Denník N

V Bratislave sa opäť začína Mesiac fotografie. Toto sú výstavy, ktoré by ste si nemali nechať ujsť

Ruskí AES+F, Katalánec Joan Fontcuberta a poľská Karolina Wojtas. Tohtoročný Mesiac fotografie ponúka až 31 individuálnych či skupnových výstav.
Ruskí AES+F, Katalánec Joan Fontcuberta a poľská Karolina Wojtas. Tohtoročný Mesiac fotografie ponúka až 31 individuálnych či skupnových výstav.

Aj tento november v Bratislave bude patriť fotografii. 29. ročník medzinárodného festivalu Mesiac fotografie sa bude niesť v znamení Nežnej revolúcie, intermediálnej tvorby a konceptuálnej fotografie.

Výstavy majú svoje vernisáže už tento týždeň a festival trvá do 30. novembra. Okrem silného zastúpenia slovenskej fotografie v podaní Roba Kočana či Martina Kochana (autora titulnej fotografie k festivalu) vám prinášame tipy aj na ďalšie výstavy, ktoré by ste nemali prehliadnuť.

Martin Kochan a jeho fotografia z výstavy v Mestskej knižnici v Bratislave, Galéria Artotéka.

O Nežnej revolúcii aj tak, aj inak

Mesiac fotografie pochopiteľne nemohol obísť najdôležitejšie výročie tohto roka. Tridsať rokov od novembrových udalostí si festival pripomenie hneď troma výstavami.

„Pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie sme sa rozhodli ako hlavnú tému festivalu zaradiť výber súborov reflektujúcich udalosti Novembra 1989, respektíve tých, autori ktorých boli v opozícií voči komunistickej moci vo vtedajšom východnom bloku. Nebude to však prehliadka historických fotografií,“ približuje riaditeľ festivalu Václav Macek.

Prvou z troch výstav je Sametová/Nežná zahŕňajúca tvorbu siedmich československých autorov (Karel Cudlín, Pavel Štecha, Radovan Boček, Jan Jindra, Martin Marenčin, Peter Brenkus, Vladimír Benko), ktorí sa v kľúčových momentoch novembra a decembra 1989 pohybovali na uliciach a námestiach a zachytávali udalosti našich dejín. Návštevníkom festivalu je voľne prístupná na Nádvorí sv. Juraja v priestoroch Primaciálneho paláca.

Vladimír Benko, Bratislava – Hainburg, 10. december 1989

Peter Brenkus, Bratislava, november 1989

Karel Cudlín, Praha, december 1989

Jan Jindra, Praha, 1989

Okrem tejto však festival prináša aj výstavy Love-Krowe Poľnohospodárske práce/Slušovice. Jeden z najvýznamnejších poľských fotoreportérov Witold Krassowski, dvakrát ocenený v rámci World Press Photo vo svojom cykle Love-Krowe dokumentoval udalosti na pozadí veľkých dejín počas poslednej dekády Poľskej demokratickej republiky. Výstava znázorňujúca festivaly, koncerty a socialistickí „hippies“ ako antitézu oficiálnej kultúry Východného bloku je k videniu v priestoroch Poľského inštitútu na Námestí SNP.

Súčasný český dokumentárny fotograf Tomáš Pospěch sa vo svojom cykle Slušovice zameriava na JRD Agrokombinát Slušovice neďaleko Zlína, ktorý bol v 70. a 80. rokoch utopistickou pýchou bývalého režimu. Autor vtipne a s prehľadom konfrontuje estetický ideál socialistickej propagandy vo fotografii v závere režimu. Ústredným prvkom jeho súboru je napríklad koláž kravy, ktorá sa snaží napodobniť ideál precízne portrétovaného dobytka, ktorému sa venovali reklamní fotografi v bývalom Československu. Výstavu Tomáša Pospěcha môžete vidieť v Stredoeurópskom dome fotografie na Prepoštskej 4.

Tomáš Pospěch, Poľnohospodárske práce/Slušovice

Witold Krassowski, Love-Krowe, 1985

Na hranici medzi pravdou, prírodou a fotografiou

Barcelonský rodák, Katalánec Joan Fontcuberta je hlavným „headlinerom“ tohto ročníka festivalu.

Spisovateľ, editor, kurátor a predovšetkým konceptuálny fotograf, ktorý vytvoril monumentálne umelecké aj teoretické dielo, v ktorom sa zameriava na vývoj fotografie, proces či jej životnosť v kombinácii s technológiou a prírodou. Spochybňuje zabehnuté rámce, provokuje a konfrontuje to, čo fotografia v umení znamená, ako aj to, kde je (nielen vo fotografii) pravda.

Vystavoval v najvýznamnejších svetových galériách, preslávil sa cyklami ako Fauna či Sputnik, ktorým sa mu takmer podarilo presvedčiť svet o pristátí ruského kozmonauta Ivana Istočnikova na Mesiaci ešte pred Američanmi.

V roku 2013 mu bola udelená prestížna medzinárodná cena nadácie Hasselblad. V Galérii mesta Bratislavy predstaví svoje súbory s názvom Gastropoda a Trauma, v ktorých pracuje s fotografiou ako pominuteľným médiom. O svojej fotografii bude mať v rámci sprievodných aktivít festivalu Joan Fontcuberta aj prednášku, a to vo štvrtok 31. 10.

Joan Fontcuberta, Gastropoda

Joan Fontcuberta, Trauma

Digitálna opulentnosť v ruskom podaní

Svetoznámy ruský kolektív autorov AES+F je taktiež jedným z ťahúňov tohto ročníka. Skupinu tvorí Tatiana Arzamasová, Lev Evzovič, Jevgenij Svijatskij a od roku 1995 aj Vladimir Fridkes.

Ich cyklus Hostina u Trimalchia z roku 2009 až 2010 sa odvoláva na časť zo starorímskeho basnického románu Satyricon od Petronia Arbitra plného antického bohatstva, erotiky a pompy. Tvoria ho štylizované skupinové portréty, monumentálne video inštalácie a veľkoplošné digitálne „maľby“. Skupina AES+F však postavy a dej zasadzuje do kulís 21. storočia, čím vytvára nové väzby i pálčivé otázky na súčasnú dekadentnú dobu. Či už je takáto fotografia „pravdivá“, alebo nie, ich cyklus si môžete vychutnať v rámci výstavy v Dome umenia na Námestí SNP.

AES+F, Hostina u Trimalchia

AES+F, Hostina u Trimalchia

Prehliadka víťazov Oscar Barnack Award

Jednou z najprestížnejších fotografických súťaží je každoročná Leica Oscar Barnack Award. V rámci Mesiaca fotografie budú na výstave v Zichyho paláci predstavení víťazi a finalisti za rok 2018.

Návštevníci tak budú mať príležitosť pozrieť si najlepšie svetové fotografické eseje a príbehy, napríklad z Číny, Sýrie, Severnej Kórey, Amazónie či Severného Írska. Víťazmi Oskar Barnack Award sa v minulosti stali aj Lucia Nimcová (2008) a Martin Kollar (2014).

Christian Werner, Road to Ruin, Syria 2017

Stāphane Lavouā, On the Edge of the World

Samuel Gratacap, Presence

Mladá poľská vlna

Mladá poľská autorka Karolína Wojtas sa stala víťazkou minuloročného Portfolio Review v rámci Mesiaca fotografie. Aj preto má tento rok v rámci festivalu samostatnú výstavu.

Jej tvorba sa vyznačuje farebným až chaotickým experimentálnym prístupom k forme aj obsahu. Wojtas, ktorá svoje fotky opisuje ako „pomerne škaredé“ a „divné“, sa však vo svojich fotografiách venuje vážnym témam ako detstvo (objektom jej fotografií je často jej mladší brat), výchova alebo školstvo.

Práve školstvu, presnejšie čoraz prísnejším pravidlám a reguláciám vo vnútorných školských poriadkoch a osnovách v súčasnom Poľsku, sa venuje aj jej cyklus Abzgram, ktorý prezentuje v Gallérii F7 na Františkánskom námestí 7 v Bratislave.

Karolina Wojtas, Abzgram

Karolina Wojtas, Abzgram

Praktické info

Celý program festivalu Mesiac fotografie nájdete tu. Permanentku na všetky podujatia je možné zakúpiť si v Dome umenia na Námestí SNP alebo v sídle festivalu v Stredoeurópskom dome fotografie na Prepoštskej ulici.

Paralelným podujatím k Mesiacu fotografie je Festival OFF v priestoroch Obchodného domu Dunaj, ktorý trvá od 31. októbra do 15. novembra a sústredí sa na nové fotografické talenty a mladé umenie. Jeho program nájdete tu.

Teraz najčítanejšie