Takmer tri štvrtiny študentov zažili ponižovanie. Päť zistení o slovenskom školstve

Koľko učiteľov používa na hodinách výklad? A koľko vysokoškolských pedagógov študentom nahlas číta z kníh? Iniciatíva To dá rozum priniesla mnoho prekvapivých čísel o slovenskom školstve.
O slovenských žiakoch toho ešte veľa nevieme. Ukazuje to aj zopár prekvapivých čísel z veľkého výskumu školstva.
Napríklad až pätina zo všetkých žiakov má špeciálne potreby. A tri štvrtiny hovoria, že ich učitelia ponižujú.
Osem odborníkov z iniciatívy To dá rozum robilo posledné tri roky výskum v školstve, oslovili spolu viac ako 15-tisíc respondentov.
Zo stoviek údajov a zistení prinášame päť najzaujímavejších.
1. Do škôlky by mal ísť každý, na univerzitu len niekto. U nás je to naopak
Ako by mal vyzerať dobrý vzdelávací systém? Mal by mať tvar pyramídy. Základy by mali byť najširšie a najpevnejšie – čo predstavuje predškolské vzdelávanie. To by malo byť dostupné každému, pretože ak sa zanedbajú prvé roky života, dieťa ich už nemusí dobehnúť.
Pyramída sa má v ďalších rokoch života postupne zužovať. Časom nastupuje selekcia, ktorá je aj spravodlivá: na elitnú strednú školu by sa nemal dostať každý žiak, podľa známok by sa mali žiaci deliť do odborných škôl či učilíšť. No a na samotný vrchol pyramídy, na vysokú školu, by sa mali dostať len tí najlepší.
Katarína Vančíková z iniciatívy To dá rozum však tvrdí, že slovenský vzdelávací systém je presne opačný a „postavený na hlavu“. „Programy ranej starostlivosti a predškolského vzdelávania nie sú ani zďaleka dostupné všetkým deťom na Slovensku a ak to trochu zjednoduším, na vysokú školu sa dostane každý,“ konštatuje.
Miest v materských školách je dnes o desať percent menej, ako je populácia detí, ktoré by ich potrebovali. V dotazníkoch pre iniciatívu takmer 50 percent riaditeliek materských škôl uviedlo, že záujem o ich škôlku bol v predminulom školskom roku vyšší ako počet detí, ktoré dokázali prijať. V niektorých okresoch pritom návštevnosť materských škôl u detí, ktoré by to potrebovali, klesá pod 50 percent. V okrese Gelnica je to 44 percent, v Kežmarku 51 percent.
Koľko miest je v škôlkach a na základných, stredných a vysokých školách:
V minulom školskom roku navštevovalo škôlku 84 percent päťročných detí, potvrdzuje aj analýza Inštitútu vzdelávacej politiky pri ministerstve financií. Keď započítali existujúce kapacity a miesta, ktoré budú vďaka eurofondom (3314 miest navyše), v budúcnosti by mohlo do škôlky chodiť 96,9 percent 5-ročných detí.
Naopak, podľa analytikov To dá rozum, stredné školy ponúkajú o 15 percent viac miest, ako je deviatakov, to je približne pätnásťtisíc miest. No a na vysokých školách bolo až o 20 percent viac voľných miest, než je počet maturantov. Navyše, až 17 percent študentov odchádza do zahraničia a v tomto čísle nie sú (priemer OECD krajín sú dve percentá).
„A tie vysoké školy berú ako po nebohom. Oni budú aj neviemkoľkokrát ešte organizovať tie prijímačky.