Denník N

Predstavme si sklad elektriny, ktorý vyrobíme zo stavebného odpadu 

Náčrt skladov elektriny švajčiarskej firmy Energy Vault. Ilustrácia - Energy Vault
Náčrt skladov elektriny švajčiarskej firmy Energy Vault. Ilustrácia – Energy Vault

Európa by si mala dať pozor, aby sa v dôsledku rozšírenia batérií nestala závislou od krajín, ktoré majú suroviny na ich výrobu, tak ako sa to stalo pri rope a plyne.

Autor je energetický analytik

Odbyt elektrických áut ešte stále priamo závisí od miery rôznych dotácií a podpôr, ktoré zákazník kupujúci elektrické auto dostane od štátu. Inými slovami to znamená, že ešte stále majú konkurenčnú nevýhodu voči tradičným spaľovacím autám, ktorú musí štát z peňazí ostatných daňových poplatníkov kompenzovať.

Povedzme si, že okrem ceny je to hlavne dojazd – teda praktická každodenná úžitková hodnota – týchto áut. Používané batérie majú stále svoje limity. A aj keď si reálny dojazd elektrických áut pripísal za posledné roky slušných pár desiatok kilometrov, stále je ešte pomerne ďaleko od hranice povedzme aspoň 500 kilometrov na jedno nabitie.

Zdá sa, že toto je a bude kľúčová otázka najbližších rokov, ktorá rozhodne o tom, kedy sa elektrické autá naplno presadia voči tým so spaľovacím motorom. Aj tu sa však v poslednom čase množia optimistické správy o pomerne značnom pokroku založenom na nových inovačných riešeniach.

Mňa osobne toto leto zaujalo vyhlásenie americkej spoločnosti XNRGI so sídlom v Portlande. V ňom tvrdí, že vyvinula batériu, ktorá umožní dojazd auta na jedno nabitie v prepočte na tisíc kilometrov.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ceny energií

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie