Denník N

Je Joker len výnimočný, alebo aj geniálny film?

Divák by musel byť veľmi pomýlený, aby videl v Jokerovi zlo, ktoré je cool.

Martin Scorsese prednedávnom provokačne vyhlásil, že komiksové veľkofilmy nepokladá za ozajstné filmy, a myslel to tak, že sú to najmä atrakcie a menej ľudské príbehy. Nemusíme súhlasiť s režisérskou legendou, ale keď to povedal, určite tým nemyslel na Jokera.

Tento film sa musí Scorsesemu páčiť. Páčil by sa mu, i keby nebol jeho koproducent. Je to totiž čistý Scorsese.

Joker je film paradoxov. Je to príbeh skrachovanca, ktorý chce byť stand-up komik, ale vôbec, ozaj vôbec nerozumie humoru. Smrteľne vážny film nakrútil režisér komédii Vo štvorici po opici Todd Phillips. Arthur Fleck sa ako zloduch bez ideológie paradoxne stane ikonou politickej vzbury.

Ako by to nestačilo, diváci si túto vzburu vykladajú rôzne. Kým jedni si do násilných demonštrantov v maskách klaunov premietajú pravicových teroristov, druhí vidia jednoznačný triedny boj, spodina verzus bohatá elita. Možnosť takých paradoxných výkladov je dôsledkom jednak vlastnej viacznačnosti filmu, jednak chaosu dnešnej postideologickej doby.

Joker je a pritom nie je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmové recenzie

Teraz najčítanejšie