Denník N

Artforum Košice: kapitalizmus s družnou tvárou

Symbol Artfora, okrídlený bicykel. Foto - archív Artfora Košice
Symbol Artfora, okrídlený bicykel. Foto – archív Artfora Košice

Kultúrna inštitúcia metropoly východu oslavuje štvrťstoročie.

Prudký buchot na sklo, vonku za výkladom stoja dvaja policajti. Ostatní ma vystrčia na ulicu k nim, vraj sa najviac podobám na vedúceho, ktorý tu dnes nie je. Príslušníci si premerajú moje prepotené tričko: „Čo sa tu deje?“ „Nič, trochu oslavujeme,“ opáčim.

Páni v zelenom pohľadom zablúdia dovnútra, za zahmlenými sklami sa medzi regálmi kníh črtajú polonahé postavy. Strážcovia poriadku zjavne vôbec netušia, čo si majú o tom myslieť. Niekoľko sekúnd premýšľajú o vhodnom postupe. Vtrhnúť dnu? Skontrolovať občianske? Sú v presile? „Dajte tú hudbu tichšie,“ lúčia sa napokon. „Jasné,“ vkĺznem naspäť dnu a zamykám dvere.

Karol Voleman v prvom priestore na Mlynskej ulici. Foto – archív Artfora Košice
Básnik J. H. Krchovský a Uršuľa Kovalyk, ktorá v kníhkupectve pracovala. Foto – Milan Maďar

Nielen obchod

Je druhá polovica 90. rokov a v košickom kníhkupectve Artforum prebieha pozáverečný spoločenský ruch. Večerné oceňovanie kníh a zakladanie do políc plynulo prechádza do zábavy pri reprodukovanej hudbe. No, uveďme presnejšie: Prodigy otriasajú domom na Mlynskej ulici.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie