Denník N

Maturitu by som zrušil, hovorí český matematik. Deti sa učia anaforu len preto, aby ju vedeli vyplniť v teste

Foto - Katarína Haršányová
Foto – Katarína Haršányová

Polovica učiteľov súhlasne prikyvovala, polovica neveriacky krútila hlavou. Matematik a odborník na testovanie Oldřich Botlík má na maturitu vyhranený názor, jej význam podľa neho za posledné roky klesol a mala by sa zrušiť. Žiaci sa podľa neho učia schematicky práve pre centrálne testovanie. V rozhovore sa dočítate:

  • prečo školy v budúcnosti nebudú učiť počítať rovnice,
  • aké matematické príklady by žiaci mali počítať,
  • prečo by sa mala maturita zrušiť,
  • príbeh českého študenta, ktorý sa súdi so štátom pre maturitnú skúšku.

Nedávno ste mali prednášku pre slovenských učiteľov, ktorú organizovalo občianske združenie Nové školstvo. Rozosmiali ste ich otázkou: Ako by to dopadlo, keby začali školy vyučovať turistiku? Vyučovala by sa podľa vás história organizovanej turistiky v Rakúsko-Uhorsku, morzeovka a ideálnym materiálom by bola viac ako tridsaťstranová publikácia o používaných mapových značkách. Deti by turistiku znenávideli a ani by im nenapadlo, aby išli cez víkend na výlet. Prečo by sa to podľa vás takto skončilo?

Dôvodov je viac. Po prvé, je to pre učiteľov pohodlnejšie. Po druhé, učiteľovi to dáva moc. Turistiku potom môže vyučovať aj človek, ktorý vôbec nemá priestorovú orientáciu, ale aj tak má nad deťmi prevahu. Teraz čítam knihu od bývalého vedeckého matematika, ktorý sa rozhodol, že pôjde učiť žiakov na základnú školu. Opisuje podobný príklad. Zistili sme, že dobrí muzikanti hrajú podľa nôt, čiže keď budeme chcieť, aby boli deti muzikantmi, začneme ich učiť noty, stupnice a významné historické skladby. Ako by sa to však skončilo, keby sa deti k hraniu nikdy nedostali? Keď sa do toho montuje škola, nabalí sa na predmet toľko zbytočných činností, že na výlet do prírody nezostane čas. Namiesto toho je však kopa možností, na čom žiakov dostať a z čoho ich skúšať.

Na prednáške ste kritizovali plošné testovanie žiakov. Je dôvodom, prečo by sa na turistiku nabalila aj zbytočná teória, to, že z niečoho predsa treba žiakov skúšať?

Áno, vzniká však začarovaný kruh. Vidíme to na matematike. Učitelia sú zvyknutí vyučovať len riešenie rovníc, veľa z nich nevie z matematiky nič iné. Pritom matematika je vlastne hľadanie jednoduchých odpovedí na zložité problémy a dá sa tak aj vyučovať.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie