Denník N

Monty Python: Postavili na hlavu všetko, čo sa dalo. Aj nedalo

Skupina Monty Python‘s Flying Circus jubiluje, oslavuje abrahámoviny.

Už to vyzeralo, že 5. október 1969 sa skončí ako každá iná nudná britská nedeľa. Ani diváci, ktorí sa po skončení fotografického dokumentu Omnibus: Beautiful, Beautiful rozhodli ešte zostať pri televízii BBC One, netušili, že sa v ten večer stanú svedkami revolúcie, ktorá úplne zmení pojem zábavy a humoru. V ten večer o 22.45 sa zrodil fenomén zvaný Monty Python’s Flying Circus.

Who is Who v manéži Lietajúceho cirkusu

Cambridge a Oxford sú slávne britské univerzity. Pre svet vychovali stovky svetoznámych vedcov, vojvodcov, filozofov i politikov, ale – ako sa ukázalo – aj komikov. Prečo takýto úvod? V prostredí Monty Python a pri tvorbe seriálu totiž hneď od začiatku pôsobili dve krídla.

To cambridgeské zastupovali John Cleese a Graham Chapman. Obaja sa zoznámili ešte počas štúdií na univerzite a okamžite si padli do oka. Ich spoločná tvorba si veľmi rýchlo našla cestu nielen do univerzitného študentského kabaretu, ale aj do televízie BBC, pre ktorú písali seriály, ako napríklad The Frost Report a At Last 1948 Show. Podľa Chapmanových spomienok ho Cleese ešte na škole zaujal tanečným číslom, ktorým napodobňoval zašliapavanie škrečka.

Kedysi a dnes. Foto – Guardian

Terry Jones a Michael Palin tvorili oxfordskú frakciu. Zoznámili sa pri písaní pre miestnu Oxford Revue, ale neskôr, keď dostali lano od BBC, ich známosť prerástla do serióznej spolupráce. A tu niekde sa začínajú aj prvé kontakty oboch krídel. Naplno sa rozvinuli pri písaní televízneho filmu How to Irritate People, pre ktorý pôvodné autorské duo Cleese/Chapman prizvalo na spoluprácu aj Terryho Jonesa.

Terry ako ďalšieho autora nezištne navrhol Michaela Palina a ten zas prišiel s nápadom animáciu zveriť Američanovi žijúcemu v Británii Terrymu Gilliamovi. Mal vytvárať animované predely medzi jednotlivými vstupmi. Ak si však niekto predstavoval, že tie budú tvoriť „spojováky“ medzi jednotlivými skečmi, tak Terry bol na to asi ten najmenej vhodný. Živel sršiaci nápadmi, človek nepredvídateľného konania v najmenej vhodnom čase.

Keď producent Sid Sheinberg odmietal pustiť do distribúcie Gilliamov film Brasil, Terry namiesto doprosovania zaplatil celostránkové inzeráty v časopise Variety s jedinou otázkou: „Pán Sheinberg, kedy mienite uvoľniť film Brasil?“ Mediálny tlak a neprestajné otázky novinárov nakoniec donútili spoločnosť Universal zmeniť rozhodnutie.

Posledný do partie prišiel Eric Idle. Aj keď bol, podobne ako Cleese s Chapmanom, absolvent Cambridgea, na univerzitu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie