Denník N

Šéf Tatra banky: Hypotéku chceme dostať do digitálneho prostredia

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Tatra banka nechala nedávno komunikovať s klientmi robota. Chatbot Adam je prvou umelou inteligenciou, ktorá u nás do styku s bankovými klientmi priamo prišla. Hoci to môže vyzerať na prvý pohľad ako doplnková inovácia, šéf banky Michal Liday vysvetľuje, že do pár rokov prinesie viditeľné zmeny pre klientov, ktorým bude Adam radiť. Banke má priniesť úspory, pretože aj jej zisky sú pre nízke úrokové sadzby pod stále väčším tlakom. Hypotéky napríklad zlacneli tak, že sa sa stali „paradoxným produktom“. Šéf Tatra banky tvrdí, že sa treba reálne zamýšľať nad hranicou, dokiaľ sú ešte zmysluplne zaradené do produktovej škály banky.

Michal Liday v rozhovore hovorí aj:

  • že chatbot Adam len načal zapojenie umelej inteligencie v styku s klientmi
  • ako automatizácia ovplyvní zamestnanosť v banke
  • prečo chcú hypotéku dostať do digitálneho priestoru

Ako sa darí Adamovi?

Je to dieťa, ktoré sa narodilo len nedávno, má za sebou pár dní života. Pustili sme ho do reálnej prevádzky. Adam je chatbot, ktorý simuluje ľudskú komunikáciu. Je postavený na báze umelej inteligencie, na báze machine learning. Toto dieťa už teraz vybavuje chaty klientov.

My sme si ho testovali. Niečo vie, no veľa ešte nie a nastupuje reálny operátor. 

Nie vždy. Jeho princíp fungovania je, že sa učí. Vie odpovedať približne na polovicu otázok sám, na druhú odpovedá s pomocou živého operátora alebo s dohľadom. Nie je to statický systém, je dynamický. Adam sa učí na základe umelej inteligencie. Bude vedieť stále viac obsluhovať samostatne. Bude klientom viac rozumieť. Naša vízia je, že Adam bude schopný poznaním klienta vedieť proaktívne ponúkať správne riešenie v správnom čase. Adama sme naštartovalli, z jeho prvých krokov sme nadšení, jeho budúcnosť je ale pred nami.

Je ťažké naučiť Adama po slovensky?

To bola jedna z najväčších prekážok, ktoré sme museli prekonať. My sme dokonca Adamovi vytvorili v banke školu, volá sa Adamova škola. Lebo Adama treba učiť rozmýšľať v kontexte, naučiť ho rôzne nuansy slovenčiny, skloňovanie, časovanie. Veľa ľudí sa na tú istú vec spýta inak. Najťažšie a najdôležitejšie je naučiť Adama porozumieť, čo je zámerom klienta, ktorý kladie otázku. Pilotujeme systém, ktorý do procesu učenia Adama zapojí celú banku. Aby vedel, čo bolo zámerom klienta pri tej-ktorej formulácii. Sme veľmi optimistickí v tom, že Adam bude mať veľmi rýchlo rastúcu krivku učenia sa.

Takže jedného dňa mi nezavolá pracovník pobočky, ale ozve sa „Haló tu je Adam, chcem ti niečo ponúknuť“?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Banky a poisťovne

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie