Denník N

Zaplatia im cestu, ubytovanie aj výlety. Ako Saudská Arábia vylepšuje svoj imidž cez Instagram

Foto - Instagram/Gateway KSA
Foto – Instagram/Gateway KSA

Saudskoarabská monarchia ponúka bezplatné výlety po krajine pre influencerov z Instagramu. Ide o výnimočný krok kedysi uzavretej krajiny pre bežných turistov.

Aggie Lal najčastejšie pózuje v plavkách alebo sporo odetá. Pre niekoho môžu jej fotky na Instagrame pôsobiť gýčovo, viac ako 800-tisíc jej sledovateľov má zrejme opačný názor.

Málokto by si však povedal, že táto mladá Američanka by sa mohla hodiť do konzervatívnej Saudskej Arábie.

V máji však blogerka navštívila absolutistickú monarchiu a zverejnila odtiaľ fotky zo starodávnych saudských zrúcanín či z púšte, ale hlavne písala pozitívne posty o krajine, ktorá porušuje ľudské práva, bombarduje Jemen a jej režim je zodpovedný za vraždu novinára Džamála Chášukdžího.

Pre lepší imidž let vrtuľníkom

Saudskoarabské kráľovstvo zaplatilo hviezdy Instagramu, aby na populárnej sociálnej sieti naprávali imidž krajiny. O všetko sa postarala spoločnosť Gateway KSA, ktorá sa venuje PR.

Medzi jej výkonných riaditeľov patrí aj princ Turki bin Faisal Al-Saud, bývalý šéf spravodajskej služby, ktorý krátko po teroristických útokoch 11. septembra 2001 chvíľu pôsobil ako saudský veľvyslanec v USA.

Spoločnosť pritom nemá priame väzby na vládu alebo kráľovskú rodinu. Jej sponzormi sú však štátom kontrolované telekomunikácie Saudi Telecom alebo aerolinky Saudi Arabian Airlines.

Gateway KSA influencerom uhradila cestu aj ubytovanie v drahých hoteloch v Rijáde a zaplatila im let vrtuľníkom, potápanie sa v Červenom mori či cestu k nedokončenej hrobke v púšti Al-Ula.

Ani jeden zo známych blogerov z USA, Číny alebo Austrálie sa na sociálnej sieti nezmienil o útekoch žien pre domáce násilie alebo o popravách.

V apríli pritom OSN zverejnila správu o tom, že len za jeden deň popravil saudskoarabský režim 37 ľudí po vykonštruovaných procesoch pre podozrenia zo špionáže pre Irán alebo pre účasť na protestoch. Najmladší z popravených mal 16 rokov.

Namiesto toho písali influenceri o histórii krajiny, pohostinnosti domácich alebo o tisícročných pamiatkach.

„Týmto mladým ľuďom ukazujeme, že príbeh Saudskej Arábie má aj inú stránku ako to, čo si jednoducho prečítali v novinách,“ cituje agentúra Bloomberg princa Turkiho. „V kráľovstve musíme urobiť veľa, aby sme ovplyvnili názor ostatných.“

Arabistka Raihan Ismailová z centra arabských a islamských štúdií Austrálskej národnej univerzity pre Guardian uviedla, že režim Saudskej Arábie investuje miliardy dolárov, aby napravil svoj imidž na Západe, najmä po vražde novinára Chášukdžího na saudskom konzuláte v Turecku.

„Myslím si, že v tom období si ľudia začali uvedomovať, že tu máme do činenia s autoritárskym režimom,“ povedala Ismailová.

Podľa nej influenceri, ktorí sa zúčastnili programu financovaného štátom, mohli krajinu vidieť len z jedného uhla pohľadu.

„Ak niekto príde do Saudskej Arábie a vidí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vražda Džamála Chášukdžího

Svet

Teraz najčítanejšie