Denník N

Nie je to nič výnimočné, tvrdili jej. Na školu ju dvakrát neprijali, teraz má cenu za maľbu roka

Lucia Oleňová: The Immense Dept
Lucia Oleňová: The Immense Dept

Človek to môže vnímať ako abstraktný obraz, ktorý je veľmi silný, farebne výrazný a presahuje rámec plátna. Keď sa však prizriete bližšie, zistíte, že vlastne ide už o inštaláciu. Základom je plátno, ktoré autorka namaľovala, rozstrihala a následne zošila dokopy. Dielo The Immense Dept Lucie Oleňovej vyhlásili za slovenskú maľbu roka. Spolu s ostatnými finalistami súťaže ho môžete vidieť na výstave v bratislavskej Galérii Nedbalka.

Za hranicou obrazu

„Ten proces dekonštrukcie a rekonštrukcie je tu dôležitý. Vidieť, že dielo je dosť poučené tvorbou, ktorá vznikala v 70. rokoch, keď sa obrazy deštruovali a zošívali, ale vtedy tam nebol osobný príbeh. Išlo skôr o hľadanie presahu maľby,“ vysvetľuje český maliar a pedagóg Daniel Balabán.

V porote súťaže Maľba 2019 okrem neho rozhodovali britská galeristka Rózsa Farkas, riaditeľka Východoslovenskej galérie a kurátorka Dorota Kenderová, maďarská odborníčka na súčasné výtvarné umenie a kurátorka Róna Kopeczky.
O víťaznom diele sa dlho rozprávali.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie