Denník N

Do bytu by som teraz neinvestoval, ceny už vyššie nebudú, vraví šéf poprednej stavebnej firmy

Riaditeľ Ingsteelu Ivan Bezák. Foto N – Tomáš Benedikovič
Riaditeľ Ingsteelu Ivan Bezák. Foto N – Tomáš Benedikovič

Do stavebníctva prišiel mierny útlm, lebo priemyselné firmy odložili pripravované investície do výrobných hál. Veľká kríza z toho ale nebude, odhaduje generálny riaditeľ a spolumajiteľ stavebnej firmy Ingsteel Ivan Bezák. 

V rozhovore povedal, že:

  • viaceré firmy v odvetví automotive odložili svoje investičné plány po tom, ako sa zhoršili výsledky nemeckej priemyselnej produkcie
  • stavbárov stále ťahá rozsiahla výstavba v centre Bratislavy a logistické haly
  • Ingsteel má dostatok zákaziek a s veľkou krízou, aká bola po roku 2008, nepočíta
  • ceny bytov dosiahli strop a keď ich niekto zvažuje ako investíciu, oplatí sa mu počkať

Vlani ste predpovedali, že stavebný boom na Slovensku sa onedlho skončí. Už sa to deje?

Je tu útlm, ale neočakávame krízu, aká bola po roku 2008. Zmenila sa však štruktúra zákaziek. V roku 2017 sme mali polovicu tržieb z odvetvia automotive. Následne sme v roku 2018 robili pre automotive len jednu stavbu a aj tržby v tomto segmente boli výrazne nižšie. Na druhej strane nám však narástli tržby z výstavby bytov a kancelárií v Bratislave. Keď firma stavia len priemyselné stavby, môže mať problém. My pôsobíme vo viacerých segmentoch, takže to vieme medzi odvetviami vykrývať. Okrem toho viac exportujeme. Predtým sme sto percent oceľových konštrukcií montovali na Slovensku, teraz ide väčšina na export.

Máte teda zhruba toľko nových zákaziek ako pred rokom?

To určite áno. Na rok 2020 máme zakontrahovaných asi 50 percent plánovaného objemu. Ďalšie zákazky dokončujeme, takže celkovo som veľmi spokojný.

Postarali sa o to hlavne zákazky v centre Bratislavy v okolí Mlynských Nív?

Áno. Ten bratislavský „manhattan“ to ťahá výrazne. Tretina obratu pre budúci rok je v centre Bratislavy.

Nastane vrchol stavebného trhu v roku 2020?

Ten vrchol podľa mňa už bol a teraz ideme pozvoľne z kopca. Dôležitú úlohu bude zohrávať aj verejný sektor. Ten má možnosť stavebnú produkciu potiahnuť. Veľa vládnych a samosprávnych budov nedosahuje parametre energetickej efektívnosti. Svoje prevádzkové náklady by si dokázali znížiť rekonštrukciami. Chýbajú im však štúdie, návrhy, projekty, stavebné povolenia.

Viaceré odvetvia priemyselnej výroby zažívajú v posledných mesiacoch útlm. Cítiť to aj v stavebníctve?

Firmy v odvetví automotive sú ostražitejšie, čo je spôsobené dlhodobými kontraktmi na Čínu a Ameriku. Druhý faktor je, že odvetvie je na križovatke – rozhodujú sa, či investovať do elektromobilov, hybridov alebo klasických pohonov. Ale povedať, že došlo k úplnému zastaveniu priemyselných stavieb, sa nedá. V strojárskych firmách, ktoré robia hrubšiu prácu, je ten pokles citeľný. Vo firmách, ktoré robia jemnejšie súčiastky a komponenty, pokles nenastáva.

Ako sa v stavebníctve prejavilo to, že priemysel má problémy?

Bolo to cítiť už minulý rok. Mali sme pripravené ponuky do troch tendrov pre nemecké firmy. Oni tie tendre pozastavili a začali prehodnocovať. Dvaja z troch investície napokon odložili. Firmy sú oveľa obozretnejšie. Jaguar Land Rover plánoval po dokončení prvej etapy priemyselného parku a rozbehnutí výroby začať aj druhú etapu. Pozemky majú pripravené aj na ďalšiu expanziu. Po pol roku diskusií s dodávateľmi prišlo rozhodnutie, že vo väzbe na brexit a celkovú situáciu v automotive investíciu pozastavujú. Iné fabriky však investujú do modernizácie alebo rozšírenia výroby. Pozitívny príklad je Brose v Prievidzi. Má už postavené dve etapy výrobného závodu, teraz pripravujú ďalšiu etapu. Niektorí investori pripravené projekty pustili, iné zastavili, ďalší čakajú, ako sa bude situácia vyvíjať. Prejavuje sa to aj na stavebnom trhu. Kedysi boli v tendroch dve-tri firmy, teraz je ich desať. Ceny generálnych dodávok išli z tohto dôvodu výrazne dole.

Kedy šli ceny dole?

Začiatkom tohto roka a v lete sa to prejavilo výraznejšie.

Prečo?

Sú stavebné firmy a „stavebné“ firmy.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie