Každý piaty predavač v Prahe podviedol cudzincov, ceny nákupu navýšili o 50 percent
V troch prípadoch z 259 navýšili pokladníci cenu drobného nákupu v potravinách od 100 do 400 percent.
Keď k tomu mali pokladníci v potravinách príležitosť, zahraničných turistov v centre Prahy a širšom okolí mesta podviedli až v pätine obchodov a v priemere sa obohatili o viac ako polovicu hodnoty drobného nákupu.
Vyplýva to zo štúdie, ktorú nedávno vydal psychológ Marek Vranka z Vysokej školy ekonomickej v Prahe a jeho kolegovia v časopise Journal of Behavioral and Experimental Economics.
Experiment prebiehal pred tromi rokmi. Do potravín vošiel človek – muž alebo žena – a kúpil si jednu alebo dve potraviny, napríklad müsli tyčinku a limonádu v celkovej cene okolo 40 českých korún, čiže 1,6 eura. Keď platil, po anglicky povedal: „Prepáčte, nepoznám vaše peniaze. Prosím, vyberte ich za mňa.“ Potom pokladníkovi alebo pokladníčke podal mince v celkovej hodnote 271 českých korún, čo je niečo vyše 10 eur.
Cenu nákupu obyčajne navyšovali o 50 percent
Zistenia výskumníkov boli nasledujúce: „Pokladníci naúčtovali zákazníkovi vysokú cenu v 21 percentách prípadov; v priemere išlo o 20 českých korún. Cena priemerného nákupu bola 36,8 koruny, takže navýšenie nákupu o 20 korún predstavuje nárast o 54 percent,“ píše sa v štúdii.
Autori výskumu dodávajú: „Ak by sme ako podvádzanie počítali iba prípady, keď turistom naúčtovali o 10 korún viac, miera podvádzania by bola