Denník N

MediaBrífing: Oxford radí, ako bojovať proti konšpiráciám a manipulácii volieb

Hlavné témy aktuálneho MediaBrífingu, ktorý sumarizuje a analyzuje dianie v žurnalistike a na internete:

  • Odborníci z Oxfordu radia, ako ochrániť voľby.
  • Denník Plus 1 deň píše tak, ako to Pente vyhovuje.
  • Súd uznal, že české Parlamentní listy šíria nepravdy.
  • Britská televízia spúšťa kanál úplne bez správ o brexite.

Politické strany by za podvody mali čeliť vyšším pokutám. Volebná komisia by mala mať databázu politických profilov na sociálnych sieťach a internetové firmy by mali úrady varovať, ak objavia pokusy o ovplyvňovanie volieb.

K takýmto záverom došla štúdia z Oxford Internet Institute pri Oxfordskej univerzite, ktorá mala posúdiť pripravenosť Veľkej Británie na propagandu a prípadné pokusy o manipuláciu volieb. Autori štúdie varujú, že krajina je stále zraniteľná, a vyzývajú politikov, internetové firmy a občiansku spoločnosť na okamžité a spoločné kroky, aby zabezpečili ochranu demokracie.

Viaceré závery odborníkov z Oxfordu môžu byť zaujímavé aj pre Slovensko. Čo presne radia?

Zmena zákonov. Zákony o politických kampaniach sa musia zmeniť tak, aby zodpovedali digitálnej dobe. Treba napríklad zmeniť kategórie výdavkov na reklamu, aby bolo jasné, kde a akú online reklamu politici nakúpili. Zmeniť treba aj finančné limity – dnes musia politici zverejniť faktúry za reklamy nad 200 libier, limit by však mal byť menší, aby odrážal nízke náklady na cielené online kampane, ktorých sa dá spustiť bezpočet, každá s rozpočtom desiatok libier a aj tak veľkým záberom.

Vyššie pokuty. Britská volebná komisia nemá veľa možností, ako trestať porušovanie pravidiel. Udeliť môže len pokuty v rozmedzí od 200 do 20-tisíc libier. Odborníci odporúčajú túto sumu zvýšiť, možno dokonca naviazať na percento z celého rozpočtu kampane, aby bolo možné účinnejšie trestať porušovanie zákona.

Správy o práci adminov. Sociálne siete by mali zverejňovať podrobné štatistiky o zmazaných príspevkoch a dáta o zrušených falošných účtoch. Zverejňovať by mali aj dôvody, prečo administrátori sociálnej siete zasiahli. Tieto informácie by mali byť zverejňované dvakrát ročne, krátko pred voľbami každý mesiac.

Okamžité varovanie. Sociálne siete by mali zverejňovať dáta pre výskumníkov, pretože boli to často práve nezávislí odborníci, ktorí odhalili nekalé aktivity. Siete by mali poskytovať dáta o zásahu verejných príspevkov, histórii účtov a o tom, či boli niektoré príspevky vygenerované automaticky. Ak sa podarí získať informácie o zasahovaní do volieb, mali by sociálne siete rýchlo informovať úrady a poskytnúť im všetky relevantné údaje.

Databáza účtov. Volebná komisia by si mala vytvoriť databázu všetkých účtov politických strán, kandidátov a tretích strán. Týkať by sa to malo všetkých sociálnych sietí, ktoré majú v krajine väčší počet používateľov. Toto opatrenie by zvýšilo transparentnosť volieb a pomohlo by pri nezávislých kontrolách, ktoré by volebná komisia robila.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie