Denník N

Pri Nitre sa zrútila stíhačka MiG-29, pilot je mimo ohrozenia života

Snímka z miesta pádu stíhačky pri obci Nové Sady. Foto - Polícia SR
Snímka z miesta pádu stíhačky pri obci Nové Sady. Foto – Polícia SR

Aktualizované v nedeľu 06:54. Všetci piloti slovenských stíhačiek sú skúsení letci, ich priemerný vek je skoro štyridsať rokov. Experti dlhodobo upozorňujú na zlý stav migov.

Neďaleko Nitry sa v sobotu večer zrútila stíhačka MiG-29. Pilot sa katapultoval a podľa ministra obrany Petra Gajdoša, ktorý ho navštívil v nemocnici, je mimo ohrozenia života.

Lietadlo spadlo do poľa pri obci Nové Sady, pilot dopadol v priestore obce Podhorany, odkiaľ si aj s pomocou miestneho občana privolal sanitku.

Polícia informovala, že dôvodom havárie stíhačky mohol byť nedostatok paliva, upozornila však na to, že sa tak mohlo stať i v dôsledku poruchy. „Finálna príčina bude vyšetrovaná, ide zatiaľ o predbežnú informáciu. Pripomíname, že nedostatok paliva môže byť spôsobený aj poruchou,“ uviedla krátko po páde stroja.

Gajdoš tieto informácie nepotvrdil a povedal, že o príčine pádu nechce špekulovať. „Je zbytočné o možných príčinách nehody teraz diskutovať. Do priestoru pádu stíhačky bola vyslaná nezávislá komisia, ktorá prešetrí všetky okolnosti. Všetka komunikácia sa zaznamenala a bude sa vyšetrovať, teraz nevieme, čo bolo príčinou. Možno nejaké hlásenia boli, no všetky záležitosti musí prešetriť komisia, kto čo hlásil, to všetko sa zaznamenáva. Keď budú príčiny známe, zverejníme ich, nemáme dôvod to zamlčovať,“ skonštatoval.

Cena jedného staršieho lietadla tohto typu sa môže počítať v miliónoch eur.

Naposledy prišlo Slovensko o stíhačku pred sedemnástimi rokmi. Večer 6. novembra 2002 havarovali dva stroje MiG-29 v katastri obci Spišské Tomášovce Hnilčík v okrese Spišská Nová Ves. Piloti sa katapultovali, jeden z nich vtedy zahynul. Lietadlá dopadli do neobývanej oblasti, obe boli na plánovanom nočnom lete.

Armáda po páde migu pozastavila cvičné lety všetkých stíhačiek.

Video z miesta nehody stíhačky MiG-29 (zdroj: Polícia SR)

Ocenili profesionalitu pilota

K sobotňajšej nehode došlo počas cvičného letu dvoch migov, ktoré vzlietli o 20:10. „O 21:12 jeden pristál na letisku Sliač, druhý z dôvodu dramatického zhoršenia počasia bol navigovaný na záložné letisko v Bratislave,“ uviedol minister obrany. Stíhacie lietadlo havarovalo približne o 21:30 v časti obce Nové Sady – Ceroviny. Po páde začalo horieť, na mieste zasahovalo 12 hasičov.

Gajdoš ocenil profesionalitu pilota v kritickej situácii. „Predtým, ako sa stihol katapultovať, nasmeroval pád lietadla do neobývanej oblasti, kde nevznikli škody na životoch ani majetku civilnému obyvateľstvu.“

Potvrdil to aj zástupca náčelníka generálneho štábu Miroslav Lorinc. „Pilot postupoval pri leteckej nehode veľmi chladnokrvne. Vyčerpal všetky možnosti, dal všetky signalizácie, ktoré mal dať, nasmeroval pred katapultom lietadlo do miesta, kde nevznikli škody.“

Pilot patrí podľa jeho slov k najskúsenejším pilotom vo vzdušných silách, je zaradený do systému protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO. „Je to pilot prvej triedy, ktorý má nalietaných takmer 1200 letových hodín na všetkých typoch lietadiel, na ktorých lietal, a takmer 630 letových hodín na tomto konkrétnom type lietadla MiG-29,“ potvrdil Lorinc.

Snímka z miesta pádu stíhačky pri obci Nové Sady. Foto – Polícia SR

Naše migy si všimla aj BBC

Všetci piloti slovenských stíhačiek sú skúsení letci, ich priemerný vek je skoro štyridsať rokov.

Experti dlhodobo upozorňujú na zlý stav slovenských migov. Bývalý prezident Andrej Kiska vlani verejne hovoril o tom, že slovenskí stíhači nemajú pre problémy s prevádzkou nalietaný primeraný počet hodín.

„Keď som sa dozvedel, koľko sú naši piloti vo vzduchu, zostal som zhrozený. Jednoznačne je potrebné súčasnú situáciu riešiť,“ povedal Kiska vo februári 2018 na stretnutí s generálmi.

Problémy okolo prevádzky slovenských migov si vlani všimla aj britská televízia BBC, ktorú okrem iného zaujalo to, že ich prevádzku musí zabezpečovať dvanásť ruských technikov na letisku Sliač. „Ľudia, ktorí poznajú pomery v armáde, tvrdia, že sa takmer každý deň objavujú problémy s motormi a avionikou,“ vysvetlil v reportáži britský korešpondent.

Mali sme dvanásť stíhačiek

Slovensko malo do nehody dvanásť stíhačiek MiG-29, letuschopná je obvykle len menšia časť z nich. Všetky majú dvadsať až tridsať rokov.

Najneskôr do konca roka 2023 by ich mali nahradiť nové americké stíhačky F-16, ktoré vlani objednala Pellegriniho vláda za viac než dve miliardy eur.

Do tej doby budú servis migov tak ako doteraz zabezpečovať Rusi. Začiatkom roka 2019 to presadili nominanti SNS na ministerstve obrany.

Podľa ich plánu bude tento servis stáť 177 miliónov eur, pričom väčšinu z toho Slovensko zaplatí ruskej štátnej firme RSK MiG.

Slovensko má dnes vo výzbroji dvanásť lietadiel MiG-29, vyrobených v 90. rokoch. Foto – TASR

MiG-29 v slovenskej armáde

Prvé stíhačky typu MiG-29 prevzalo vtedy ešte československé letectvo v roku 1989. Celkovo šlo o dvadsať kusov.

Stíhačky MiG-29 sa pri rozpade federácie ako jediné nedelili v tradičnom pomere 2 : 1, ale v pomere 1 : 1. Slovensko tak získalo desať moderných migov (deväť jednomiestnych, jeden cvičný dvojmiestny).

Česko sa v polovici 90. rokov rozhodlo, že svoju armádu prezbrojí na stíhačky západného typu. Lietadlá MiG-29 vymenilo s Poľskom za záchranárske vrtuľníky Sokol. Barter viacerí odborníci spochybňovali ako nevýhodný. V roku 2004 Česi podpísali zmluvu na desaťročný prenájom švédskych stíhačiek gripen, ktorý sa nedávno predĺžil o ďalších desať rokov.

Slovensko pokračovalo v ruskej technike. V 90. rokoch získalo ďalších štrnásť migov v rámci deblokácií ruského dlhu. Onedlho o tri stroje prišlo – jeden zhorel po poruche motora na letisku Sliač, dva sa zrazili pri cvičnom lete.

Druhá vláda Mikuláša Dzurindu si objednala modernizáciu dvanástich migov (desať jednomiestnych, dva dvojmiestne). Lietadlá dostali napríklad nové komunikačné a navigačné systémy, špeciálnu kamufláž a predĺžila sa ich životnosť najmenej do roku 2025. Ostatné slovenské migy boli postupne odstavené.

Stíhačky MiG-29 svojou konštrukciou dokážu spĺňať základné úlohy letectva. Ide o nadzvukové stroje, čo bez problémov dokážu vzlietnuť napríklad k prúdovým dopravným lietadlám, ktoré nekomunikujú s okolím (to je v súčasnosti ich najčastejšie „ostré“ nasadenie). Vyzbrojené sú raketami, ktoré umožňujú v krajnom prípade lietadlo zostreliť.

Už od konca 90. rokov sa objavujú problémy s prevádzkou slovenských migov. V dôsledku rozpočtových škrtov nezostávali peniaze na ich údržbu, k čomu sa pridali výpadky v dodávkach náhradných dielov z Ruska. Ich letuschopnosť sa často riešila takzvaným kanibalizovaním – súčiastky sa vyberali z jedného lietadla a namontovali do druhého.

Expremiérka Iveta Radičová svojho času oznámila, že armáda má len tri letuschopné migy, bývalý minister obrany Martin Glváč neskôr povedal, že tento počet sa zvýšil.

Slovenské migy neboli nikdy nasadené v zahraničí (ak sa nepočítajú cvičenia v Poľsku či rôzne letecké dni). Okrem iného je problémom ich nízky počet – ak by armáda vyslala časť strojov do zahraničia, nemala by dosť kapacít, aby plnila domáce úlohy. Česi svoje gripeny nasadili v zahraničí už päťkrát, ich lietadla pomáhali zabezpečovať ochranu pobaltských štátov aj Islandu, ktoré nemajú vlastné stíhačky.

Po technickej stránke je jednou z nevýhod slovenských migov nízka schopnosť komunikovať so spojeneckými stíhačkami – práve výmena informácií je kľúčová na bojiskách 21. storočia. Veľmi ľudsky povedané: slovenský pilot sa síce môže rozprávať pomocou vysielačky s pilotom západnej stíhačky, ale už si s ním nemôže vymieňať ostatné informácie. Pokiaľ spojenecké lietadlo napríklad zachytí svojím radarom nepriateľské stroje, slovenský pilot to na svojom monitore neuvidí.

Ďalším hendikepom migu je, že má dva motory, a teda vyššiu spotrebu paliva než jednomotorový stroj, akým je napríklad švédsky gripen alebo americké lietadlo F-16. V istom smere môžu byť dva motory považované za výhodu v tom, že pri výpadku jedného dokáže druhý motor udržať lietadlo vo vzduchu. Tento benefit však vyvažuje skutočnosť, že dvojmotorové lietadlo má aj viac súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovenské stíhačky

Slovensko

Teraz najčítanejšie