Denník N

Žaba je už uvarená

Už nekváka, už ani nožičkou nepohne, aby sa zachránila, aby aspoň dala najavo svoj nesúhlas. 

Autorka je spisovateľka

Slovenské deti sú v škole nešťastné, necítia sa tam dobre. A rodičom nezostáva nič iné, iba ich každé ráno presvedčiť, prečo je potrebné do školy ísť, prečo je dobré snažiť sa a mať čo najlepšie známky.

Je to čím ďalej, tým ťažšie. Pretože ich presviedčame o niečom, čomu už ani sami neveríme.

Keď novinárka Mária Benedikovičová zverejnila reportáž zo svojej cesty za záverečnou prácou sudkyne Ivetty Macejkovej, už to nevyvolalo také pobúrenie, ako keď sa písalo o rigoróznej práci Andreja Danka. Ďalší novinári sa témy nechytili, vysoké školy nespísali oficiálne stanovisko, kolegovia sudcovia sa neozvali, ľudia na uliciach neprotestovali a Ivetta Macejková svoju kandidatúru na šéfku Najvyššieho súdu nestiahla.

Zdá sa, že žaba je už uvarená. Už nekváka, už ani nožičkou nepohne, aby sa zachránila, aby aspoň dala najavo svoj nesúhlas.

Načo aj? Andrej Danko namiesto toho, aby chodil s hanbou po kanáloch, si postavil tridsaťmetrový pomník a asistovali mu pritom všetci, ktorí sa mu hodili ako kulisa – arcibiskup aj ministri. Keď sa plagiát prepiekol predsedovi parlamentu, koho by už len pobúrilo čudné získanie čudného titulu na čudnej škole nejakej sudkyne? Po tom všetkom, čo sme tu za posledné roky zažili, je Macejkovej titul banalita. Rektor súkromnej vysokej školy, ktorý má pred aj za menom všetky písmená abecedy a práce schováva vo vlastnej pracovni, sa čuduje, prečo to reportérku pohoršuje. Nebojí sa, že by mohol prísť o reputáciu alebo jeho vysoká škola o akreditáciu – kto by takú maličkosť riešil? Súdy, na ktorých pôsobia jeho študentky?

Na Macejkovej aj Dankov titul myslím vždy, keď sa deti pýtajú, načo sú im známky. Aby ste mohli ďalej študovať na dobrej škole a našli si potom dobrú prácu, vravím im. Ako však mám rozlíšiť, ktorá škola je dobrá? Tá, ktorá uspeje v celoslovenskom testovaní, alebo tá, ktorá má prepracovaný hodnotový program? Čo je dôležitejšie v krajine, kde plynár zarobí viac ako učiteľ s dvoma vysokými školami (taký prípad osobne poznám) a kde svoje služby verejne ponúkajú spoločnosti, ktoré diplomovku vypracujú za pár stovák? Zhodli sme sa, že v takejto krajine je dôležitejšie naučiť deti rozlišovať pravdu a lož, myslieť kriticky a konať spravodlivo. Mať súcit s menej šťastnými a svoje nadanie a múdrosť využívať na pomoc druhým. Tieto hodnoty však nenájdete v osnovách, nedajú sa kúpiť a titul za ne neudeľuje žiadna vysoká škola.

Teraz najčítanejšie