Denník N

Založil slovenský Booking a teraz šéfuje Nexterii. Líderstvo? Sebapoznávanie? Nie sú to len prázdne pojmy

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Tomáš Hasala spoluzakladal portál Limba.com, ktorý ponúkal v 90. rokoch ubytovanie na Slovensku online. Po dvadsiatich rokoch z firmy odišiel a začal šéfovať neziskovke Nexteria, ktorá vzdeláva vysokoškolákov.

V rozhovore sa dočítate aj:

  • ako si hľadal novú prácu a čo robil počas rok a pol dlhej pauzy,
  • ako zladiť konzervatívnych a liberálnych študentov,
  • prečo nechce ísť do politiky.

Na vašej webstránke sú v tíme, ktorí pripravujú Nexteriu, len fotografie mladých ľudí. Ste spomedzi nich najstarší?

Jednoznačne. A pred piatimi rokmi tam boli ešte mladší. Môj vstup do Nexterie mal priniesť aj profesionalizáciu organizácie. Nexteria bol projekt, ktorý začínal tak, ako všetky neziskovky – partia ľudí sa dala dokopy, venovala práci svoj voľný čas a ak bola idea silná, prežila prvé roky. Potom nastane ďalšia fáza, ktorou prechádza veľmi veľa neziskoviek.

Aká?

Postupne si neziskovka uvedomí, že dobrovoľníctvo má svoje limity. Buď sa posunie do profesionálnej roviny, alebo stagnuje a zanikne. Po príchode do Nexterie som nadviazal na úspešnú prácu mojich predchodcov a pokračoval v budovaní organizácie, ktorá je teraz rovnako profesionálna, ako bola moja firma, keď som podnikal.

Boli ste aj vy taký aktívny študent, ako sú dnes aktívni študenti Nexterie?

Áno, bol som súčasťou skvelej skupiny mladých ľudí. Nexteria neexistovala, tak sme si ju založili a volali sme ju Samovzdelávací spolok. Každý týždeň sme si zavolali zaujímavého hosťa a debatovali s ním. Zoznámil som sa tam s fantastickými ľuďmi, z tej skupiny dokonca vznikla aj firma, ktorú som spoluzakladal. Ale netvrdím, že každý musí byť aktívny už v mladosti. Poznám ľudí, ktorí sa spoločenským témam začali venovať až ako tridsiatnici či štyridsiatnici.

Čo je to akadémia Nexteria?

  • Trojročný vzdelávací program pre aktívnych vysokoškolákov.
  • Študenti sa stretávajú približne dvakrát do týždňa – po večeroch či cez víkendy.
  • Za aktivity (kurzy, projekty, diskusie) získavajú študenti body a na záver majú promócie.
  • Prvý rok je zameraný na sebapoznávanie, druhý na manažérske a líderské schopnosti.
  • Počas tretieho roka študenti pracujú na projekte, ktorý musí mať prínos pre spoločnosť.

Ako vysokoškolák ste sa venovali aj ochranárskym aktivitám, z čoho sa nakoniec vyvinul nápad založiť rezervačný portál Limba.com, ktorý ponúkal ubytovanie na Slovensku. Boli ste študenti – matfyzáci, prírodovedci. Ako sa z takýchto nadšených ľudí stanú podnikatelia?

Chodili sme rekonštruovať drevenice, trávili sme tým celé letá. Ale po čase sme si uvedomili, že ak nemajú návštevníkov, neexistuje ani motivácia, aby sa o ne niekto staral, a po čase znova schátrajú. Boli to neziskové aktivity a od nich sme prešli k podnikaniu celkom prirodzene. Bavilo nás to a od istého momentu nám to začalo dávať zmysel aj ako biznis. Je však pravda, že podnikanie bolo vtedy úplne iné ako dnes, boli to hlboké 90. roky. Žiadne biznis vzory, otrasné podnikateľské prostredie. Na zriadenie linky od Slovenských telekomunikácií sa čakalo tri mesiace. Zároveň sme však mali aj

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie