Denník N

Šéf spravodajstva RTVS: Pre Ukrajinu sme pod neustálym tlakom

Takto to chodí v ruskej televízii Kanál 1. Hlavnou hviezdou je prezident Vladimir Putin. Foto - TASR/AP
Takto to chodí v ruskej televízii Kanál 1. Hlavnou hviezdou je prezident Vladimir Putin. Foto – TASR/AP

Verejnoprávny telerozhlas priznáva, že od začiatku konfliktu na Ukrajine čelí manipulatívnym sťažnostiam na svoje spravodajstvo. Čarnogurského do Večery s Havranom pridali, aby si boli istí úplným zachovaním objektivity.

Spravodajstvo RTVS je už od začiatku konfliktu na Ukrajine pod neustálym tlakom, povedal pre Denník N jeho šéf Lukáš Diko. Verejnoprávny telerozhlas čelí e-mailovým sťažnostiam na odvysielané reportáže, ale aj ofi­ciálnym podnetom na Radu pre vysielanie a retransmisiu.

„Sťažnosti sú často konštruované manipulatívne a Rada pre vysielanie drvivú väčšinu z nich zamietla,“ dodáva Diko.

RTVS tak potvrdila, že sa nachádza v podobnej situácii ako jej kolegovia v Českej televízii, aj keď to podľa Dika u nás české rozmery zďaleka nedosahuje.

Vedúci zahraničnej redakcie Českej televízie Michal Kubal v apríli tohto roka hovoril o „brutálnom tlaku“ po eskalovaní konfliktu na východnej Ukrajine.

„Zdá sa, že sa niekto cielene snaží vyhľadávať aj najmenšie chyby, ktoré Česká televízia urobila, a vystupuje v súlade s doktrínou ruskej propagandy, ktorá hovorí – nemusíte veriť Kremľu, ale boli by sme radi, keby ste neverili nikomu,“ povedal Kubal pred dvomi mesiacmi na debate Post bellum.

Diko si myslí, že RTVS o konflikte na Ukrajine informuje nezaujato a nezávisle, a snaží sa poskytnúť divákom a poslucháčom čo najširšie spektrum názorov všetkých zainteresovaných strán.

RTVS: Sme nestranní

„Je pre nás veľmi podstatné nepodľahnúť propagandisticky zverejňovaným informáciám a poukazovať aj na tieto dôsledky konfliktu,“ vysvetľuje Diko.

„Preto sme napríklad v televíznom aj v rozhlasovom vysielaní podrobne a kriticky informovali o dokumente, ktorý odvysielala ruská televízia, a ktorý dezinterpretoval udalosti invázie do Československa v roku 1968.“

Dikove slová potvrdzuje aj štatistika licenčnej rady. Od vlaňajšieho marca evidujú približne pätnásť sťažností na rôzne programy, ktoré sa týkali Ruska či Ukrajiny. Sťažovatelia, často aj viacerí, namietali, že relácie boli vedené jednostranne a neobjektívne.

Jasnú väčšinu z podnetov rada odmietla ako neopodstatnené. Sankciu vo forme upozornenia zatiaľ uložila len raz – za správy z 1. marca 2014, kedy Rusi začali s okupáciou ukrajinského polostrova Krym.

Tlak na spravodajstvo sa prejavuje aj inak. Na niektorých proruských weboch sa objavuje častá kritika práce oceňovanej reportérky Oľgy Bakovej, televíziu zasa Slovensko-ruská spoločnosť zaradila do ankety „najhorší rusofóbi Slovenska“.

Havrana len s Čarnogurským

V minulosti prišli podnety na Radu pre vysielanie aj na dva diely debaty Večera s Havranom, ktorá však nie je spravodajským formátom ani klasickou politickou diskusnou reláciou ako O päť minút dvanásť. Sťažovateľom sa nepáčila napríklad diskusia „Ruská vojna na nete“, ktorú odvysielala Dvojka začiatkom apríla.

V RTVS citlivosť tém, ktoré sa dotýkajú Ruska, vnímajú. Ako upozornil server omediach.com, televízia na niekoľko týždňov pozdržala ďalší diel Večery s Havranom, kde sa malo hovoriť o historickom vzťahu Poľska, Maďarska, Česka a Slovenska k Rusku. Debatu nakoniec odvysielali v utorok.

Pôvodne si moderátor Michal Havran do relácie pozval Slawomira Sierakowskeho, zakladateľa poľského ľavicového hnutia Krytyka Polityczna, maďarského novinára Balinta Szlanko, ktorý pracoval ako vojnový reportér v Afganistane a Sýrii, a Martina M. Šimečku, editora českého týždenníka Respekt a zároveň člena redakčnej rady Denníka N.

Televízia nakoniec tento diel odvysielala až po doplnení dokrútky s Jánom Čarnogurským, ktorý mal reprezentovať proruské názory. Celú reláciu napokon odštartoval rozhovor s ním.

„Po internej právnej analýze RTVS a kvôli úplnému zachovaniu objektivity sa samotní tvorcovia relácie Večera s Havranom rozhodli zaradiť názor tretej strany, konkrétne pána Čarnogurského. Chceme zdôrazniť, že do relácie pribudol ďalší názor a nebola vykonaná žiadna iná zmena,“ vysvetlila to hovorkyňa telerozhlasu Dominika Šulková.

Moderátor Michal Havran je rád, že reláciu nakoniec odvysielali. Ľudia v slobodnej spoločnosti podľa neho majú mať právo diskutovať o čomkoľvek. „Nerobíme angažovanú politiku. Sú témy, ku ktorým nie sme schopní nájsť kvalitného predstaviteľa nejakého prúdu.“

Nevyváženosť mu podľa neho vyčítajú niektorí diváci len pri témach, ktoré sa týkajú Ruska. „To sú ľudia, ktorých nezaujímajú naše diskusie o umení, bioetike či spoločenských problémoch. Aktivujú sa len pri otázke Ruska, pri ničom inom. Je zvláštne, že ľuďom, ktorí našou reláciou vlastne opovrhujú, musíme nájsť priestor, aj keď vlastne neviem prečo. Lebo oni žiaľ nedokážu priniesť žiadny kvalifikovaný pohľad do debaty,“ vraví Havran.

Sporná debata v RTVS na úvod s Jánom Čarnogurským tu.

Slovensko

Teraz najčítanejšie