Denník N

Železnice majú veľa študentov, ktorí lístky riešia až vo vlaku. Zdvihli im prirážku

Na bezplatné vlaky sa už zaregistrovalo okolo trištvrte milióna ľudí. Foto - TASR
Na bezplatné vlaky sa už zaregistrovalo okolo trištvrte milióna ľudí. Foto – TASR

Sprievodcovia vraj nestíhajú vydávať lístky bezplatne cestujúcim pasažierom. Od pondelka preto platia pri vydaní lístku vo vlaku prirážku tri eurá.

Štátne železnice prišli s ďalším opatrením, ktorým chcú získať kontrolu nad niekedy takmer nekontrolovateľným náporom ľudí  cestujúcich bezplatne. Po pridaní nových spojov a zavedení kvót na vybrané rýchliky sa rozhodli odbremeniť sprievodcov.

Štátnemu dopravcovi vadí, že si veľa študentov nulové lístky vyzdvihuje vo vlakoch. Radšej si u sprievodcu doplatili prirážku 1,50 eura, než aby si vystáli rady pred pokladnicami na staniciach.

„Študenti napriek povinnosti mať nulový lístok nevyužívajú často dostupné pokladne, internet či mobil na získanie lístka, ale riešia to až vo vlaku. Často to robia opakovane,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensku (ZSSK).

Firma sa preto rozhodla, že od pondelka 15. júna pre bezplatných cestujúcich zavedie prirážku tri eurá za vyzdvihnutie si lístka vo vlaku. Ako prvá o tejto novinke informovala TV Markíza.

Sprievodcovia majú totiž podľa ZSSK plno iných starostí, než rozdávať bezplatné lístky. „Personál musí bezpečne vypraviť vlak na cestu v stanici, poskytuje informácie, asistuje cestujúcim s handicapom prípadne rodičom  s deťmi,“ tvrdí hovorkyňa.

Pre bežných platiacich cestujúcich sa nezmení nič. Tí budú ďalej platiť doterajšiu prirážku 1,50 eura – v prípade, že nastupujú na zastávkach, kde mali možnosť kúpiť si lístok pri okienku.

„Opatrenie má zabrániť cestujúcim v rámci bezplatnej prepravy zneužívať riešenie, ktoré je určené pre nástupy z miest, kde nie je predaj lístkov alebo ako núdzové riešenie pre tých, ktorí prichádzajú na poslednú chvíľu,“ dodáva Morháčová.

ZSSK improvizuje za pochodu

Bezplatné vlaky pre všetky deti, študentov a dôchodcov, ktoré fungujú od 17. novembra minulého roku, sa stali veľkým testom pre ZSSK. Nikto totiž nevedel, ako budú železničiari tento svetovo unikátny experiment zvládať.

Štátne železnice si už na jeseň vyhradili právo, aby v niektorých rýchlikoch v špičke mohli zaviesť kvóty na bezplatných cestujúcich. Pokiaľ hrozí, že vlak bude preplnený, študenti a dôchodcovia musia hradiť plnú cenu alebo cestovať iným spojom.

Okrem toho ZSSK pridala viac než sto nových spojov po celom Slovensku – stalo sa tak po prvýkrát po desiatich rokoch, že štátny dopravca svoje spoje neškrtal, ale mohol ich zahustiť.

V neposlednom rade začali železničiari na hlavných tepnách zapriahať za lokomotívou trinásť vozňov, čo je maximum, na ktoré sú stavané slovenské peróny.

Zvýšenie prirážky za lístky u sprievodcu je tak v tomto kontexte len ďalším opatrením, ktorým sa ZSSK snaží „za pochodu“ s novou situáciou vyrovnávať. „Predaje vo vlaku medziročne narástli o dvadsať percent, absolútnu väčšinu nárastu tvoria cestujúci na bezplatnú prepravu,“ približuje Morháčová.

Fico: vlaky zadarmo fungujú

Na bezplatné jazdy sa doteraz zaregistrovalo okolo trištvrte milióna záujemcov.

Podľa premiéra Roberta Fica je to jeden z dôkazov, že sa projekt ujal. „Zvýšil sa počet ľudí vo vlakoch o viac ako 17 percent. Naproti tomu v žiadnom prípade nedošlo k poklesu platiacich cestujúcich, ako niekedy namietali naši kritici,“ povedal premiér koncom mája.

Účet za bezplatné vlaky však zostáva neznámy. Vláda síce tvrdí, že cestovanie zadarmo bude stáť „len“ trinásť miliónov eur ročne, ako avizovala už na jeseň.

„Celkovo nezaznamenávame dramatický výpadok tržieb. Zatiaľ trváme na tom, že 13 miliónov eur by malo byť dostačujúcich,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.

Viacerí analytici aj spoločnosť RegioJet však tieto čísla spochybňujú. Český súkromný dopravca má totiž vlastné údaje, keďže poskytuje bezplatné jazdy na trase Komárno – Bratislava. Na ich základe odhadol, že účet za bezplatné vlaky bude minimálne 36 miliónov eur ročne.

„Ak premiér Fico a minister dopravy Počiatek hovoria, že zavedenie cestovného zadarmo neznamenalo zníženie príjmov, a že vláde bude v roku 2015 stačiť trinásť miliónov eur na kompenzácie strát, tak obaja klamú a zahmlievajú realitu,“ tvrdí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Podľa neho len 21 miliónov eur bude výpadok tržieb, ktorý pocítia železniční dopravcovia a ktorý bude musieť doplatiť štát. „Ďalších 15 miliónov eur sú náklady na zavedenie dodatočných spojov na pokrytie zvýšeného dopytu po cestovaní zadarmo,“ dodal RegioJet.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie