Denník N

MediaBrífing: Čas beží a články budú odomknuté len hodinu

Dobrý deň, newsletter MediaBrífing oslávil už druhé narodeniny. Pri tejto príležitosti sme sa čitateľov pýtali, ako ho hodnotia – výsledky prieskumu nájdete tu. Do konca novembra bude newsletter zadarmo, preto sa prihláste na odber ešte dnes. 

Hlavné témy tohto týždňa:

  • Šesť zaujímavostí z mediálnej konferencie v Hamburgu.
  • Fico a Danko už nestihnú presadiť vysnívané mediálne zákony.
  • Google odmieta platiť francúzskym médiám, čaká to aj naše.
  • Fact-checkeri nebudú posudzovať facebookové príspevky politikov.

Foto – INMA Media Innovation Week

V Hamburgu sa tento týždeň konala veľká konferencia Media Innovation Week, na ktorej sa zúčastnili odborníci zo zhruba troch desiatok krajín, prevažne zo západnej Európy. Takéto konferencie často prinášajú veľa marketingových buzzwordov a manažérskych klišé, my však vyberáme niekoľko zaujímavých príbehov:

1. Jedna hodina zadarmo

Švédske vydavateľstvo Mittmedia si všimlo, že len pätina predplatných sa predá v prvej hodine po zverejnení článku. Väčšina ľudí si teda zaplatí za obsah neskôr po jeho zverejnení. V Mittmedia preto spustili pomerne originálny typ predplatného: väčšina textov je pre každého prvú hodinu zadarmo. Návštevníci vidia časomieru ukazujúcu, ako dlho bude text dostupný, a keď čas vyprší, článok sa zamkne a bude dostupný už len pre predplatiteľov. „Keď sa pýtate, či sa ľudia snažia prečítať všetok náš obsah počas prvej hodiny, tak nie, nič také sme nezaznamenali,“ povedal Thomas Sundgren z vydavateľstva. Týmto spôsobom sa im vraj podarilo zvýšiť konverzie na predplatiteľov o 20 percent.

2. Festival pre mladých

Nemecký týždenník Die Zeit vytvoril v roku 2016 podujatie pre mladých ľudí s názvom Z2X (Z ako Zeit, 2X vyjadruje dvadsiatnikov). Ide vlastne o komunitu ľudí vo veku od 20 do 29 rokov, ktorá si medzi sebou zdieľa myšlienky o tom, ako – zjednodušene povedané – zlepšiť svet. Raz ročne sa stretávajú na dvojdňovom festivale v Berlíne, kde môžu odprezentovať svoje nápady alebo na worskohopoch pracovať na niektorých projektoch. Najčastejšími témami sú veda, politika, Európa, životné prostredie či sociálne problémy. Vlani sa festivalu zúčastnilo vyše 1300 mladých ľudí, ktorí si zorganizovali takmer 100 rôznych aktivít. Novinám Die Zeit sa tak darí budovať si vzťah s mladými, čo nedokážu všetky tradičné médiá.

3. Kampaň s Putinom a Trumpom zabrala

V júli 2018 sa Donald Trump stretol na samite v Helsinkách s Vladimirom Putinom. Fínsky denník Helsingin Sanomat lídrov privítal 300 billbordmi, ktoré kritizovali ich postoje k slobode tlače. „Pán prezident, vitajte v krajine slobodnej tlače,“ svietili na bilbordoch nápisy v anglickom aj ruskom jazyku. Kým Fínsko je dlhodobo na špičke rebríčka slobody tlače, Spojené štáty sú 48. a Rusko až 149. Trump je známy svojimi nevyberanými útokmi na novinárov, nazýva ich napríklad nepriateľmi ľudí. O kampani vzniklo 2500 článkov v 47 krajinách. Noviny získali v lete o 18 % viac predplatiteľov ako rok predtým.

Foto – Aleksi Tuomola/Lehtikuva via AP

4. Trápenie regionálnych médií

Rakúske a nemecké regionálne médiá sa podrobili skúmaniu, ako sa im darí zavádzať online predplatné. Keď sa výskumníci pozreli na to, aké dáta redakcie zbierajú, zistili, že všetci merajú návštevy, počty zobrazení článkov a čas strávený na stránke, no len 10 % meralo zobrazenia platobného okna, kliknutia na paywall či nákupy. Médiá tak vlastne ani nevedia, aký obsah láka ich predplatiteľov, a bez poriadnych dát to ani nikdy nezistia. Nečudo, že ani jedno skúmané médium nie je spokojné s príjmami, ktoré im generuje predplatné. Výskum došiel k záveru, že regionálne médiá síce majú nejakú stratégiu spoplatnenia online obsahu, no nie sú spokojné s tým, ako sa ju darí vykonať. „Lokálne správy sú už digitálne, ale firmy nie sú. Printová kultúra je stále silno zakorenená.“

5. Nervozita v Poľsku

Poľsko čakajú v októbri parlamentné voľby, ktoré by mala opäť vyhrať strana Právo a spravodlivosť. Aleksandra Sobczak, šéfka online redakcie denníka Gazeta Wyborcza, varuje, že po voľbách môže byť situácia v krajine ešte vážnejšia a radikálnejšia. Vplyvné poľské noviny sa spoliehajú aj na pomoc čitateľov. Redakcia sa viac sústredí na sociálne problémy v krajine, čo sa zdá byť aj dobrým biznisovým rozhodnutím. Počet predplatiteľov medziročne stúpol o 15 percent a dnes ich je vyše 192-tisíc. „Každá autoritárska vláda potrebuje nepriateľa. Poľská vláda si vybrala komunitu LBGT,“ povedala Sobczak. „Gazeta Wyborcza podporuje LGBT. Náš LGBT newsletter má 12-tisíc odberateľov.“ Podporovatelia vlády poslali do redakcie exorcistov, štátne čerpacie stanice skrývali Gazetu za ostatné noviny. Vláda žaluje médiá a chce regulovať novinárske povolanie.

6. Next big thing: Inovácie v reklame

Cieľom mnohých médií v roku 2020 by malo byť nájdenie rovnováhy medzi príjmami od čitateľov a z reklamy, pretože obe sú kľúčové pre fungovanie médií, myslí si mediálny analytik Grzegorz Piechota. „Možno je iracionálne myslieť si, že zameraním sa na príjmy od čitateľov by sme sa mali vzdať inzercie,“ povedal. Piechota tiež zdôraznil, že hľadať inovácie v reklame treba čo najskôr, pretože zväčša trvá niekoľko rokov, kým sa vylepšenia uchytia. Napríklad denníku Washington Post napriek ideálnym podmienkam trvalo roky, kým začal stúpať počet online predplatiteľov. Tento rok už redakcia predstavila vlastný reklamný systém Zeus, ktorý má byť konkurenciou Facebooku či Googlu.

Foto – Erik Grimm

Fico a Danko už nestihnú presadiť vysnívané mediálne zákony

Päť mesiacov pred voľbami je už prakticky isté, že Robert Fico (Smer) a Andrej Danko (SNS) nestihnú prijať zmeny mediálnej legislatívy, ktoré posledné mesiace avizovali.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie