Denník N

Prečo slovenské vlaky horia

Špecialisti OĽaNO na dopravu, exposlanec Ján Marosz a jeho poradca Jiří Kubáček budú mať na ministerstve na starosti aj železnice. Foto N - Tomáš Benedikovič
Špecialisti OĽaNO na dopravu, exposlanec Ján Marosz a jeho poradca Jiří Kubáček budú mať na ministerstve na starosti aj železnice. Foto N – Tomáš Benedikovič

Poslanec OĽaNO Ján Marosz a bývalý šéf železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček opisujú najväčšie problémy slovenskej železnice.

Hnutie OĽaNO pripravilo program „Spoľahlivá doprava“, ktorý sa okrem iného venuje stavu slovenských železníc. Jeho garantom je poslanec Ján Marosz, autorsky sa na ňom podieľal aj jeho asistent, bývalý šéf sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiří Kubáček. Denník N sa oboch pýtal, prečo tak často meškajú vlaky a čo by sa s tým dalo robiť.

Je niečo na slovenských železniciach, čo by ste pochválili? 

Ján Marosz: Pochválil by som určite zamestnancov, ktorí napriek všetkým podmienkam, v ktorých musia pracovať, si dokážu plniť svoje úlohy. A potom by som možno pochválil niektoré čiastkové veci z poslednej doby. Napríklad Železnice Slovenskej republiky si minulý rok dôstojne pripomenuli sté výročie vzniku ČSR, keď vypravili prezidentský vlak s parnou lokomotívou a Masarykovým vozňom.

Vítam aj zahustenie spojenia v okolí Bratislavy, Košíc a Prešova, kde Železničná spoločnosť Slovensko zvýšila takt v ranných a poobedných špičkách. A určite je ku prospechu veci, že Bratislava je so Žilinou spojená rýchlikmi každú hodinu. Škoda len, že toto zahustenie sa už príliš nedotklo Kysúc. Tam pridali ledva tri nové spoje medzi Žilinou a Čadcou, hoci sme prosili o dvanásť, aby tam ľudia mohli jednoduchšie cestovať napríklad do závodu v Kysuckom Novom Meste.

Čo hovoríte na modernizáciu? ZSSK priebežne modernizuje vagóny, kupuje nové súpravy pre regionálne vlaky. 

Marosz: Investovať do nových rušňov a vozňov je určite správne, a zároveň nevyhnuté. Bohužiaľ, za veľa peňazí máme málo muziky.

Jiří Kubáček: Konkrétne to vidíme na motorových vlakoch. Miesto, aby sme kupovali kvalitné súpravy od renomovaných firiem typu Siemens či Bombardier, preferujeme vlaky zo ŽOS Vrútky, ktorá nemá s takýmito projektami dosť skúseností. A potom vidíme, čo sa deje. Významná časť nových motorových vlakov stojí pokazená a miesto nich musia jazdiť staré súpravy.

Poďme teraz z iného konca: čo je podľa vás hlavným problémom našich železníc?

Marosz: Železničná doprava je nespoľahlivá, vlaky pravidelne meškajú. Vo viacerých prípadoch nie sú skoordinované vlaky a autobusy. Stáva sa, že cestujúci sa dovezie vlakom na stanicu, potrebuje prestúpiť na autobus, ten mu päť minút predtým ušiel, hoci vlak i autobus šli podľa cestovného poriadku.

Vlaky predsa meškali vždy, či nie?

Kubáček: Meškajú stále viac a máme k tomu čísla. Robili sme si štatistiky za roky 2013 až 2017, pričom sme do nich zahrnuli aj prvé tri mesiace tohto roka. Sledovali sme, koľko vlakov bolo v tomto období buď odrieknutých, alebo meškalo viac než polhodinu. Výsledok je, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Železnice

Slovensko

Teraz najčítanejšie