Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Prečo sú Hlavné správy ideálnym partnerom pre Fica a Kočnera

Hlavné správy aktuálneho MediaBrífingu – týždňového newslettra o médiách a žurnalistike:

  • Prečo sú Hlavné správy ideálne médium na zneužitie.
  • Ako Kočner a Glváč ovplyvňovali obsah v TA3 a Plus 7 dní.
  • Andreja Danka najlepšie vykresľujú v RTVS.
  • Hokejisti Marián Gáborík a Boris Valábik spustili podcast.

Foto – Tomáš Benedikovič

O serióznych novinároch písali, že sú „presstitúti“, a to len preto, že nesúhlasili s ich článkami. Roky šíria konšpiračné teórie, a keď sa Smer na jar 2018 dostal pod mediálny tlak, kritizovali každého, kto vystupoval proti Robertovi Ficovi.

Web Postoj zverejnil komunikáciu medzi Marianom Kočnerom a nitrianskym podnikateľom Norbertom Bödörom, v ktorej Kočner tvrdil, že sa stal skrytým akcionárom dezinformačného webu Hlavné správy, respektíve že prispel na jeho fungovanie.

Vladimír Šnídl opísal prípady, keď Hlavné správy svojimi textami evidentne pomáhali Kočnerovi a Smeru.

Hlavné správy obvinenia zľahčujú a odkazujú, že ich „nevlastní Kočner ani Chuck Norris“. Kočner vraj mal záujem o kúpu webu, „ale jeho ponuky neboli akceptované“. Redakcia tvrdí, že Kočner ju „neriadi ani nefinancuje“. (Prítomný čas nemusel byť použitý náhodne.)

Existujú však dôvody, prečo sú práve stránky ako Hlavné správy ideálnym partnerom pre ľudí ako Fico, Kočner a pre mnohých ďalších, ktorí chcú ovplyvňovať verejnosť a efektívne šíriť manipulácie.

1. Čítanosť

„Čítavaš Hlavné správy? Majú 90 – 100 000 dennú čítanosť a mesačne ich číta 700 000 jednotlivcov. Zaujímavé médium,“ napísal Kočner Bödörovi 24. februára 2018, tri dni po zavraždení Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Nasledujúci mesiac sa Hlavné správy pochválili rekordnou návštevnosťou – podľa merania Google Analytics mali v marci 2018 viac ako 1 milión unikátnych návštevníkov. Pre porovnanie, Denník N mal vtedy podľa tohto merania 2,2 milióna návštevníkov.

Oficiálne auditované meranie IABmonitor, ktorým sa riadi mediálny trh či zadávatelia reklamy, je však prísnejšie – berie do úvahy, že jeden človek používa viac zariadení, nepočíta náhodné návštevy atď. Hlavné správy nemerajú svoju čítanosť cez toto oficiálne a transparentnejšie meranie, Denník N vlani odhadol, že by v ňom mali okolo 400- až 500-tisíc reálnych používateľov. Boli by teda zhruba na úrovni TA3 (v septembri 2019 mala 486-tisíc RU), Teraz (452-tisíc) či webu rádia Expres (366-tisíc).

Hlavné správy tak môžu mať až polovicu bežnej návštevnosti Denníka N či spravodajskej časti Pravdy. Patria teda medzi menšie spravodajské weby, ale sú dostatočne veľké na efektívne šírenie (dez)informácií.

2. Facebooková sila

Ešte zaujímavejšie sú Hlavné správy z pohľadu vplyvu na sociálnych sieťach, kde bol Smer vždy slabý a kde Kočner nemal silného spojenca. Dobre sa to dá ukázať na porovnaní s denníkom Pravda. Hoci majú Hlavné správy na Facebooku takmer o tretinu menej fanúšikov ako Pravda (43-tisíc verzus 59-tisíc fanúšikov Pravdy), ich dosah je mnohonásobne väčší.

Keď sa pozrieme na dáta z analytického nástroja Socialbakers, Hlavné správy majú päťkrát viac interakcií na svojich príspevkoch ako Pravda – teda jeden príspevok na Hlavných správach vyvolá v priemere 224 lajkov, komentárov či zdieľaní, príspevok Pravdy len 45.

Za posledný rok ľudia zdieľali z facebookovej stránky Hlavných správ 277-tisíc príspevkov, zo stránky Pravdy bolo zdieľaných len necelých 50-tisíc.

Zdroj: Socialbakers / Denník N

Hlavné správy sú však úspešné aj v porovnaní s inými mainstreamovými médiami. Ako už bolo spomenuté, na jeden príspevok na Facebooku majú v priemere 224 interakcií (lajkov, komentárov a zdieľaní), Aktuality ich majú 217, Správy RTVS 168, Hospodárske noviny 154, Nový Čas 147, SME 134 a televízia TA3 len 119. Lepšie sa darí len

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Marian Kočner

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko

Teraz najčítanejšie