Denník N

Majiteľka bezobalového obchodu: Ľudia sa stále hanbia podeliť o jedlo

So svojím sortimentom sa ukázali aj v Starej Tržnici v Bratislave. Foto: archív Patrícia Dadová
So svojím sortimentom sa ukázali aj v Starej Tržnici v Bratislave. Foto: archív Patrícia Dadová

Pred rokom založila Patrícia Dadová spolu so svojou mamou prvý bezobalový obchod v Banskej Bystrici. Hovorí, aké náročné to bolo a ako prežili kontrolu hygieny, radí, ako najlepšie skladovať potraviny bez obalov.

Študovali ste učiteľstvo, v druhom ročníku ste štúdium prerušili. Počas materskej dovolenky, keď mal váš syn rok, ste spolu s mamou založili bezobalový obchod. Čo vás k tomu viedlo?

Ostala som na materskej a už počas nej sme vybavovali povolenia a priestor pre náš obchod NEBALené. Predtým sme založili projekt Alchemylka, ktorým sme si neuspokojili potrebu pomôcť viac – už nestačilo len neprodukovať odpad a zužitkovať naše vypestované rastliny. K nášmu rozhodnutiu prispel aj fakt, že tento trh sa časom dosť rozrástol, bolo to zdĺhavé a finančne náročné. Chceli sme sa posunúť ďalej a ukázať aj ostatným, že recyklácia nie je to jediné, čo pre planétu a aj pre seba môžu spraviť. Chceli sme vytvoriť priestor, kde nebudeme ľudí nútiť ani presviedčať, ale motivovať. Inšpirovali sme sa bratislavským obchodom U Dobrožrúta a taktiež aj Petrou Slezákovou zo Zero waste Slovakia.

Začínali ste predávať bez predchádzajúcej skúsenosti s takýmto biznisom. Prekvapilo vás niečo? 

Je toho veľa. Ani jedna sme predtým obchod neprevádzkovali, s ľuďmi sme už pracovali obe, ale s fungovaním obchodu sme skúsenosti naberali až postupne. Prekvapilo nás zdĺhavé rokovanie s dodávateľmi a najmä byrokracia, kým sa človek pustí do prevádzky. Sú to lajstrá papierov a hodiny strávené na úradoch. Nebyť mojej mamy, tak sa asi na to vykašlem, pretože nie som ten typ človeka, ktorý sedí a študuje všetky zákony a novely. Oveľa radšej komunikujem s ľuďmi a starám sa o marketing.

Na internete sa dá nájsť manuál na otvorenie bezobalového obchodu. Inšpirovali ste sa aj tým?

Pred založením prevádzky sme o tom nepočuli. Teraz som však natrafila na bezobalový obchodík, ktorý ponúka svoje know-how, produkty a už fungujúcu značku za finančnú odmenu. Franšíza je určite typ podnikania v tejto oblasti, ktorý tu chýba. Mne sa však páči, že sa pod náš obchod môžeme s maminou podpísať, že sme si to naozaj odrobili a že už máme stálych zákazníkov, ktorí k nám pravidelne chodia. Myslím si, že tento koncept je oveľa lepší ako ten, kde si podnikatelia prídu už na hotové.

V roku 2016 ešte o bezobalových obchodoch na Slovensku nikto nevedel, v súčasnosti ich funguje už 33. Čím to je?

Podľa mňa za vlnou bezobalových obchodov stoja bratislavskí Dobrožrúti. Aj keď za zrod bezobalových obchodov považujem internetový obchod Bezodpadu.sk v Stožku. Majitelia začali spolupracovať s bratislavskými „Dobrožrútmi“, ktorým dodávajú svoj tovar.

Bezobalový obchod otvorili minulý rok v Banskej Bystrici. Foto: archív Patrície Dadovej

Nie je to dnes už taká móda? 

Tak ako je v umení renesancia, tak aj toto môžeme nazvať renesanciou, pretože nielen z rozprávania starších či dobových fotografií, skanzenov poznáme, že už v minulosti sa nakupovalo bezodpadovo. Potraviny predávali z kredencov, kde bola nasypaná múka či cukor. Občas k nám prídu starší zákazníci, ktorí nám rozprávajú vlastné zážitky s takýmto nakupovaním, ako kupovali mlieko vo vratných sklenených fľašiach a používali plátenné vrecká ako teraz.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Obchod

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie