Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Sedem trendov IT, ktoré môžu zmeniť médiá

Hlavné témy najnovšieho MediaBrífingu – piatkového newslettra o médiách a žurnalistike:

  • Trendy IT, ktoré zmenia médiá.
  • RTVS chystá tretí a štvrtý televízny kanál.
  • Netflix je už aj v češtine.
  • Čína zakázala animovaný seriál South Park.
Ilustračné foto – Pixabay

Future Today Institute nedávno zverejnil prehľad trendov IT, ktorý robí už od roku 2007. Vyberáme sedem predpovedí, ktoré môžu ovplyvniť fungovanie médií a žurnalistiky.

1. Umelá inteligencia. Denník Washington Post využíva systém Heliograf pri informovaní o voľbách a športových podujatiach, New York Times používa Perspective API na moderovanie diskusií pod článkami, viaceré redakcie si pomáhajú nástrojmi počítačového videnia od Googlu a Amazonu, ktoré rozoznávajú ľudí a predmety na fotkách a videách. Umelá inteligencia sa môže v redakciách využívať v mnohých oblastiach, a to nielen na vykonávanie zdĺhavých a opakujúcich sa úloh (písanie o športových, hospodárskych alebo volebných výsledkoch), ale aj pri analýze veľkého množstva dát, v ktorých môže nájsť na prvý pohľad prehliadnuteľné anomálie. Rastie však aj dôležitosť investigatívnej IT žurnalistiky, ktorá bude skúmať fungovanie algoritmov. Tie totiž majú vo svete stále väčší vplyv, a preto je dôležité kontrolovať ich kódy a fungovanie.

2. Fact-checking naživo. Lži sa šíria oveľa rýchlejšie, ako ich dokážu novinári overiť a vyvrátiť. Texaská univerzita v Arlingtone spolu s Googlom pracujú na systémoch, ktoré sa môžu využívať na automatizovaný fact-checking. Iný nástroj, ClaimBuster, vie prepísať video či audio do textu, identifikovať faktické tvrdenia a porovnať ich s databázou už urobených fact-checkov. To umožní televíziám do pár sekúnd zobraziť na obrazovke fakty konfrontujúce vyjadrenia politikov so skutočnosťou.

3. Overovanie falošného obsahu. Umelá inteligencia vie odlíšiť človekom napísaný text od automaticky vygenerovaného. Systém Giant Language Model Test Room vie odhaliť v texte určité vzorce a zistiť, či sú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie