Denník N

MediaBrífing: 6 vecí, na ktoré treba myslieť, keď čítate o učiteľoch a konšpirátoroch

Hlavné témy najnovšieho MediaBrífingu – týždňového newslettra o médiách a žurnalistike:

  • Čo ešte ukázal prieskum o učiteľoch a médiách.
  • Facebook možno prestane ukazovať počty lajkov.
  • YouTube zmazal päťkrát viac nenávistných videí.
  • Facebook zapína novú funkciu na boj s klamstvami o očkovaní.

Až 57 percent učiteľov by svojim žiakom odporučilo čítať Hlavné správy. 53 percent by odporučilo časopis Zem a vek. Výsledky prieskumu agentúry Focus pre organizáciu Živica tento týždeň znepokojili verejnosť.

Ide totiž o prvý prieskum takéhoto typu, ktorý poodhalil mediálne preferencie učiteľov na druhom stupni základných škôl. Vysoká podpora médiám, ktoré šíria dezinformácie, nedodržiavajú novinárske postupy a šíria nenávisť, je veľmi zlou a dôležitou správou o našej spoločnosti.

Toto je šesť vecí, ktoré treba mať na pamäti, keď sa snažíme výsledky tohto prieskumu pochopiť, hľadať ich príčiny a možné riešenia.

1. Nie je jasné, nakoľko sú výsledky správou o znalosti jednotlivých médií a nakoľko sú potvrdením ich dôveryhodnosti. Iné výskumy totiž ukazujú, že bežní čitatelia často ani nevedia, na akom webe sa nachádzajú. Kliknú na článok, skonzumujú informáciu a do pár sekúnd odchádzajú. Logo média, či dokonca meno novinára úplne ignorujú. To si všímajú až silnejší konzumenti správ, „hard useri“ či ľudia, ktorí majú svoje obľúbené zdroje informácií.

Bežné prieskumy dôveryhodnosti médií preto bývajú limitované skutočnosťou, že nie je isté, či respondent hodnotené médium skutočne pozná a sleduje. Niekedy sa rozhodujú len pocitovo na základe názvu média. Hlavné správy si tak môžu mýliť s večernými správami v televízii, dezinformačný Zem a vek s časopisom o prírode.

V prieskume agentúry Focus síce učitelia mohli uviesť, že médium nepoznajú, to však neznamená, že túto možnosť vybrali vždy, keď si znalosťou média neboli úplne istí.

Toto obmedzenie dobre ilustruje štúdia Digital News Report. Začiatkom roka v nej 22 percent respondentov tvrdilo, že poznajú a minulý týždeň aj čítali správy z webu Aktuálne.sk. Ten však už bol polroka predtým zrušený.

Zdroj – Focus

2. Veľká časť učiteľov dezinformačné stránky nepozná. Tretina učiteľov sa priznala, že nepozná web Infovojna, takmer štvrtina nepozná Slobodný vysielač, 19 percent uviedlo, že nepoznajú magazín Zem a vek. Z dezinfoscény sú najznámejšie Hlavné správy, ktoré nepoznalo len 9 percent respondentov.

Menej učiteľov poznalo aj bulvárny web Topky a Denník N, ktorý funguje ešte menej ako päť rokov.

Prekvapujúcim zistením je, že 3 percentá učiteľov nepoznali denníky Nový čas či Pravda. Je to výsledok

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie