Móda mala vďaka Karolovi Kállayovi svetový šmrnc aj v socializme (+foto)

Karol Kállay bol vyzdvihovaný najmä pre reportážne fotky. Tridsať rokov však na svetovej úrovni fotil aj módu. Teraz to mapuje nová kniha Zaostrené na krásu.
[Vojna zásadne mení životy i významy slov. Spoznajte ich v novej knihe Slovník vojny.]
Karol Kállay fotografoval celý život, fotografoval veľa, všade a ešte aj dobre.
Urobiť o ňom novú knihu, ktorá by ukázala alebo povedala niečo nové, nie je ľahké. Kníh s jeho menom a zábermi je v kníhkupectvách niekoľko – od rozsiahlych monografií až po rôzne autorské a tematické publikácie z ciest po svete.
O to viac prekvapuje, že až doteraz nikomu nenapadlo urobiť to, čo nedávno skrslo v hlave grafického dizajnéra Richarda Kučeru Guzmána. Zamerať sa na módu, ktorú Karol Kállay fotil na svetovej úrovni viac ako tridsať rokov.
„Nebol záujem,“ reagovala Zdenka Kállayová na otázku, prečo doteraz nevyšla kniha o módnej fotografii jej manžela. To je už minulosť. Do konca roka by totiž mala byť hotová kniha Karol Kállay – Zaostrené na krásu. Ukáže, že napriek neľahkým podmienkam mal vďaka Kállayovi československý magazín pre ženy aj v ére šedivého socializmu svetový šmrnc.
Móda pre neho nebola podradná
Nápad vydať knihu o Kállayovej módnej fotografii vznikol v podstate náhodou.
„S rodinou Kállayovcov sa poznám viac ako desať rokov. Raz sme spolu pracovali na príprave jednej výstavy, keď som si v počítači všimol priečinok s názvom Móda. Pozrel som sa doň a bolo mi jasné, že by bola obrovská škoda, keby tieto fotografie nemohla vidieť aj širšia verejnosť,“ hovorí Richard Kučera Guzmán.
Rodina mu vyšla v ústrety a umožnila mu prístup do archívu. Niežeby bol Karol Kállay extra poctivý v archivovaní svojej práce. Začiatky tvorby z 50. rokov a aj záver z konca 80. chýbali, no stále to bolo obrovské množstvo materiálu, ktoré nikdy nebolo prezentované pohromade – a s náležitou pozornosťou.
Po prvom dobrom rozhodnutí s témou módy prišlo druhé – Richard Kučera Guzmán oslovil na spoluprácu historičku módy Zuzanu Šidlíkovú, ktorá je aj kurátorkou zbierky módy a textilu Slovenského múzea dizajnu, a historičku umenia Luciu Almášiovú, kurátorku Zbierky fotomédií Slovenskej národnej galérie.
Niekde v tomto bode sa začal rozvíjať komplexnejší príbeh, ktorý spochybňuje hneď niekoľko možných predsudkov o tomto fotografovi. Najmä ten, že