Denník N

Na jeho hodinách môžu choré deti písať diktát cez Skype. Učiteľ Slovenska učí na prvom stupni na Orave

Peter Pallo. Foto - Učiteľ Slovenska
Peter Pallo. Foto – Učiteľ Slovenska

Jeho žiaci pozorujú cez GoPro kameru, ako sa liahnu larvy motýľa, a keď zostanú chorí doma, pripoja sa cez skype. Peter Pallo učí deti na prvom stupni na Základnej škole v Trstenej a získal ocenenie Učiteľ Slovenska.

Čo vám na výhru povedia vaši žiaci, druháci na prvom stupni? Vedia o tom vôbec?

Jasné, že o tom vedia. Bude to veľká radosť, sú to malé deti a všetko intenzívne prežívajú. Keď im donesiem cenu a uvidia tie ligotavé hviezdičky, budú nadšené. Poviem im, že je to aj ich cena, pretože majú veľký podiel na tom, že tu vôbec som. Navyše mám aj jubileum, 40 rokov, takže nachystám veľkú oslavu.

A čo na to povedali rodičia školákov? Držali vám palce?

Ja som túto súťaž nedával ani na Facebook, aj hlasovanie som nechával voľne, nech zahlasuje ten, kto si ma nájde. S rodičmi som to vôbec neriešil. Potom bolo ešte príjemnejšie, keď si niektorí rodičia moju nomináciu našli, prišli za mnou a podali mi ruku. Mojim žiakom som to vysvetlil až vtedy, keď k nám prišli nakrúcať hodinu.

Učiteľ Slovenska

Druhý ročník súťaže učiteľov základných a stredných škôl či učiteľov v online kurzoch je súčasťou medzinárodného ocenenia Global Teacher Prize. Nominovať ich môže ktokoľvek, prihlášku však musí poslať samotný učiteľ. Víťaz získa odmenu päťtisíc eur a cestu na finále Global Teacher Prize do Dubaja, kde sa bude odovzdávať cena za najlepšieho učiteľa sveta.

Prečo ste chceli učiť práve žiakov na prvom stupni?

Keď som mal 14 rokov, s mojou terajšou manželkou sme začali viesť organizáciu eRko (kresťanská organizácia pre deti, poznámka redakcie) na Orave, organizovali sme rôzne výlety a tábory. Keď som bol siedmak, založili sme aj tanečnú skupinu, kde som pochopil, že deti v tomto veku sú úplne super. Aj napriek tomu som išiel študovať za stolára, pretože som chcel mať remeslo. Ale aj popri stolárčine som pracoval s deťmi. Manželka sa medzitým dala na učiteľstvo, tak som si povedal, že to vyskúšam aj ja.

Prečo práve malé deti?

Dajú sa ešte formovať, dajú sa zblbnúť a dávajú úprimnú spätnú väzbu, ktorá ma poháňa. Keď sa ráno rozprávame v kruhu a tam mi rozprávajú, čo všetko sa im udialo, je to naozaj zábavné. A fascinuje ma, aké sú úprimné. Keď sa im niečo nepáči, nemajú problém povedať mi to na rovinu.

Ako vyzerá vaša hodina s druhákmi?

Máme klasické hodiny, kde preberáme učivo a pracujeme s pracovnými zošitmi. Ale máme aj hodiny, kde sa zrodia nejaké zaujímavé nápady. Málokedy sa pripravujem na vyučovanie, pretože je to dynamický proces. Často práve na hodine vznikne nejaká myšlienka, ktorá sa zrazu ťahá aj mesiac.

Napríklad?

Preberali sme motýle a deti mi povedali, že si nevedia predstaviť, ako vznikne z húsenice motýľ. Tak sa zrodila myšlienka, že si zakúpime larvy a urobíme si v triede projekt.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Slovensko

Teraz najčítanejšie