Denník N

Ekonomický newsfilter: Poslanec Smeru Vážny vybavil riaditeľovi Sociálnej poisťovne Vážnemu v parlamente utajenie IT tendrov

Robert Fico a Ľubomír Vážny. Foto - TASR
Robert Fico a Ľubomír Vážny. Foto – TASR
Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Dobrý deň, robte veci efektívne. V Ekonomickom newsfiltri sú len najdôležitejšie informácie, v zrozumiteľnej forme, v 1077 slovách, stačí vám na to 4 a ½ minúty čítania. Pripravil Konštantín Čikovský.


Prišiel čas pozerať na veci inak

 


1. Británia zrejme v novembri odíde bez nových ciel a chaosu

V piatok 1. novembra zrejme Veľká Británia vystúpi z Európskej únie spôsobom, ktorý obchodu spôsobí minimálne problémy.

Prečo je nová dohoda pre biznis dobrá:

  • EÚ a Británia budú mať bezcolnú zónu. Za tovary prichádzajúce z EÚ do Británie ani z Británie do EÚ sa nebude platiť clo.
  • Na colniciach preto možno nebudú striktné fyzické kontroly kamiónov, masívne problémy so zásobovaním tak nemajú prečo nastať.
  • V prípade brexitu bez dohody hrozilo, že napríklad naše automobilky by platili 10-percentné clo a ich konkurencieschopnosť na britskom trhu by klesla. Rovnako by to bolo, samozrejme, aj naopak. Tento scenár však nová dohoda odvracia.

Nová dohoda bude na rok a dva mesiace. Ak sa súčasná dohoda schváli, bude platiť do konca budúceho roka. Nahradiť by ju mali nové podrobné pravidlá.

Tie môžu obsahovať aj zachovanie nulových ciel, rovnako ako zavedenie vzájomného predražovania vývozu. 

Čo je pointa dohody:

  • Na hraniciach Severného Írska (Veľká Británia) a Írskej republiky (EÚ) nevzniknú colnice.
  • Severné Írsko ostane časťou európskeho colného priestoru. V obchode medzi firmami v Írsku a Severnom Írsku sa preto nezmení nič.
  • Colná hranica vznikne medzi zvyškom Británie a Severným Írskom. Ani na nej by však nemali vznikať problémy, pretože EÚ a Británia budú mať minimálne do konca roka 2020 medzi sebou nulové clá.

Aký je stav rokovaní: Vyjednávači EÚ a Veľkej Británie ukázali v stredu návrh 70-stranovej dohody, ktorý včera schválila Rada EÚ, čiže šéfovia vlád jednotlivých členských krajín. Platná bude, keď ju schváli dolná komora britského parlamentu a europarlament.

Pravdepodobnosť schválenia dohody v britskom parlamente je nejasná. Premiér Johnson nemá podporu opozície a chýba mu väčšina v parlamente.

  • Podporu tak bude musieť nájsť medzi poslancami severoírskej Demokratickej unionistickej strany alebo v skupine bývalých členov Konzervatívnej strany, ktorí momentálne vládu nepodporujú.
  • Johnson sa zrejme spolieha na to, že v sobotu už bude mať v ruke súhlas EÚ, a každý, kto by hlasoval proti dohode v Británii, by tak bol už o dva týždne označený za spoluvinníka tvrdého brexitu, teda chaosu na colniciach, v zásobovaní a podobne.

2. Dotácie urobia e-autá atraktívnymi, ale bude ich málo

Čoskoro bude na Slovensku finančne výhodnejšie kúpiť nové elektrické auto alebo hybrid ako auto so spaľovacím motorom.

A to nielen preto, že ceny e-áut budú prirodzene klesať. Prispeje k tomu štátna dotácia, ktorá skráti čas, počas ktorého nižšie náklady alternatívneho pohonu vrátia majiteľovi auta to, čo stratil na vyššej cene v momente kúpy. 

Vyššie ceny bežných mestských áut strednej triedy sa podľa prepočtov analytikov z ministerstva životného prostredia vrátia majiteľovi lacnejšou prevádzkou auta za zhruba 11 rokov. A keď si pomôže dotáciou, tak už aj za šesť rokov.

Kde si to overiť: Štátni analytici zverejnili aj kalkulačku, kde si možno vybrať model auta a predpokladaný počet ročne prejazdených kilometrov. Výsledok bude odhad, po koľkých rokoch prevádzky už bude elektromobil alebo plug in hybrid výhodnejší.

Aké budú dotácie: Ministerstvo hospodárstva zatiaľ nezverejnilo podrobné podmienky. Ceny sú však jasné, na elektropohon by mal majiteľ nového auta dostať plus 8-tisíc eur a k hybridu plus 5-tisíc eur.

Pri 5-miliónovej dotácii by sa tak mohlo podporiť 600 až 800 nových áut, čo je však menej ako percento nových predaných áut ročne na Slovensku.


3. Dvíhajú minimálny dôchodok, ešte viac sa oplatí byť živnostníkom

Počet ľudí, ktorí budú v budúcom roku poberať minimálny dôchodok, stúpne z menej ako 50-tisíc na približne 250-tisíc.

Minimálny dôchodok tak bude mať takmer každý štvrtý penzista. Príčinou je prudké zvýšenie minimálnych dôchodkov, ktoré vo štvrtok schválil parlament.

Tento rok bol minimálny dôchodok 278,90 eura, na budúci rok bude 334,29 eura.

Ako vznikla dohoda o zvýšení minimálnych dôchodkov: Strana Smer potrebovala hlasy pre automat na zvyšovanie minimálnej mzdy a vymenila ho za podporu návrhu SNS, aby minimálne dôchodky boli vo výške tretiny poslednej známej priemernej mzdy (teda spred dvoch rokov).

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie