorenie jednej adresy pre infožiadosti, ktorá je na webovej stránke samosprávy okamžite vyhľadateľná a ktorá je plne funkčná.

Odpovedanie na infožiadosti v zákonom stanovenej lehote a poskytovanie kompletných žiadaných informácií.

Najčastejšie nedostatky

Zverejňovanie materiálov na rokovanie zastupiteľstva len na elektronickej úradnej tabuli bez vlastnej sekcie oberá občana o možnosť jednoducho a rýchlo si vyhľadať materiály zo starších rokovaní.
Elektronická úradná tabuľa nie je aktualizovaná pravidelne alebo obsahuje len minimum položiek.
·         Správy z kontrol hlavného kontrolóra samosprávy nie sú zverejňované, respektíve sa nenachádzajú priamo v sekcii o hlavnom kontrolórovi.

·         Odpovede na infožiadosti nie sú zasielané včas (podľa zákonom určeného termínu) alebo neobsahujú kompletné žiadané informácie.

Účasť verejnosti na rozhodovaní

Zaviesť pravidlá na konanie zhromaždenia obyvateľov obce.

Zaviesť pravidlá umožňujúce občanovi vystúpiť na zasadnutí obecného zastupiteľstva (OcZ) k ľubovoľnému bodu.

Sprístupniť verejnosti rokovania komisií OcZ a rady obce, vrátane práva vystúpiť na týchto zasadnutiach.

Zaviesť pravidlá na participatívne rozpočtovanie.
Zverejňovať videozáznamy a zvukové záznamy z rokovania OcZ na internetovej stránke obce.

Zaviesť pravidlo, že zásadné dokumenty týkajúce sa fungovania obce (najmä zásady hospodárenia s majetkom, zásady rozpočtovania, program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce, štatút mesta, rokovacie poriadky orgánov mesta) podliehajú pravidlám prerokovania a schvaľovania rovnako ako všeobecne záväzné nariadenia obce (§ 6 Zákona 369/1990 Zb. o obecnom zriadení).

Zverejniť kontaktné údaje na starostu a poslancov a zabezpečiť jednoduchú identifikáciu príslušnosti poslanca k volebnému obvodu a častiam obce.

Zaviesť rýchly a verejný spôsob riešenia podnetov občanov.

Najčastejšie nedostatky

Zasadnutí komisií alebo mestskej rady sa verejnosť nemôže zúčastňovať, respektíve je účasť verejnosti možná len po schválení žiadosti členmi daného orgánu.

Zápisnice zo zasadnutí komisií a mestskej rady nie sú zverejňované. V týchto orgánoch sa pritom často de facto vytvárajú rozhodnutia, o ktorých potom zastupiteľstvo už len hlasuje bez rozsiahlejšej diskusie.

Nástroj na verejné zaslanie podnetu s následnou možnosťou sledovať odpoveď mesta na podnet, ktorý by zlepšil verejnú kontrolu, nie je vytvorený. Samosprávy ponúkajú zväčša len formulár na zaslanie sťažnosti či pripomienky.

Verejné obstarávanie a zabezpečovanie služieb

Využívať elektronické aukcie ako spôsob realizácie verejného obstarávania. V prípade ich nepoužitia tento fakt zdôvodniť.

Spracovávať audity ročných plánov verejného obstarávania a ročných správ o stave a výsledkoch verejného obstarávania a zverejniť ich. Plány verejného obstarávania na príslušný rok predložiť spolu s rozpočtom obce.

Zverejňovať analýzy voľby interného alebo externého zabezpečenia služieb obcou.

Zaviesť a na internetovej stránke obstarávateľa trvalo zverejniť etický kódex verejného obstarávania platný a záväzný pre všetkých zúčastnených na procese verejného obstarávania vrátane riešenia konfliktu záujmov na strane verejného obstarávateľa.

Na internetovej stránke obstarávateľa trvalo zverejniť všetky dostupné informácie o verejnom obstarávaní (interné smernice; oznámenia o verejných obstarávaniach; informácie o ustanovení komisií na hodnotenie ponúk a riešení žiadostí; výsledky obstarávaní).

Na internetovej stránke obstarávateľa trvalo zverejňovať všetky zmluvy uzatvorené vo verejnom obstarávaní vrátane ich dodatkov.

Vytvorenie sekcie na webovej stránke samosprávy s aktuálne prebiehajúcimi verejnými obstarávaniami vrátane výziev na predkladanie ponúk.
·         Vytvorenie sekcie na webovej stránke samosprávy s ukončenými verejnými obstarávaniami. V nej by mali byť pri každej zákazke dostupné všetky potrebné informácie – v prehľade informácie o type zákazky, dátume, cene a úspešnom uchádzačovi, a v ďalších dokumentoch po rozkliknutí poradie uchádzačov s ich cenovými ponukami, ustanovenia komisií, zápisnice a zmluvy k zákazkám.

 

Najčastejšie nedostatky

Sekcia o verejnom obstarávaní je neprehľadná a nekompletná, prípadne dokonca prázdna.

Oznámenia o konaní VO sa na stránke samosprávy zverejňujú len zriedkavo, občan tak nemá zo stránky prehľad o momentálnych súťažiach.

Výsledky VO sa zverejňujú len pri niektorých typoch zákaziek alebo sa zverejňujú nepravidelne a nekompletne, v niektorých prípadoch vôbec.

Predaj a prenájom majetku

Pred predajom / nájmom zverejňovať analýzy využitia majetku s dosahmi na obec, pred vyhlásením majetku za prebytočný o tom uskutočniť verejnú diskusiu.

Pri predajoch a nájmoch používať súťažné metódy vždy, keď je to efektívne, nielen vtedy, keď to prikazuje zákon.

Pri predajoch a nájmoch používať elektronické aukcie – vždy, keď je to efektívne.

Súťažné podklady zostavovať tak, aby jediným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola cena (všetky ostatné kritériá zohľadniť v súťažných podkladoch).

Informácie o výsledku obchodných verejných súťaží vrátane zápisnice z procesu predaja / nájmu majetku zaslať všetkým uchádzačom a trvalo zverejniť na oficiálnej internetovej stránke.

Zverejňovať dosahové štúdie na obec v prípade prijatia úveru.

Do nájomných zmlúv vždy zahrnúť možnosť vypovedania zmluvy zo strany obce.

Najčastejšie nedostatky

Pri predajoch a prenájmoch majetku sa elektronické aukcie nevyužívajú. Rozhodovať tak môžu menej objektívne faktory ako cena.

Výsledky a zápisnice z procesu VOS na predaj a prenájom majetku sa nezverejňujú.

Občan tak nemá možnosť kontroly efektivity nakladania s majetkom samosprávy.

Rozpočet

Návrh rozpočtu zverejniť na internetovej stránke obce spolu so slovným opisom všetkých položiek v rozpočte, vrátane krátkeho zdôvodnenia položky – pri príjmoch titul nadobudnutia a pri výdavkoch zdôvodnenie (účel) výdavku.

Na zmeny schváleného rozpočtu uplatňovať rovnaké pravidlá ako na návrh rozpočtu (zverejnenie na internete na pripomienkovanie verejnosťou atď.)

Na internetovej stránke obce trvalo zverejniť aktuálny rozpočet obce a rozpočty minimálne troch po sebe nasledujúcich ostatných uplynulých rokov.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejniť register investičných akcií obce (obsahuje prehľad plánovaných investičných akcií v obci) za bežný a tri predchádzajúce uplynulé rozpočtové roky.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejňovať finančné výročné správy obce vrátane informácií o vývoji dlhovej služby obce, a to všetko pri rešpektovaní zásady všeobecnej zrozumiteľnosti.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejňovať finančné výročné správy obce vrátane informácií o vývoji dlhovej služby obce a výške vyplatených miezd a odmien volených predstaviteľov obce, a to všetko pri rešpektovaní zásady všeobecnej zrozumiteľnosti.

Zmluvy, faktúry a objednávky zverejňovať na webe prehľadne tak, aby sa v nich dalo jednoducho vyhľadávať, triediť a údaje kopírovať pre ďalšie spracovanie a analýzu.

Prepojenie faktúr a dodatkov so zmluvami pre jednoduchý prístup ku všetkým potrebným dokumentom týkajúcich sa danej zmluvy.

Upozornenie na nové zmluvy cez RSS alebo e-mail, aby mohol občan v prípade záujmu pravidelne kontrolovať uzavreté zmluvy ihneď po ich zverejnení.

Najčastejšie nedostatky

Zverejňovanie zmlúv je neprehľadné, občan sa nemôže jednoducho dopracovať ku konkrétnej, hľadanej zmluve.

V metadátach chýbajú podstatné informácie – hodnota, predmet alebo dátum.

Zmluvy sú zverejňované neúplne, chýbajú prílohy, ktoré môžu obsahovať dôležité údaje z pohľadu výhodnosti či opodstatnenosti zmluvy.
·         Zmluvy sa zverejňujú ako scany dokumentov, nedá sa v nich vyhľadávať a kopírovať z nich text, čím sa najmä dlhšie zmluvy stávajú veľmi neprehľadnými.

Dotácie a granty

Riešiť konflikt záujmov žiadateľov o dotáciu/grant a tých, ktorí rozhodujú o prideľovaní dotácií/grantov (min. čestné vyhlásenie) a zverejniť toto riešenie na internetovej stránke obce.

Zaviesť elektronickú podateľňu na žiadosti o grant/dotáciu.

Sprístupniť verejnosti zasadnutia komisií rozhodujúcich o pridelení dotácie / grantu.

O pridelení dotácie / grantu rozhodovať súťažne.

Trvalo na internetovej stránke obce zverejniť VZN o prideľovaní dotácií, resp. alternatívny dokument.

Na internetovej stránke obce zverejňovať aktuálne grantové výzvy vrátane presného postupu rozhodovania o udeľovaní dotácií/grantov a systém ich hodnotenia, časové medzníky, a to v jednoduchom formáte.

Na internetovej stránke obce zverejňovať formuláre/žiadosti o pridelenie jednotlivých typov dotácií/grantov; pravidlá na prideľovanie dotácií/grantov vo forme kritérií a ich váhy; spôsob kreovania dotačných/grantových komisií; mená členov jednotlivých dotačných/grantových komisií.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejňovať zápisnice zo zasadnutí komisií rozhodujúcich o pridelení dotácie vrátane zoznamu udelených aj neudelených dotácií.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejňovať rozhodnutia o pridelení dotácie/grantu vrátane hodnotiacich tabuliek k jednotlivým projektom.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejňovať správy o realizovaných akciách financovaných z dotácie/grantu a zverejňovať pozvánky na podujatia financované z dotácie/grantu.

Najčastejšie nedostatky

Verejnosť sa nemôže zúčastňovať zasadnutia komisií, kde sa diskutuje o prideľovaní dotácií, alebo sa ho môže zúčastniť len po odsúhlasení žiadosti daným orgánom. Občan tak nemá možnosť kontroly a vyjadrenia sa k prideleniu dotácie.

Pravidlá na riešenie konfliktu záujmov členov hodnotiacich komisií nie sú zverejnené, respektíve ich samospráva ani nemá vytvorené. Môže tak dochádzať k situáciám, keď komisia rozhoduje o pridelení dotácii subjektu, s ktorým je člen komisie vo vzťahu.
·         Hodnotiace tabuľky k prideleným a neuznaným dotáciám sa nezverejňujú. Občan tak nemá možnosť kontroly opodstatnenosti danej dotácie.

Byty a sociálne zariadenia

Umožniť verejnosti prístup na zasadnutia komisií rozhodujúcich o pridelení bytu, ako aj o prevode bytov do osobného vlastníctva.

Zaviesť elektronickú evidenciu žiadostí (o pridelenie bytu, prevod bytov do osobného vlastníctva a o miesto v sociálnom a predškolskom zariadení, ktorého zriaďovateľom je obec) s možnosťou sledovania stavu žiadosti zverejnenej na internetovej stránke správcu / obce.

Ako dominantný spôsob prideľovania bytov a miest v sociálnych / predškolských zariadeniach zaviesť verejnosti prístupné žrebovanie.

Na internetovej stránke správcu bytov trvalo zverejniť pravidlá prideľovania bytov a pravidlá prevodu bytov do osobného vlastníctva.

Na internetovej stránke správcu bytov trvalo zverejniť zápisnice z rokovania komisií rozhodujúcich o pridelení bytu a prevode bytu do osobného vlastníctva bytov max. do 7 dní od rozhodnutia.

Na internetovej stránke správcu bytov zverejniť oznámenia o zasadnutí komisií rozhodujúcich o pridelení bytu a prevodu bytov do osobného vlastníctva min. 7 dní pred jej stretnutím.

Na internetovej stránke správcu bytov trvalo zverejniť priebežne aktualizovanú (minimálne každých 6 mesiacov) základnú štatistiku o bytoch v správe obce (koľko bytov má mesto, koľko je v prenájme, koľko je voľných a pod.) a žiadateľoch o byt a miesta v sociálnych a predškolských zariadeniach obce.

Na internetovej stránke správcu bytov trvalo zverejniť zoznam sociálnych a predškolských zariadení, ktorých zriaďovateľom je obec, vrátane informácie o aktuálnom počte klientov, počte voľných miest, resp. počte žiadateľov o miesto v zariadení, informácie o možnostiach získania miesta v zariadení, rozpočte zariadenia, informácie o vedúcom/správcovi zariadenia a počte zamestnancov zariadenia.

Najčastejšie nedostatky

Verejnosť sa nemôže zúčastňovať zasadnutia komisií, kde sa diskutuje o prideľovaní bytov, alebo sa ich môže zúčastniť len po odsúhlasení žiadosti daným orgánom. Občan tak nemá možnosť kontroly a vyjadrenia sa k prideleniu mestského bytu.

Samospráva nezverejňuje zoznam žiadateľov o byt a zoznam pridelených bytov.

Samospráva nezverejňuje informácie o počte voľných miest (a počte žiadateľov) vo svojich sociálnych zariadeniach na svojej webovej stránke. Záujemca o umiestnenie tak nevie, aká je možnosť získať v danom sociálnom zariadení miesto.

Personálna politika

Realizovať výberové konania aj na miesta referentov.

Upraviť riešenie konfliktu záujmov členov výberovej komisie a trvalo ho zverejniť.

Výberové konania sprístupniť verejnosti.

Zaviesť zákaz menovať blízke osoby a zamestnancov iných spoločníkov týchto obchodných spoločností za zástupcov obce do obchodných spoločností s majoritou obce.

Zverejňovať informácie o konaní výberového konania min. 7 dní vopred na internetovej stránke obce.
·         Zaslať uchádzačom a trvalo zverejniť na internetovej stránke obce zápisnice z výberového konania obsahujúce min. charakteristiku obsadzovaného miesta, dátum zverejnenia informácie o voľnom pracovnom mieste, počet a mená uchádzačov, mená, priezviská a titul členstva členov v komisii, sumárne hodnotenie komisie a poradie uchádzačov po hodnotení.

Najčastejšie nedostatky

·         Samospráva nezverejňuje zápisnice z výberových konaní obsahujúce informácie o uchádzačoch, zložení komisie a hodnotení uchádzačov na svojej webovej stránke. Občan tak nemá informácie potrebné na posúdenie oprávnenosti výberu úspešného uchádzača na obsadzovanú pozíciu.

 

Etika a konflikt záujmov

Prijať Etický kódex volených predstaviteľov obce a Etický kódex zamestnancov obce a obecných organizácií.

Predkladať rozšírené majetkové priznania starostu a poslancov (napr. v štruktúre projektu Politikaopen od Aliancie Fair-play) a zverejňovať ich spolu s potvrdením o podanom daňovom priznaní na internetovej stránke obce minimálne počas výkonu verejnej funkcie.

Zaviesť Etický kódex zamestnancov, ktorý bude obsahovať: deklaráciu majetkových, peňažných alebo iných vlastníckych pomerov; riešenie konfliktu záujmov; úpravu zneužívania svojho postavenia, služobných informácií a dôvery nadriadeného na získanie neoprávnených výhod pre seba alebo svojich blízkych; úpravu využívania verejných prostriedkov na osobný prospech; úpravu prijímania darov, výhod a pod.; úpravu akceptovaného správania a konania po skončení pracovného pomeru; sankcie v prípade porušenia ustanovení kódexu.

Zaviesť systém monitorovania členstva zamestnancov v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch iných právnických osôb.

Zaviesť systém monitorovania zamestnancov a ich rodinných príslušníkov z titulu vlastníctva nejakého podielu alebo postavenia spoločníkov v súkromných spoločnostiach.

Zaviesť systém profesionálneho a nestranného mechanizmu podpory, presadzovania a vyhodnocovania etického správania zamestnancov na úrovni obce (napríklad vo forme etického kancelára a odvolacieho orgánu k jeho rozhodnutiam).

Zaviesť osobitný režim riešenia sťažností spojených s porušením etického kódexu (zabezpečené chránené oznamovanie nekalých praktík na pracovisku – whistleblowing).

Na internetovej stránke obce trvalo zverejniť všetky dokumenty týkajúce sa personálnej politiky – pracovný poriadok aj etické kódexy.

Na internetovej stránke obce trvalo zverejniť zápisnice zo zasadnutí komisie OcZ na ochranu verejného záujmu.

Zverejniť na webe obce zoznam príjmov a výdavkov starostu/primátora za volebnú kampaň.

Zaviesť trvalý a verejný mechanizmus na nahlasovanie nekalých praktík, ako napr. hotlinka či online formulár, a pravidelne podnety vyhodnocovať.

Najčastejšie nedostatky

Samospráva nemá vytvorený etické kódexy pre svojich zamestnancov a volených predstaviteľov.
·         Samospráva nemá zverejnené majetkové priznania primátora (starostu) a poslancov samosprávy. Občan tak nedokáže zistiť prípadné nezrovnalosti a odhaliť nezákonné nadobudnutie majetku svojimi volenými zástupcami.

Územné plánovanie a stavebný úrad

Do tvorby územného plánu zapojiť čo najväčší počet obyvateľov obce.

Zaviesť zásady všeobecnej zrozumiteľnosti pri územnoplánovacej dokumentácii obce.

Zaviesť kriteriálnu metodiku posudzovania a zásadu jednotnej aplikačnej praxe (zásada materiálnej rovnosti) pri porovnateľných stavebných zámeroch.

Zaviesť elektronickú podateľňu a elektronický register žiadostí v stavebnom konaní.

Trvalo zverejniť na internetovej stránke obce územný plán a územnoplánovacie podklady (napr. urbanistické štúdie).

Informácie o pripravovaných zmenách a doplnkoch územného plánu medializovať aj prostredníctvom obecných médií a v miestnej tlači.

Na úradnej tabuli a na internetovej stránke obce zverejniť informácie o každej žiadosti o územné rozhodnutie, resp. stavebné povolenie doručené obci + archív takýchto žiadostí.

Využívať inštitút dočasnej úradnej tabule (§ 26 Zákona 71/1967 Zb. o správnom konaní) a začiatky všetkých konaní umiestňovať na mieste investície a súčasne ich trvalo zverejniť na internetovej stránke obce.

Najčastejšie nedostatky

·         Samospráva nemá vytvorenú elektronickú evidenciu žiadostí v stavebnom konaní s možnosťou sledovania stavu žiadosti.

 

Obecné podniky a investície

Pri menovaní zástupcov obce do obchodných spoločností s majoritou obce a do rozpočtových a príspevkových organizácií obce zaviesť rovnaké pravidlá ako pri prijímaní zamestnancov obce.

Na internetovej stránke obce aj spoločnosti trvalo zverejňovať výročné správy, zakladacie (zriaďovacie) listiny, kontrakty s mestom a vedenie (resp. zloženie orgánov).

Nevytvárať ďalšie obchodné spoločnosti takýchto spoločností.

Najčastejšie nedostatky

·         Výročné správy obchodných spoločností samosprávy nie sú zverejnené na webovej stránke samosprávy. Občan tak nemá možnosť kontroly nakladania s prostriedkami samosprávy v rámci danej obchodnej spoločnosti.

·         Samospráva na svojej webovej stránke nemá zverejnené životopisy manažérov svojich obchodných spoločností. Občan tak nemá možnosť odkontrolovať vhodnosť a odbornosť pracovníka na danej pozícii.

Odporúčania pre verejné firmy

Osemdesiatka významných slovenských štátnych, mestských a župných spoločností hospodári ročne dovedna s 9,5 miliardy eur. Vyššia transparentnosť a otvorenosť verejných firiem umožňuje efektívnu verejnú kontrolu, znižuje riziká neefektívneho míňania verejných prostriedkov a zmenšuje priestor na korupciu. Preto odporúčania[8] Transparency pre verejné firmy sú nasledovné:

Hospodárske ukazovatele

·          Na internetovej stránke spoločnosti precízne a dostupne zverejňovať základné aktuálne informácie o spoločnosti, ako sú vlastníci a ich podiely, predmet činnosti, obrat a základné dokumenty, ako sú výročné správy, výkaz ziskov a strát či súvaha.

·          Zaviesť online register finančných i nefinančných indikátorov výkonnosti firiem. Z finančných by mali byť kľúčové: obrat, hospodársky výsledok, návratnosť investície, výška prípadných štátnych dotácií, z nefinančných: počet zamestnancov, objem tovarov či rozsah služieb, resp. počet klientov. Časť by sa týkala platov a odmien manažérov, štatutárov i priemerných platov zamestnancov. Firmy by mali databázu údajov obnovovať štvrťročne.

·          Od firiem žiadať vypracovanie každoročných plánov s konkrétnymi ukazovateľmi, ktoré má firma na konci roka dosiahnuť. Firmy by vo výročných správach museli uviesť, ako a prečo plány ne/splnili.

·          Spracovať dokument obsahujúci manažment rizík, v ktorom spoločnosť uvedie riziká, ktoré jej v sektore hrozia, ako i varianty možných riešení.

·          Procesy v spoločnosti pravidelne preverovať vnútorným i externým auditom v intervale odvíjajúcom sa i od veľkosti a prostriedkov spoločnosti.

 

Komunikácia, zverejňovanie informácií

·          Voči verejnosti a novinárom požadujúcim informácie vystupovať otvorene a pohotovo, pretože majú právo zaujímať sa o to, ako firma spravuje štátny, mestský či župný majetok, resp. majetok nadobudnutý štátnou investíciou.

·          Na stránke proaktívne zverejniť kontakt na podávanie infožiadostí, ako i primárny kontakt na komunikáciu s verejnosťou, napríklad na priania a sťažnosti.

·          Všetky povinne zverejňované zmluvy by mali byť tabuľkovo zoradené prehľadne, s ľahkým vyhľadávaním medzi zmluvami aj v rámci zmluvy. Zmluvy by sa mali dať vyhľadávať a triediť podľa protistrany, dátumu aj sumy, obsahovať by mali všetky prílohy a malo by sa v nich dať aj vyhľadávať a kopírovať z nich.

·          Zverejňovať v plnom znení aj čo najviac zmlúv, ktoré sa týkajú predmetu podnikania a činností zapísaných v obchodnom registri.

·          Informácie o faktúrach a objednávkach zverejňovať tak, aby sa dali vyhľadávať a triediť podľa protistrany, dátumu aj sumy.

 

Verejné obstarávanie

·          Pri verejnom obstarávaní používať súťažné postupy (najmä verejnú súťaž) a pri štandardizovaných predmetoch elektronické aukcie, pokiaľ to charakter predmetu dovoľuje.

·          Uverejňovať súťažné podklady na stránke okamžite po zverejnení verejného obstarávania a počas neobmedzeného časového obdobia. Uverejňovať všetky informácie o zákazkách tak, aby k nim bolo možné priradiť následné zmluvy, objednávky a faktúry.

·          Pravidelne používať elektronické aukcie pri predajoch či prenájmoch majetku.

·          Zverejňovať na internetovej stránke plány na predaj a prenájom majetku, samotnú ponuku a aj zápisnice z výberovej komisie na predaj majetku.

·          Pri väčších predajoch a prenájmoch majetku otvoriť výberové komisie aj verejnosti.

Personalistika

·          Zverejňovať na internetovej stránke mená vrcholového manažmentu, ako aj členov štatutárnych a dozorných orgánov, vrátane ich štruktúrovaných životopisov.

·          Zaviesť povinné výberové konania na manažérske pozície s dôrazom na minimálne profesionálne a odborné kritériá a na otvorenú súťaž uchádzačov, ideálne manažovanú profesionálnymi agentúrami.

·          Povinne zverejňovať zmluvy manažérov a štatutárov, vrátane platov, odmien a schémy odstupného.

·          Zaviesť a zverejniť metódu odmeňovania manažérov a štatutárov. Zverejňovať účasť štatutárov na rokovaniach.

·          Výberové konania používať pri obsadzovaní čo najväčšieho počtu pozícií. Informáciu o voľnom pracovnom mieste zverejňovať na internetovej stránke spoločnosti i na externých tematických portáloch. Výsledky výberového konania zverejňovať na internetovej stránke.

Etika a konflikt záujmov

·          Zaviesť verejné etické kódexy, vrátane mechanizmov na ochranu whistleblowerov (nahlasovatelia nekalých praktík).

·          V etickom kódexe alebo v samostatnom dokumente spracovať protikorupčný program, v ktorom spoločnosť identifikuje riziká korupcie a klientelizmu, s ktorými sa môžu jej predstavitelia stretnúť, a uvedie mechanizmy, ako im predchádzať.

·          Evidovať a zverejňovať počty prepustených a pokutovaných zamestnancov,  ako aj prípady nedodržiavania etického kódexu a firemnej kultúry.

·          Vo výročných správach uvádzať register konfliktov členov dozorných rád či vyššieho manažmentu (ich členstvo v radách iných firiem, členstvo v politických stranách či iné politické funkcie).

Dotácie a charita

·          Zaviesť povinné zverejňovanie sponzoringu, grantov a dotácií, ktoré firma poskytuje, vrátane asignácie časti z dane z príjmu. Informácie by mali obsahovať obdarovaný subjekt, výšku daru/dotácie a jej účel. Zverejňovať by sa mala aj nefinančná podpora.

·          Firmy by mali na webe zverejniť aj pravidlá, na základe ktorých sa môžu uchádzači dozvedieť o možnosti získať od spoločnosti podporu.

·          Zverejňovať na stránke aj archív pridelených dotácií, darov a sponzoringu vrátane neúspešných žiadateľov. Zverejňovať takisto aj čierny zoznam grantistov, ktorí nedodržali podmienky.

·          V prípade, ak žiadne dary, dotácie, sponzoring, bartery alebo asignáciu časti z dane spoločnosť neposkytuje, mala by o tom potenciálnych uchádzačov, ako i verejnosť informovať na svojej stránke.

 

Podporiť Transparency International Slovensko

znamená zasadiť sa za lepšie Slovensko.

Pridajte sa k tým, ktorí veria, že je našou osobnou

zodpovednosťou niečo zmeniť.

 

[1] TASR. „NRSR: Majetkové priznanie riadne nepodali exposlanci aj bývalí štátni tajomníci“. nrsr.sk. 19th May 2013. available at: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=udalosti/udalost&MasterID=52584.
[2] Viac informácií na: http://www.transparency.sk/sk/starostovia-vo-velkom-porusuju-zakon-o-konflikte-zaujmov/.
[3] Viac informácií v publikácii Transparency International Slovensko – Aby nevládol súkromný záujem: http://transparency.sk/wp-content/uploads/2010/01/abynevladol.pdf.
[4] Vytvorenie špecializovanej internetovej stránky, ktorá by obsahovala informácie všetkých verejných funkcionárov v osobnej pôsobnosti ústavného zákona o konflikte záujmov po vzore Politikaopen.sk.
[5] V samospráve, ale aj na celoštátnej úrovni sme svedkami rôznych pozvaní na kongresy, športové podujatia, výstavy, obedy a podobne. Prípady používania mobilných telefónov alebo motorových vozidiel volenými predstaviteľmi ostávajú bez potrestania. Aj preto si oblasť prijímania darov, prijímania rôznych služieb a výhod vyžaduje výrazné prepracovanie a usmernenie.
[6] Na Novom Zélande týmto samostatným kontrolným orgánom je generálny audítor, vo Veľkej Británii je ním komisár pre etické štandardy.
[7] Z medzinárodných štúdií vyplýva, že výhradne kreovanie dozorného orgánu viacerými subjektmi prináša potrebnú nezávislosť a profesionalitu uplatňovania zákonných povinností.
[8]  Zdroj: Svetová banka, OECD, TIS.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie