Denník N

Slosiarik: Moratórium pomôže falošným prieskumom

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V rozhovore s riaditeľom agentúry Focus sa dozviete:

  • ako vznikajú predvolebné prieskumy a ako pracujú anketári,
  • prečo agentúry niekedy netrafia a ako sa tretina voličov rozhodne na poslednú chvíľu,
  • čo si má volič všímať pri čítaní prieskumu,
  • komu môže napokon 50-dňové moratórium na prieskumy vyhovovať.

Jedným z argumentov navrhovateľov zákona o rozšírení moratória na prieskumy na 50 dní je, že sa čísla v prieskumoch dajú kúpiť. Dajú?

Čísla v prieskumoch sa kúpiť nedajú. Ale prieskumy sa objednávajú. Je to normálny obchodný vzťah. Politická strana si môže objednať prieskum, ale to neznamená, že si môže kúpiť čísla. Ale na úvod treba povedať, že je to ešte trošku komplikovanejšie. Napríklad preferencie politických strán, ktoré zverejňujeme, pochádzajú z takzvaného omnibus prieskumu. To je multiklientský prieskum. V ňom sú okrem sekcie, ktorá sa týka volebného správania a politiky, aj otázky týkajúce sa napríklad čokolád, pracích práškov a podobne. Je to multitematický prieskum, do ktorého si my zaradíme politické otázky. A tie potom v rámci nášho PR zverejňujeme. Takže množstvo nami zverejňovaných čísel nevzniklo na objednávku žiadnej politickej strany. Ja to za 20 rokov práce v tejto oblasti beriem aj ako službu verejnosti – nastavovať spoločnosti zrkadlo.

Ale pracujete aj na objednávku politických strán. 

Áno, v takom prípade sa nemerajú len volebné preferencie. Je to podstatne komplexnejší prieskum pozostávajúci z tridsiatich až štyridsiatich otázok. Merajú sa ním mnohé parametre, ktoré pomáhajú stranám napríklad pri nastavení volebnej stratégie, a volebné preferencie sú len čerešničkou

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Parlamentné voľby 2020

Rozhovory

Teraz najčítanejšie