Denník N

Že eštebákov poľudšťujeme? Veď to boli ľudia, nie marťania, hovorí scenárista minisérie Bez vedomia

Martin Hoffman. Foto - HBO Europe
Martin Hoffman. Foto – HBO Europe

Seriál nechce zobrazovať tajných len ako prvoplánových zloduchov. Bez vedomia má premiéru 17. novembra.

O tom, že televízia HBO sa novou špionážnou minisériou Bez vedomia postarala o udalosť sezóny, sa hovorí už od letnej ochutnávky prvých epizód v Karlových Varoch a premiéry na prestížnom festivale v Toronte.

Šesťdielna dráma režiséra Ivana Zachariáša (Pustina) s Táňou Pauhoffovou sa začína v októbri 1989, keď manželský pár emigrantov prilieta do ešte stále socialistického Československa. Keď manžel krátko po príchode zmizne, začína sa zauzľovať napínavá špionážna zápletka.

Príbeh, ktorého všetkých šesť dielov má premiéru naraz na výročie 17. novembra, je scenáristickým debutom ONDŘEJA GABRIELA.

Z čoho čerpá scenárista, ktorý píše špionážnu drámu z Československa?

Kto sa zaujíma o históriu a politiku, ten nemôže tajné služby obísť, pretože tie filtrujú informácie pre politikov a pripravujú podklady pre ich rozhodovanie. Veľa som si toho naštudoval, mal som však aj poradcov.

Daniel Povolný je historik, napísal okrem iného skvelú knižku o operatívnej technike Štátnej bezpečnosti. Napojil ma na H. K. Meltona, experta a externého konzultanta CIA. Tento Američan je skutočný nadšenec, má zbierku operatívnej techniky, okrem iného zakúpil za obrovské peniaze cepín, ktorým zavraždili Trockého. Najmä západnú techniku sme s Meltonom konzultovali.

Podľa jeho fotografií a schém sme mohli vyrobiť presnú repliku detektoru odposluchov britskej služby MI6. Radil nám aj v tom, ako vedú agenti rozhovor cez otvorenú linku a podobne. Sú to detaily, ktoré si všimne málo ľudí, možno to však niektorí ocenia. A ja ich môžem rozoberať v rozhovore!

Koľko ste mali v osemdesiatom deviatom rokov?

Desať.

Čo také si pamätáte?

Všeobecný pocit radostného očakávania. Inak nič zásadné.

Nič špeciálne z revolúcie?

Ťažko po toľkých rokoch povedať, čo je pravá spomienka a čo mám z kníh a televíznych dokumentov. Skôr to mám z tých dokumentov, desaťročné dieťa ešte politiku nevníma.

Ondřej Gabriel (1979)

Vyštudoval politológiu na Karlovej univerzite. Ako autor a herec spolupracoval s pražským divadelným súborom Kabaret Caligula. Miniséria HBO Europe Bez vedomia je jeho televíznym debutom.

Čím to je, že tridsať rokov nestačilo filmárom, aby toto obdobie poriadnejšie zreflektovali? Keby chceme vymenovať české a slovenské hrané tituly nejako sa venujúce roku 1989, napadá mi archívny film Lepšie je byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý Juraja Jakubiska, teraz vznikli Amnestie, v Česku Národní třída. Revolučný november sa ešte objavuje v Svěrákovom Koljovi a to je hádam všetko.

Tiež sa tomu čudujem. Čím to je? Môže to byť nedostatkom odvahy, prílišnou pietou k výročiu, neviem. Isté je, že českí i slovenskí filmári sa venovali predchádzajúcemu obdobiu, šesťdesiatym či sedemdesiatym rokom, a nie roku 1989. Pritom je to vďačná doba.

Čo také na nej môžeme lepšie vidieť s tridsaťročným odstupom?

Každý odstup je dobrý. Je to určite aj generačná záležitosť. Nedávno som bol na jednej prednáške, väčšinou tam boli ľudia mladší ako ja, dvadsať plus, všetci veľmi vzdelaní a inteligentní. A diskusiou sa ako červená niť vinulo, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Seriály

Teraz najčítanejšie