Denník N

Vynašiel pexeso: Namiesto slávy a bohatstva sa dočkal politických perzekúcií

Foto - archív rodiny
Foto – archív rodiny

Minulý týždeň zomrel vo veku 85 rokov výtvarník a tvorca pexesa Zdeněk Princ. Populárnu hru vymyslel pred 54 rokmi, sám ju do konca života miloval a hral.

Populárnu kartovú hru pexeso, v ktorej si hráči precvičujú pamäť a sústredenie pri hľadaní zhodných obrázkových dvojíc, hral v Česku (aj na Slovensku) takmer každý. Príbeh jej autora, výtvarníka Zdeňka Princa, však zostával dlhé roky neznámy.

Jeho autorstvo, rovnako ako honoráre a ochrannú známku, mu za normalizácie zobral komunistický režim.

Nápad na stolovú kartovú hru dostal Princ v svojom prvom zamestnaní v mozaikárskej dielni začiatkom 50. rokov. Do vtedajšieho národného podniku Česká mozaika nastúpil v 17 rokoch a podieľal sa na príprave vitráží Maxa Švabinského Krst Kristov pre Katedrálu svätého Víta.

A práve medzi stovkami farebných sklíčok a kamienkov mu napadlo vytvoriť poznávaciu hru zloženú z 32 obrázkových dvojíc.

„Ako skauti sme hrávali rôzne hry, ktoré sme si sami vymýšľali. Pretože som bol výtvarne nadaný, tak som to väčšinou vyrábal. Túto hru s dvojicami obrázkov som nazval ,obrázková mozaikaí. Mal som vždy blízko k encyklopedickým znalostiam, takže na obrázky som dával mestá, hrady, osobnosti alebo známe umelecké diela, aby sa to dalo poznať. Tým som vlastne aj kamarátom rozširoval znalosti,“ spomínal Princ v rozhovore, ktorý vznikol k 50. výročiu populárnej hry.

K realizácii svojho nápadu sa dostal až v roku 1965, keď nastúpil do novovznikajúceho nakladateľstva Pressfoto. Ako sám spomínal ešte tento rok v máji, vtedajší riaditeľ nakladateľstva hľadal tip na novú stolnú hru, ktorú by mohla firma vydávať, a on oprášil svoj nápad. „Hru som mu predviedol, jemu sa to veľmi páčilo, ale zdalo sa mu, že ten názov je príliš dlhý,“ povedal pre Českú televíziu Princ.

Inšpiráciou k novému a dnes už legendárnemu názvu sa mu stala televízna súťaž Pekelně se soustřeď, ktorú pre Československú televíziu vymyslel dramaturg a scenárista Jaroslav Dietl a moderoval ju Karel Štědrý. V tej hľadali súťažiaci na televíznych obrazovkách totožné dvojice firemných značiek.

„Šéf mi povedal,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie