Odvrátená strana kreativity: tvoriví ľudia viac podvádzajú
Svoje prehrešky obhajujú zručnejšie.
Kreatívnejší ľudia viac podvádzajú, zrejme pre svoju zvýšenú schopnosť tvorivo ospravedlniť svoje morálne prečiny.
Vyplýva to zo štúdie, ktorú v roku 2012 vydala Francesca Ginová z Harvardu a Dan Ariely z Duke University v magazíne Journal of Personality and Social Psychology. Na článok pred pár dňami upozornil český behaviorálny ekonóm Petr Houdek v časopise Finmag.
Kreativita je schopnosť prichádzať s novými riešeniami problémov. Meria sa napríklad úlohou so sviečkou, ktorú v roku 1945 vymyslel psychológ Karl Duncker. V čom spočíva? Účastníkom sa ukáže obrázok so stolom, na ktorom sú položené viaceré predmety: krabica plná klinčekov, sviečka a zápalky. Ľudia majú tri minúty na to, aby pripevnili sviečku na stenu a zapálili ju tak, aby vosk nestekal na dlážku ani na stôl.
Ako úlohu vyriešiť? Správnym riešením je vyprázdniť krabičku na klinčeky, pripináčikmi ju pripevniť na stenu a sviečku zapáliť v nej, aby slúžila ako svojho druhu svietnik. „Správne riešenie tejto úlohy je meradlom kreativity, lebo zahŕňa schopnosť vidieť predmety v netypických funkciách,“ píše Ginová a Ariely v štúdii.
Drobné prehrešky
Viaceré experimenty z minulosti ukázali, že keď majú ľudia príležitosť správať sa nemorálne, obyčajne ju využijú, no iba do takej miery, aby sa prehrešok dal ospravedlniť a oni si o sebe mohli naďalej myslieť, že sú dobrí ľudia.
„Často podvádzame, ale len do