Denník N

Zvýraznená intonácia a predĺžené samohlásky pomáhajú pri rozvoji jazykových zručností dieťaťa

Ilustračné foto – Adobe Stock
Ilustračné foto – Adobe Stock

Ak sa rodičia s deťmi rozprávali rodičovským jazykom, deti mali širšiu slovnú zásobu ako deti tých rodičov, ktorí s nimi komunikovali štandardným spôsobom.

Autor pracuje v IT

Spôsob, akým komunikujeme s dieťaťom vo veku dojčaťa (28 dní – 1 rok) a batoľaťa (1 – 3 roky), je dôležitý pre rozvoj jeho jazykových zručností.

Ukázala to minuloročná štúdia z magazínu Developmental Science, v ktorej vedci konštatujú, že pri rozvoji jazykových zručností dieťaťa pomáha využívanie predĺžených samohlások a zvýraznenej intonácie rodičmi.

Tento objav je veľmi dôležitý, pretože rodičia sú prvými učiteľmi detí. Môžu tak ovplyvniť to, ako budú deti rozprávať. Rozvoj jazykových zručností v skorom veku neskôr určuje, ako sa bude dieťa učiť čítať a aké bude mať výsledky v škole.

30-ročný výskum

Na základe výskumu trvajúceho viac ako 30 rokov prišli vedci k záveru, že deti venovali rodičom väčšiu pozornosť, ak sa im prihovárali pomaly a jasne, zdôrazňovaním vokálov a intonácie.

Uvedený jazyk sa označuje ako „rodičovský jazyk“. Pozostáva zo slov s predĺženou výslovnosťou a zdôraznenou až prehnanou tonalitou, čím sa odlišuje od iných podôb rozprávania k deťom s obsahom bezvýznamových slov či zvukov.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie