Máme tu kvantovú nadvládu? Google sa chváli, že jeho čip prekonal najvýkonnejšie superpočítače

Ilustračné foto - JumpStory
Ilustračné foto – JumpStory

Google urobil prelom v kvantových počítačoch. „Ešte však nie sú tak ďaleko, aby priniesli praktické výsledky,“ vraví kvantová vedkyňa Mária Kieferová.

Ten technologický prelom prirovnávajú k prvému letu bratov Wrightovcov v roku 1903, ktorý trval celkovo 12 sekúnd. Ich stroj preletel 37 metrov v Kitty Hawk v Severnej Karolíne a rozbehol pioniersku éru v lietaní.

O podobnom úspechu teraz hovorí Google v kvantových počítačoch, keď jeho procesor Sycamore dokázal vyriešiť komplikovaný problém za rekordne krátky čas. Podarilo sa mu niečo, o čo sa vedci snažia už od 80. rokov minulého storočia.

Výpočet, ktorý by najlepšie vybaveným klasickým počítačom (napríklad superpočítač Summit) na planéte podľa magazínu Nature trval 10-tisíc rokov, kvantové zariadenie od Googlu zvládlo za menej ako tri a pol minúty.

Konkurencia z IBM však experiment spochybňuje s tým, že by dokázala naprogramovať počítač, ktorý by to zvládol za dva a pol dňa.

Obrovské kvantové možnosti

Ak by sme v budúcnosti mali k dispozícii kvantové počítače, ktoré by dokázali riešiť výpočty exponenciálne efektívnejšie ako tie klasické, mohli by výrazne posunúť vývoj vedy v oblastiach, ako je vývoj liekov, umelá inteligencia či pochopenie vesmíru alebo vývoj materiálov s mimoriadnymi vlastnosťami.

Nehovoriac o náskoku v otázkach národnej bezpečnosti či ekonomických výhodách pre krajiny, ktoré by sa k takej technológii dostali. Nový experiment tímu Googlu teraz podľa expertov ukazuje, že niečo, o čom sa uvažovalo doteraz len teoreticky, sa dá zrealizovať aj v skutočnosti.

Podľa klasických fyzikálnych zákonov môžu byť veci v tom istom čase len na jednom mieste, v kvantovej teórii je to oveľa zložitejšie. A tak kým v klasických počítačoch má základná jednotka informácie, bit, iba jednu hodnotu, a to buď 1, alebo 0, v kvantovom bite (qubit) môže nadobúdať hodnoty oboch naraz či ľubovoľnú pozíciu medzi nimi. A práve s nimi narábal čip od Googlu vo svojom experimente.

O novom prelome v kvantových počítačoch sa píše v novej štúdii v časopise Nature.

Dramatický nárast v rýchlosti pri riešení problémov v porovnaní so všetkými známymi klasickými algoritmami je podľa magazínu úspešnou realizáciou takzvanej „kvantovej nadvlády” (quantum supremacy) nad klasickými počítačmi.

Tento výsledok podľa fyzika Daniela Reitznera z Fyzikálneho ústavu SAV vyvolal veľa vzrušenia nielen vo vedeckej obci

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.