Denník N

Najlepší slovenský formulový jazdec: Miesto v tíme F1 sa dá kúpiť za trinásť miliónov eur

Richard Gonda. Foto - Sophidea
Richard Gonda. Foto – Sophidea

RICHARD GONDA je najúspešnejší slovenský formulový jazdec, ktorý vymenil monoposty za kapotované gétečká. Banskobystrický rodák sa v roku 2013 stal európskym šampiónom F3, o dva roky neskôr získal titul vicemajstra vo Svetovej sérii Renaultu. Absolvoval mnoho zaujímavých testov a momentálne sa okrem povinností v tíme Šenkýř Motorsport venuje aj spolukomentovaniu pretekov F1.

V rozhovore rozpráva:

  • o prepojení na továrenský tím BMW Motorsport,
  • o svojich začiatkoch a úspechoch,
  • o súčasnej F1, ktorej dominuje Mercedes,
  • ako vyzerá jeho príprava a pretekársky deň,
  • o testovaní Indy Lights v USA,
  • o slovenskom motoršporte.

Pre futbalistu je vrcholom kariéry Real Madrid alebo Barcelona, pre hokejistu NHL. Čo je vysnívanou métou pre pretekára?

Je to do istej miery individuálne. V okruhovom športe je to formula 1, v rely je to WRC, pri motorkách MotoGP alebo vytrvalostné preteky. Každý okruhový jazdec sníva predovšetkým o F1. Predsa len, je to globálne najväčší šampionát. Asi každý sníva o červenom monoposte a o víťazstve v ňom. Každý jazdec, ktorý sa stal pilotom Ferrari, priznal, že chcel jazdiť za tento tradičný tím. Jednoducho, je to historicky dané, tento tím má obrovskú fanúšikovskú základňu.

Čo je v tejto fáze kariéry vrcholom pre vás?

Aktuálne je to gétečkový šport, takže majstrovstvá sveta, vytrvalostné preteky, ideálne v pozícii továrenského jazdca.

Čo musí pretekár spraviť, aby dosiahol vaše úspechy a priblížil sa k F1?

Musí milovať tento šport a mať preň vášeň. Musí mať ochotu odsunúť všetko ostatné na druhú koľaj. Musí mať v hlave túžbu neustále sa zlepšovať a dosahovať ďalšie a ďalšie úspechy. Tieto veci však neplatia len v motoršporte, je to o ľuďoch, ktorí si dávajú nejaké ciele. Ak sa začne dariť, tak sa treba neustále posúvať vpred. My sme to tak robili. Nemali sme vopred stanovený plán či konkrétne kontakty, komu sa kedy ozvať. Všetko sme si museli vyskúšať. Urobili sme aj niekoľko chybných krokov, ale všetko nás to priviedlo až sem. Je dôležité byť férový, slušný, ambiciózny a pracovať na sebe. Táto kombinácia vždy prinesie nejaké ovocie.

Máte 25 rokov a pred sebou ešte mnoho sezón. O čom snívate? Čo by ste chceli ešte dosiahnuť?

Je toho veľa. Autá mám veľmi rád, sedel som v rôznych strojoch. Stále je veľa tých, ktoré by som si chcel vyskúšať. Je to napríklad Formula E alebo, samozrejme, ten najväčší sen, sadnúť si do aktuálnej F1. Túto šancu som zatiaľ nemal. Láka ma aj rely, WRC či V8 SuperCars. Rád by som si vyskúšal aj niektoré okruhy, napríklad Bathurst v Austrálii.

Koľko financií potrebuje pretekár na jednu sezónu v jednotlivých šampionátoch?

Vzhľadom na môj vzťah s tímom nemôžem prezradiť konkrétne čísla. Ale napríklad v F1 sa to v súkromných tímoch, kde sa dá miesto na celú sezónu takpovediac kúpiť, pohybuje na úrovni trinástich miliónov eur. Záleží to na tíme. Ďalej v F2 sú to asi

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie