Denník N

Médiá urobili chyby a menia spôsob informovania o klíme

  • Novinári pristupujú agresívnejšie k informovaniu o klíme
  • Slovenské televízie venujú téme stále väčší priestor (graf)
  • Redakcie chcú do oblasti viac investovať (anketa so šéfredaktormi)

Odborníci roky upozorňovali na príchod klimatickej krízy, no novinári zlyhali. Varovaniam nevenovali dostatočný priestor, nenašli spôsob, ako vážnosť situácie vysvetliť verejnosti, nedožadovali sa od politikov riešení – a ak už diskusiu k téme rozprúdili, zväčša si do nej pozvali aj „klimaskeptika“, ktorý debatu neobohatil, len spochybňoval vedecké dôkazy.

Vlani britská BBC priznala, že informovanie o otepľovaní nezvládla, v snahe o nestrannosť dávala neprimeraný priestor popieračom a nedokázala ich dostatočne konfrontovať s faktami.

Keď v októbri 2018 zverejnila OSN správu, z ktorej vyplynulo, že do 12 rokov musí ľudstvo urobiť zásadné zmeny, inak hrozí ozajstná katastrofa, mnohé britské noviny správu ani len nedali na titulku.

V máji tohto roku zverejnila OSN ďalšiu správu, podľa ktorej hrozí vyhynutie miliónu druhov živočíchov a rastlín. Viaceré americké televízie ju v hlavnom vysielacom čase vôbec nespomenuli.

Americká stanica ABC venovala dieťaťu Meghan Markle a princa Harryho v jednom týždni viac vysielacieho času ako klimatickej kríze za celý rok 2018.

Záujem rastie

Situácia sa však pomaly mení. Vidno to aj pri pohľade na spravodajstvo slovenských celoštátnych televízií. Podľa rýchlej analýzy Denníka N vychádzajúcej z monitoringu médií Newton Media u nás každý rok

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza

Médiá

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie