Denník N

Penta žaluje Hospodárske noviny. Daniš: Gorily v oblekoch ma nebudú buzerovať

Sídlo Penty. Foto N – Tomáš Benedikovič
Sídlo Penty. Foto N – Tomáš Benedikovič

Právnici finančnej skupiny Penta žiadajú od vydavateľstva Mafra desiatky tisíc eur za komentáre Daga Daniša a politológa Martina Kuglu o nákupe vrtuľníkov Black Hawk.

Finančnej skupine Penta sa nepáči, ako ju dva komentáre Hospodárskych novín spojili s nákupom amerických vrtuľníkov Black Hawk pre slovenskú armádu. Právny zástupca Dušan Ďurík poslal vydavateľovi Hospodárskych novín, spoločnosti Mafra, „dôraznú žiadosť“, aby sa podobných komentárov do budúcna zdržala, a zároveň informoval, že Penta na vydavateľstvo aj na autorov textu podala žalobu.

HN: Na obchode zarobí aj Penta

Čo noviny napísali? „Na tomto pochybnom obchode nebude profitovať len americký výrobca, ale aj finančná skupina Penta. Dodávateľom kokpitov pre Black Hawky je totiž česká Aero Vodochody, ktorú vlastní Penta Investments. V roku 2010 podpísala Aero s americkým výrobcom kontrakt v objeme štyroch miliárd českých korún. Aero sa zrejme bude podieľať aj na servise nových vrtuľníkov,“ napísal komentátor Dag Daniš.

Politológ Martin Kugla zase napísal, že skutočný motív nákupu môže byť aj takýto: „Firma Aero Vodochody je subdodávateľom pre výrobcu Black Hawkov – firmu Sikorsky. Aero patrí Pente. Je možné, že jedného rána zazvonil ministrovi Glváčovi telefón a hlas podobný premiérovi oznámil: ‚Penta chce zvýšiť objem subdodávok pre Sikorsky, treba to podporiť nejakým nákupom. Vybav to.‘“

Penta tvrdí, že žaloba je pre nich poslednou možnosťou, ako sa brániť pred „nepravdivými a úmyselne zavádzajúcimi konštrukciami v oboch článkoch“.

„Žaloba na vydavateľstvo Mafra nemá žiadny súvis s tým, že sme zároveň investormi do médií,“ tvrdí Gabriel Tóth, hovorca Penty, ktorá vlani ovládla aj denník Plus 1 deň, týždenníky Plus 7 dní a Trend a čiastočne aj denník SME. „Každé médium musí byť pripravené niesť zodpovednosť, aj právnu, za kvalitu a profesionalitu publikovaných príspevkov.“

Z článkov podľa právneho zástupcu Penty Ďuríka vyplýva, že jeho klienti sa mohli dopustiť „závažnej protispoločenskej, potencionálne trestnej činnosti, čo nie je pravda“.

Právnik: Pri predaji vrtuľníkov Penta neasistovala

Aero Vodochody podľa Ďuríka „nevstupuje ani priamo a ani nepriamo do žiadnych obchodných rokovaní a vzťahov so zákazníkmi spoločnosti Sikorsky, ktorá je predajcom vrtuľníkov Black Hawk“. Nemá vraj ani žiadny vplyv na uzatvorené zmluvy medzi Sikorsky a jeho zákazníkmi. „Aero Vodochody je v projekte Black Hawk jedným zo subdodávateľov spoločnosti Sikorsky. ‎Aero Vodochody neposkytovala ani neposkytuje žiadne dodatočné servisné služby klientom spoločnosti Sikorsky pri predaji vrtuľníkov Black Hawk.“ Špekulácie o tom sú podľa neho nezmyselné a lživé.

Ministerstvo obrany však doteraz nepovedalo, kto bude vrtuľníky servisovať, a nie je vylúčené, že časom to bude aj Aero Vodochody, ktorú vlastní Penta.

Daniš: Súd si vychutnám

Finančnej skupine prekáža aj to, že komentáre vyšli bez toho, aby si autori vyžiadali stanovisko Penty.

Politológ Kugla berie žalobu Penty ako pokus o zastrašovanie. „Asi na mojom hodnotiacom úsudku niečo bude, keď takto zareagovali,“ dodal Kugla.

„Penta sa týmto podlým precedensom zjavne snaží zastrašovať nielen vydavateľov (ktorých ešte nekúpila), ale každého, kto si dovolí nahlas kritizovať biznis Penty,“ napísal na svojom Facebooku Dag Daniš. Penta totiž nežaluje len vydavateľstvo, ale v druhom rade aj autorov. „Na súdny spor ‚Penta verzus občania SR‘ sa veľmi teším. Vychutnám si ho, nenechám sa buzerovať gorilami v oblekoch,“ dodal Daniš.

Právny zástupca Penty Ďurík neodpovedal, akú sumu žiadajú od novín a dvoch autorov. „V prvom rade požadujeme ospravedlnenie a stiahnutie predmetných článkov z internetu. Od žalovaných žiadame aj primerané peňažné zadosťučinenie.“

Riaditeľ Mafry Vladimír Mužík povedal, že žalobu Penty nebude nijako komentovať.

Teraz najčítanejšie

Náš život je vo vašich rukách. Ilustračné foto – Paddy O’Sullivan/Unsplash