Denník N

Érsek chce južnú trasu. Chaos na diaľniciach by nechal ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek (vpravo) na protestnom blokovaní dopravy pod horským priechodom Soroška v roku 2017. Maďarský nápis na transparente hovorí: „R2 je potrebná!“ Foto – TASR

Ministerstvo dopravy chce ešte do volieb rozbehnúť výstavbu južnej rýchlocesty R2 pri Lučenci a aspoň vyhlásiť tender na ďalší úsek s tunelom Soroška. Árpád Érsek z Mosta-Híd sa s tým musí ponáhľať nielen preto, aby tým urobil dojem na svojich voličov z juhu Slovenska ešte do februárových volieb.

Tlačí ho aj blížiaca sa povinnosť ukázať prepočty, ktoré diaľnice sú potrebné najviac, ktoré menej a do ktorých sa neoplatí investovať.  Vie, že aj cesta pri Lučenci, aj tunel Soroška by boli skôr v kategórii drahé a málo užitočné, a preto dáva veľa zo svojej ministerskej autority do snahy zrušiť nenápadnú vládnu úlohu o takzvanej prioritizácii diaľnic.

Stretával sa k tomu viackrát s bývalým ministrom financií Kažimírom, loboval teraz aj u ministra Kamenického a aj u premiéra. Stačilo by mu, aby sa úloha, ktorú mu uznesením nariadila vláda na základe odporúčaní štátnych analytických útvarov, presunula z konca októbra aspoň o pár mesiacov, a cesta pre pokrok v južných tendroch by bola otvorená.

Minister má totiž do 31. októbra spolu s analytikmi vytvoriť a zverejniť záväzný kľúč, podľa ktorého sa má rozhodovať o veľkých investíciách. Prioritu majú mať samozrejme také, ktoré sa najviac oplatia. Tie Érsekove by ale v rebríčku priorít dopadli zle, lebo po nich jazdí málo áut.

Iba tak sa dá vysvetliť, prečo ministerstvo najmenej rok a pol nedokáže s analytikmi nájsť dohodu ani o kritériách a teraz žiada ďalší odklad.

Výhody záväzného investičného plánu:

  • Do výstavby pôjdu prioritne úseky, ktoré sa najviac oplatí stavať. Má sa pritom vychádzať z objektívnych kritérií, ako sú počty áut a investičné náklady.
  • NDS sa potom môže sústrediť na to, čo je najdôležitejšie. Doteraz míňala zdroje na projektovanie mnohých úsekov, aj keď na výstavbu všetkých nebude mať dosť peňazí. Zároveň potom nemá poriadne pripravené úseky, ktoré sú najpotrebnejšie.
  • Plán môže tiež zabrániť politikom svojvoľne a neodborne zasahovať do investičných plánov NDS v snahe pomôcť svojim regiónom.
  • Takéto politické zásahy zároveň spôsobujú, že v stavebníctve je niekedy príliš málo a inokedy zase veľa práce.

Juhu sľúbil rýchlocesty

Érsek v roku 2017 sľúbil svojim voličom, že kým odíde, vyhlási verejné súťaže na 9 autostrád.

Podarilo sa mu to iba spolovice. Zo zoznamu 9 ciest mu zostali napríklad tri úseky na rýchlostnej ceste R2 pri Rimavskej Sobote a Rožňave. Z nich najdôležitejší a najdrahší je úsek s tunelom Soroška, ktorého investičné náklady by podľa odhadov mohli dosiahnuť 300 miliónov eur.

S týmto projektom majú dlhodobo problém analytici Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Ich výhradu, že tam bude jazdiť príliš málo áut, však čiastočne uznáva aj Érsek. „Keď sa začne stavať tunel Soroška, nedokážeme (ho) financovať zatiaľ z eurofondov, lebo sú tam také hustoty v tomto momente, že na to Európska komisia nepristúpi,“ povedal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Napriek tomu však doposiaľ trvá na tom, že tender vyhlási.

Investičný plán by mohol priniesť pochybnosti aj o ďalšom úseku na južnej R2 Kriváň – Mýtna medzi Zvolenom a Lučencom. Ani ten by sa v pláne nemusel dostať medzi najvyššie priority. O zákazku už firmy súťažia a NDS dokonca vyhodnocuje cenové ponuky. Najvýhodnejšiu podľa vyhodnotenia NDS predložilo združenie Doprastavu, ale v tendri ešte bežia námietkové konania.

Investovať do diaľnic rozumne

Érsekovi, ako aj iným ministrom však vláda zároveň uznesením nariadila, aby robili to, čo im odporúčajú štátni analytici.

A tí na prvom mieste žiadajú, aby vznikol záväzný investičný plán spolu s finančným krytím a harmonogramom. V prvom kroku sa má ÚHP spolu s ministerstvom dohodnúť na kritériách, podľa ktorých sa má spraviť rebríček priorít.

Vychádzať sa má zo vstupných nákladov, z dopravných intenzít, z toho, aké benefity cesta regiónu prinesie.

Plán sa odkladá

Kritériá výberu projektov mali byť pôvodne hotové už do konca roka 2018. Žiadala to vo svojej správe Implementačná jednotka na Úrade vlády (jej úlohou je presadzovať, aby sa odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze stávali realitou.)

Potom sa cieľ presunul na koniec októbra 2019 s tým, že investičný plán má byť hotový do konca roka.

Oficiálne zatiaľ tieto termíny platia. Neoficiálne sa na zúčastnených úradoch debatuje o ďalšom odklade na jún 2020. „Pri diskusiách o Priebežnej implementačnej správe za rok 2019 nás ministerstvo dopravy s touto požiadavkou oslovilo,“ potvrdila informácie zo zákulisia riaditeľka Implementačnej jednotky Miriama Letovanec.

Tlačové oddelenie ministerstva dopravy zvykne reagovať na novinárske otázky promptne a ochotne, ale v tomto prípade je zdržanlivé. Debaty o posune termínov len naznačilo. „Zodpovedne posúdiť hodnotu za peniaze jednotlivých projektov v rôznom štádiu prípravy je technicky mimoriadne komplikované a v prípade, ak má ísť o oficiálny vládny materiál, nie je možné ho uponáhľať,“ odpovedali úradníci z ministerstva.

Letovanec však na ďalší odklad nevidí dôvod, keďže na dokončenie kritérií a vytvorenie investičného plánu apelujú od apríla minulého roka. „Platné uznesenie vlády hovorí, že metodika má ambíciu byť hotová do 31. októbra 2019 a zásobník projektov má byť zverejnený najneskôr do 31. decembra 2019. Tento záväzok schválila vláda na svojom rokovaní v apríli tohto roka.“

Príprava sa podľa nej nachádza vo finálnej fáze, čo dokazuje, že termíny boli stanovené realisticky.

Ministerstvo dopravy Denníku E neodpovedalo na otázku, či úlohu splní, alebo nejakým spôsobom požiada o jej odklad.

Ďalší minister môže súťaž zrušiť

Ak NDS bez súhlasu analytikov vyhlási tender, nemusí to znamenať, že sa cesta aj postaví. S klesajúcimi preferenciami Mosta-Híd je čoraz väčšia šanca, že sa minister zmení.

Keď sa to stane, nový minister môže rozbehnutý tender zrušiť. Opäť to môže závisieť od jeho politického nastavenia a odvahy čeliť ďalším verejným protestom.

V minulosti sa už stalo, že po príchode nového ministra dopravy zrušili veľkú zákazku pre obavy, že ju Európska komisia nepreplatí. Bolo to v prípade výstavby tratí a železničnej stanice Filiálka v širšom centre Bratislavy. Železnice SR mali dokonca v tejto súťaži už aj vyhodnotené cenové ponuky a vybratú firmu.

V čom je problém

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka tu mal byť harmonogram už dávno a mala byť  o ňom seriózna verejná diskusia. Keďže harmonogram nebol, minister podľa neho svojvoľne uprednostňoval úseky na južnom Slovensku, ktoré sú dôležité pre Most-Híd.  „Malo by to oveľa väčší význam, keby to spravili včas a už minulý a tento rok podľa toho rozhodovali, ktoré úseky sa majú projektovo pripravovať.“

NDS si totiž za Érseka objednala projektovú dokumentáciu pre viaceré úseky južných rýchlociest, kde sa počíta s podpriemernou dopravou.

Keby napokon predsa len vznikol harmonogram priorít, podľa Kovalčíka by väčšina úsekov na južnej R2 mala veľmi vzdialený horizont realizácie, čo si vláda pred voľbami nechce pripustiť.

Čo Érsek sľúbil do volieb a ako to dopadne

(úseky, pre ktoré chcel vyhlásiť verejnú súťaž na dodávateľa stavby)

Úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška),

NDS plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby na prelome rokov 2019 a 2020. Stavať sa má v lacnejšom polovičnom profile, čiže s dvoma jazdnými pruhmi. Aj tak sa ale nemusí dostať medzi priority v investičnom pláne. Úsek má hotovú dokumentáciu pre stavebné povolenie. Momentálne prebieha najzložitejšia časť prípravy – na základe rozhodnutia Okresného úradu životného prostredia Košice stavba musí byť posúdená podľa vodného zákona, čo si vyžiada približne šesť mesiacov.

Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote

NDS plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby po roku 2020, ak sa nájdu peniaze. Stavať sa má v polovičnom profile. Či by sa tieto úseky zaradili medzi priority v investičnom pláne, nie je isté. V oboch prípadoch je spracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie vo finálnej fáze.

Úsek R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa 

NDS predpokladá vyhlásenie súťaže na dodávateľa stavebných prác  v lete 2020. O projekte rokovali aj s analytikmi ÚHP, pričom posudzovali šesť rôznych variantov. Ekonomická analýza podľa NDS odporúča stavať cestu v plnom profile, čiže so štyrmi jazdnými pruhmi. Je to vďaka vyšším dopravným intenzitám. Či sa tento úsek dostane aj medzi priority v investičnom pláne, nie je isté.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie