Denník N

Prevádzkový šéf Pelikána o krachu Thomasa Cooka: V hoteloch overujeme rezervácie

Pavol Mladý, prevádzkový riaditeľ Pelikána. Foto - Pelikán
Pavol Mladý, prevádzkový riaditeľ Pelikána. Foto – Pelikán

Pozrite sa, koľko dovolenkárov zo Slovenska môže pocítiť problémy, ktoré naštartoval pád britskej cestovky Thomas Cook a kto má na čo nárok.

Pavol Mladý je prevádzkovým riaditeľom pre dovolenky v cestovnej kancelárii Pelikán. Pozoroval, ako Thomas Cook žiadal v Spojených štátoch o ochranu pred veriteľmi a bojoval s problémami pre brexit a oslabenie libry. Krach tejto veľkej cestovky je podľa neho v niečom podobný kríze z roku 2009 – ani vtedy ľudia neverili, že padne Lehman Brothers. Situácia okolo cestovky s aktívami po celom svete je o to komplikovanejšia, že sa čakalo, či tak ako britská vláda nechá aj nemecká vláda v problémoch európske dcéry britskej matky. Najväčší bankrot v cestovnom ruchu znamená pravdepodobne pre stovky dovolenkárov zo Slovenska komplikácie s vycestovaním.

V rozhovore vysvetľuje aj:

  • čo majú robiť klienti, ktorí si kúpili zájazd so službami od dcérskej firmy Thomasa Cooka – Neckermanna,
  • kto má na čo nárok a ktoré dovolenky sú aj teraz garantované,
  • čo robiť, ak od turistov pýtajú hotelieri peniaze a kde to hrozí viac,
  • ako sa môže zmeniť dĺžka sezóny či ponuka v hoteloch napojených na klientelu skrachovanej cestovky,
  • ako on sám nevycestoval, pretože si rezervoval ubytovanie od Neckermanna.

Koľko je dovolenkárov zo Slovenska, ktorí už na dovolenku vycestovali a majú v balíčku aj služby od skupiny Thomas Cook?

Zachytil som v médiách informáciu, že je aktuálne vonku 80 klientov, ale tieto čísla sú značne podhodnotené. Odhadujem, že to môžu byť rádovo stovky klientov.

Koľko ich takto vycestovalo cez Pelikán? 

Aktuálne máme v destináciách približne 20 ľudí, počet sa každý deň mení, keďže klienti sa vracajú a noví odchádzajú. To sú klienti, ktorí si cez náš portál kúpili balíček skupiny Thomas Cook alebo Neckermann či nejakú časť služieb od nich v rámci nášho balíčka. Zájazdy rozlišujeme podľa toho, či je to náš vyskladaný pobyt alebo sme ho celý prevzali od Thomas Cook. Zodpovedný za zájazd je vždy ten, kto je organizátorom pobytu.

V praxi to znamená?

To znamená, že ak zložíme vlastný balík, v ktorom je napríklad ubytovanie cez Thomas Cook, pridáme k tomu letenky, transfer a ďalšie služby, potom Pelikán je organizátorom a aj garantom celého zájazdu. Ak predávame balíček, ktorý zložil napríklad Neckermann, potom je zodpovedný za zájazd Neckermann previazaný na Thomas Cook. V obidvoch prípadoch telefonujeme do hotelov a leteckých spoločností a zisťujeme, či nebola zrušená rezervácia.

Čo sa udeje, ak bola rezervácia zrušená?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Problémy cestoviek

Ekonomika

Teraz najčítanejšie