Denník N

Ekonomický newsfilter: Pripomeňte si PIN na karte a budete v pohode

Ilustračné foto - JumpStory
Ilustračné foto – JumpStory
Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Dobré ráno, máme za sebou deň, keď Európska centrálna banka siahla k dlho očakávanému uvoľneniu menovej politiky, aby podporila ekonomiky v eurozóne. Nebolo to ľahké ani jednoznačné rozhodnutie.

Dnešný newsfilter prináša aktuálne informácie, je na 4 a ½ minúty čítania, má 1294 slov, graf a veľa zaujímavých citátov. Pripravil ho Oliver Brunovský.


1. Od soboty môže byť problém s bezkontaktnými platbami kartou 

Od soboty sa môže stať, že vám neprejde bezkontaktná platba kartou v obchode alebo na internete.V Únii začínajú platiť prísnejšie pravidlá pre bezpečnosť platieb v rámci smernice PSD2.

Žiadajú tzv. silné overenie klienta. Každá platobná operácia by mala byť zabezpečená aspoň dvomi z troch prostriedkov overenia (niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a niečo, čo dokazuje, kým je).

Kde je problém:

Nemožno vylúčiť, že niečo nebude fungovať, pretože systém zodpovedný za to, že peniaze prídu, kam majú, je zložitý.

Niektoré jeho články nemusia byť celkom pripravené. Napríklad stačí, ak už len obchodník nebude mať zaktualizovaný systém.

Netreba sa tým však trápiť. Bude to dočasné.

Pre človeka pri pokladni rýchlo riešiteľné – stačí kartu vložiť do terminálu a zadať PIN. Platba prebehne.

Čo vyriešené nie je:

Otvorenou otázkou sú platby na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo EBA pred letom šokoval celý finančný svet spresnením toho, čo sa považuje za OK v rámci troch faktorov overenia.

OK podľa neho nie je ani bežne používané 3D Secure zabezpečenie, lebo vraj neoveruje to, „kým“ klient je. A ani údaje na karte nie sú niečo, čo klient „vie“. Takže pravidlá nesplní na webe asi nikto.

Čo teraz: Je to problém celoeurópsky, tak ho bude musieť rozlúsknuť EBA. NBS zatiaľ dala najavo, že doterajšie platby považuje za bezpečné.


2. Štát vám môže dať na elektromobil až 35 % 

Parlament bez veľkej pozornosti médií schválil rozšírenie dotácií na nové elektromobily (a iné vozidlá s alternatívnym zdrojom energie), ak si ich kúpite na Slovensku.

Po 15. októbri tak už môžu byť oveľa dostupnejšie, ak sa, pravda, odhodláte na krížovú cestu byrokraciou.

Kto má šancu:

  • O 25 % z ceny vozidla môžu požiadať všetci ľudia a firmy, ktorí si kúpia nové vozidlo na Slovensku. Novela sa týka čistých elektromobilov aj plug-in hybridov, podmienkou je, že vozidlo možno dobíjať z externého zdroja.
  • Až 35 % ceny môžu dostať „šrotovníci“ – ak vyradia z evidencie vozidlo staršie ako 15 rokov so spaľovacím motorom

Druhý pokus: Pilotný projekt podpory elektromobilov prebehol v rokoch 2016 – 2018, dotácie mohli dosiahnuť najviac 5000 eur a program využilo 831 žiadateľov. Z päťmiliónovej dotačnej schémy sa napokon milión nevyčerpal.

Teraz má ministerstvo k dispozícii ďalších 5 mil. eur a výška dotácie (zatiaľ) nie je limitovaná.


3. ECB znižuje úroky a vracia sa ku kontroverznému nákupu dlhopisov

K čomu sa Frankfurt odhodlal: 

  • znížil depozitnú sadzbu o 0,1 percentuálneho bodu na mínus 0,5 %, aby komerčné banky „trestala“ za držanie likvidity a nútila ich poskytovať viac úverov
  • obnovuje nákup dlhopisov, do ekonomík natlačí 20 miliárd eur mesačne
  • zavádza nový systém, ktorý komerčným bankám aspoň čiastočne vynahradí škody z ukladania peňazí na záporné úroky

Ako reagovali trhy:

  • euro sa zosunulo bližšie k 28-mesačnému minimu, ktoré dosiahlo v septembri na úrovni 1,0926 USD/EUR, píše Reuters
  • úroky na dlhopisoch krajín eurozóny klesli o 8 až 10 bodov
  • výnosy talianskych štátnych dlhopisov s 10-ročnou splatnosťou sa dokonca znížili o 20 bodov na rekordne nízku úroveň 0,78 %

Rozhodnutie ECB nebolo zďaleka jednomyseľné: dosluhujúci šéf ECB Mario Draghi čelil bezprecedentnej revolte, proti nákupu dlhopisov boli nemecký, francúzsky a holandský guvernér, ktorí dovedna reprezentujú polovicu HDP eurozóny, napísal Bloomberg.

Rovnako časť analytikov pochybuje, či opatrenia ECB budú dostatočné.


4. Mäso nesmie byť anonymné (a má byť viac slovenské)

Od 14. decembra bude musieť byť v reštauráciách a stravovacích zariadeniach viditeľne napísané, odkiaľ pochádza mäso, z ktorého sa pripravujú jedlá.

Koho sa to týka: Tisícok podnikateľov a manažérov v reštauráciách a jedálňach, nie však tých, ktorí robia hotdogy a hamburgery z polotovarov.

Netreba prerábať jedálne lístky, stačia aj tabule niekde v interiéri.

Pokuty pre chronických porušovateľov však môžu vystúpať až na 100-tisíc eur.

Na čo je to dobré: Stranu SNS, ktorú inak dosť zaujíma prosperita podnikateľov v cestovnom ruchu, tentoraz zaujalo číslo, že až 60 % populácie uprednostňuje mäso slovenského pôvodu.

Ministerka Matečná nevysvetlila, ako presne zverejňovanie pôvodu mäsa ochráni spotrebiteľa pred nekvalitnými potravinami, čo bol zámer novely.

Povedala však, že návrhom chcú dosiahnuť aj iný cieľ – zvýšenie podielu slovenského mäsa v reštauráciách.


5. Soták priznal problémy, ale zatiaľ len vlastným ľuďom

Železiarne Podbrezová sú ďalšia významná fabrika, ktorú zasiahla obchodná vojna a import čínskej ocele do Európy.

Podbrezovej od leta klesajú objednávky na odlievané bloky ocele. V septembri v oceliarni prešli zo sedemdňového na päťdňový pracovný režim. Časť zamestnancov pracuje dokonca len štyri dni v týždni.

Šéf firmy Vladimír Soták o situácii v podniku zatiaľ verejne nehovorí, napísal o nej len do podnikového časopisu Podbrezovan, aby upokojil a motivoval zamestnancov.

Železiarne sú najväčším zamestnávateľom v regióne, majú zhruba 3000 pracovníkov.

Aké je to vážne:

  • V oceľových blokoch, ktoré tvoria pätinu produkcie železiarov, klesli objednávky o 30 %. Obmedzenie tejto výroby pripomína režim, ktorý firma využila počas krízy pred desiatimi rokmi.
  • Iný sortiment Soták nespomína, podľa informácií Denníka E však výraznejší pokles zasiahol aj ďalšiu výrobu, vrátane kľúčového sortimentu oceľových rúr.
  • Trápi sa celé odvetvie. Výroba kovov a kovových konštrukcií sa podľa štatistického úradu v júli medziročne prepadla o 15 percent, čo je najhorší výsledok tohto roka.
  • Výrazne to pocítili v OFZ Istebné, kde klesli tržby o 40 percent.
  • Problémy hlási aj košický U.S. Steel.

6. Do brexitu 48 dní: Odtajnená operácia Yellowhammer

Krízový plán britskej vlády vypracovaný pre prípad tvrdého brexitu, ktorý pred mesiacom unikol do médií, sa vtedy oficiálne miesta snažili zľahčovať. Teraz ho však vláda na pokyn parlamentu musela zverejniť.

Operácia nazvaná príznačne Yellowhammer podľa nej predstavuje iba najhorší scenár.

Boris Johnson. Foto – TASR

Čo podľa plánu čaká Britániu:

  • prestanú platiť európske zákony
  • zastaví sa voľný pohyb tovaru a osôb, chaos na hraničných priechodoch a v prístavoch potrvá najmenej tri mesiace, v prvý deň sa zníži tok tovaru zhruba na polovicu
  • krajina bude čeliť nedostatku pohonných hmôt, potravín a liekov, ich ceny rovnako ako ceny elektrickej energie sa zvýšia
  • možné sú aj občianske nepokoje

Tento scenár je realistický, tvrdia ľudia z biznisu. Premiér Boris Johnson je po debakli pri prvom hlasovaní v parlamente, ktoré mu výrazne osekalo plány na tvrdý brexit, pod sústredenou paľbou opozície i vlastných poslancov.

Tlak verejnosti, ktorý môže prísť po zverejnení „žltého kladiva“, mu môže ešte poriadne priťažiť.


7. Obrátenie Petra (Kažimíra)

Bývalý podpredseda Smeru a minister financií sa v decembri nechal zvoliť za guvernéra NBS. V júni sa posadil do kresla, ktoré mu bez vysvetlenia uvoľnil Jozef Makúch.

Peter Kažimír zhruba po sto dňoch poskytol rozhovor Denníku E. Je v ňom množstvo zaujímavých citátov.

O mieste, kde už nie je: „Sledujeme rétoriku politikov, ovplyvnenú niekedy až zvieracími pudmi. Charakter dialógu nemal už parametre rytierskeho súboja.“

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie