Denník N

Na úvod príde Celibát

Foto - Georg Soulek
Foto – Georg Soulek

Dnes sa v Bratislave začína medzinárodný divadelný festival Eurokontext.sk. Otváracie predstavenie patrí viedenskému súboru Burgtheater.

V roku 1979 bratislavskí diváci videli Burgtheater v klasickom predstavení antickej hry Sapfó, teraz sa slávny viedenský súbor vracia do SND s modernou generačnou drámou Celibát. Spoločenská vina sa v nej vtesnila do príbehu troch generácií žien v jednej rodine. Všetky sa snažia vysporiadať s minulosťou a zradou, ktorá siaha ešte do obdobia nacistického teroru.

Je to odpoveď súčasnej spoločnosti, ktorá v obnovených xenofóbnych postojoch a vyhrotenom diskurze nerozumne zabúda na hrôzy minulého storočia. Tie sa prenášajú cez generácie ako balík spoločnej viny až do súčasnosti, často bez známky poučenia.

Rakúsky divadelný súbor je známy tým, že sa nebojí otvorene kritizovať a vyjadriť politický postoj. Nedávno v maďarskom Národnom divadle po predstavení Čechovovej Čajky vyčítali maďarskej vláde jej nedemokratické tendencie v otvorenom liste.

Divadelná hra rakúskeho autora Ewalda Palmetshofera sa vrátila k téme druhej svetovej vojny, ale tiež nie je iba pripomienkou histórie. Mladý nemecký režisér Robert Borgmann s dramaturgom Klausom Missbachom analyzujú rozhovor troch žien rôzneho veku, ktoré postupne rozmotávajú zaprášený príbeh. Chyby minulosti sa dotýkajú každej z nich. Aj tej, ktorá stojí pri ich zdroji, keď počas nacizmu kolaboruje s fašistami, ale aj najmladšej ženy, ktorá so zradou nemá nič spoločné, no predsa za mŕtvych cíti zodpovednosť a ťaží ju vina, ktorú nesie za činy svojich predkov.

„Divil som sa, prečo sú viedenskí diváci ochotní v Burgtheatri sledovať Celibát hoci aj postojačky? Čo z toho môžu mať? Sledovať dve hodiny divadlo postojačky je predsa dobrý spôsob, ako si zaobstarať kŕčové žily, nie ako si vychutnať divadlo. Celibát je po všetkých stránkach taká výnimočná inscenácia, že sa ju oplatí vidieť trebárs aj postojačky a nečakať celé mesiace na lístok na sedenie,“ hovorí dramaturg SND Daniel Majling.

„Všetko sa odohráva medzi tromi ženami – troma výnimočnými herečkami – starou mamou, mamou a vnučkou. A práve útla babička, tá najzraniteľnejšia, skrýva 70 rokov hrozivé tajomstvo, ktoré vychádza najavo. Jej vina, jej kolaborácia s fašistami, jej zrada jedného muža ako stigma poznamenala nielen jej život, ale aj život celého jej rodu žien. Ako sa vyrovná s dedičnou krvou na rukách jej vnuka?“

Na javisku ženy pomaly skladajú doteraz zatajené fragmenty minulosti. Také, ktoré by sa mohli týkať kohokoľvek z nás alebo našich predkov, ktorí pod tlakom režimu často konali neľudské veci, ku ktorým sa dnes iba ťažkopádne priznáva. Starú mamu, fašistku a kolaborantku, hrá prvá dáma viedenského divadla Elisabeth Orth, ktorá je v skutočnosti prezidentkou Ligy proti antisemitizmu a xenofó­bii.

Inscenácia získala aj pozvanie na prestížny berlínsky festival Theatertreffen. Prehliadka Eurokontext.sk ju uvedie dnes o 19.00 h v Činohre SND. Všetko o festivale nájdete na www.eurokontext.sk.

 

Kultúra

Teraz najčítanejšie