Denník N

Písací stroj zo Slovenska prežil éru počítačov a očaril svet

Stroj Tatrapoint Adaptive spojil biznis a dizajn, ale aj školu a firmu.

It´s amazing! Tieto slová spontánne vyhŕkol Eric Jourdan pri pohľade na mechanický písací stroj s Braillovým písmom Tatrapoint Adaptive, keď sme sa k nemu dostali počas hodnotenia produktov Národnej ceny za dizajn v roku 1999.

„Úžasné, prekvapivé“ – komentár uznávaného francúzskeho dizajnéra, ktorý bol vtedy členom poroty súťaže, vystihuje, aký vizuálny dojem vyvoláva tento písací stroj.

Jasná červená farba statických častí stroja so zelenými klávesami a mäkké organické tvarovanie hovoria názorne, že tento stroj je určený najmä pre deti.

Dizajn a biznis

Písací stroj Tatrapoint Adaptive z roku 1998 vyrobený vo firme Švec a spol. vo Vrábľoch patrí k mladším exponátom múzea dizajnu a do zbierok sa s ním počítalo v Slovenskom centre dizajnu už v čase, keď múzeum bolo ešte len víziou, hoci presvedčivou.

O tomto produkte bolo zrejmé od začiatku, že nepredstavuje len kvalitu, ale dokumentuje aj isté špecifické črty vývoja slovenského dizajnu konca 90. rokov minulého storočia. Hovorí o stúpajúcej kvalite nášho vysokoškolského dizajnérskeho vzdelávania aj o novej téme – ako môže dizajn pomôcť ľuďom s postihnutím. Vývoj stroja je aj dôkazom seriózneho úsilia domácich firiem vyrábať úspešné výrobky so slovenským dizajnom. 

Projekt vývoja písacieho stroja sa realizoval na Katedre dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave; jeho iniciátorom bol predseda Únie nevidiacich a slabozrakých Branislav Mamojka.

Čerešňa a Švec

Práce sa ujal v akademickom roku 1997/1998 Rastislav Čerešňa, vtedy študent tretieho ročníka, ateliér viedol doc. Peter Lehotský. Samozrejme, vývoj prebiehal v spolupráci s výrobcom Švec a spol., s. r. o. vo Vrábľoch. Výsledkom tejto spolupráce bol stroj s výraznými estetickými, ale aj funkčnými zlepšeniami oproti klasickému stroju, napr. tichý chod a stabilita pri písaní, jednoduché zakladanie papiera, retušovacia platnička, najmä však možnosť upraviť šírku klávesov podľa rastúcej detskej ruky.

Písací stroj Tatrapoint Adaptive z roku 1998.
Písací stroj Tatrapoint Adaptive z roku 1998.

Ergonomickým parametrom venoval R. Čerešňa veľkú pozornosť, na určenie správneho rozmiestnenia klávesov využil výsledky vlastného výskumu, keď skúmal rozpätie rúk detí aj dospelých. Dizajn stroja je celkovo priateľský k používateľovi a jeho estetické riešenie nie je samoúčelné – deťom so zvyškami zraku pomáha lepšie sa orientovať pri písaní.

Z technologického hľadiska je stroj zložený – okrem samotného písacieho mechanizmu – z hliníkových častí odlievaných tlakovo a plastových častí, vyrábaných striekaním do formy. Oba materiály sú dostatočne pružné a pevné vzhľadom na funkciu, čo zaručuje odolnosť a dlhú životnosť.

Z dvadsiatich na tisíce

Skutočnosť, že sa študentský návrh dostal do výrobného programu, bol vtedy mimoriadny úspech, aj dnes sa to stáva len veľmi zriedkavo. Čo je však naozaj výnimočné, je ekonomický prospech. Firma Švec a spol., výrobca kovových nástrojov, komponentov a konštrukcií, sa písacím strojom s Braillovým písmom venuje od roku 1994.

S výrobou Tatrapoint Adaptive začínali v počte 20 kusov, dodnes už vyrobili mnoho tisíc kusov a stroj je dodnes – hoci s určitými malými vylepšeniami – úspešným obchodným artiklom, predávajú ho najmä do zahraničia.

V čase, keď deti so zrakovými problémami začali stroj používať, pán Mamojka povedal, že „už existujú počítače pre nevidiacich s hmatovými displejmi alebo s hlasovým výstupom, či špeciálne tlačiarne na Braillovo písmo. Cena týchto zariadení je však veľmi vysoká a prekážkou ich rozšírenia je vysoká cena. Klasický písací stroj je aj naďalej významným prostriedkom gramotnosti a kultúrnosti pre nevidiacich a slabozrakých.“

Za svojimi slovami si stojí aj dnes. Dá sa povedať, že odvtedy sa veľa nezmenilo. Mechanický písací stroj je stále najdostupnejšou technikou pre svoju trvácnosť a spoľahlivosť, nie je poruchový a najmä pre svoju cenu je neporovnateľne dostupnejší ako nové digitálne prístroje.

Jeho výhodou je to, že nepotrebuje napojenie na elektrický prúd ani nabíjanie batérií, čo oceňujú aj v menej rozvinutých ázijských krajinách. Bude zaujímavé sledovať, čo prinesie stroju budúcnosť a rozširujúce sa digitálne technológie. Môžeme však s istotou povedať, že mechanický písací stroj s Braillovým písmom Tatrapoint Adaptive už dnes patrí k evergreenom slovenského dizajnu.

Rasatlislav Čerešňa

skončil štúdium na katedre dizajnu STU v Bratislave v roku 2001 u doc. Petra Lehotského. Po skončení školy nepracoval ako dizajnér na plný úväzok. Venoval sa skôr príležitostným úlohám v oblasti produktového a grafického dizajnu a zamestnal sa ako technológ pri výrobe optického skla. Spoluprácu s firmou Švec a spol. však neprerušil a spolupracujú dodnes. Momentálne pracuje na vývoji nového 9-klávesového písacieho stroja. Pre firmu navrhol aj súpravu kovových mís vyrezávaných laserom.

Kultúra

Teraz najčítanejšie