Denník N

Ako učiť o komunizme a Nežnej revolúcii? Žiaci by nemali mať pocit, že Milada Horáková bola ako Kočner (+tipy na úlohy)

Foto N – Tomáš Benedikovič, autor obálky učebnice – Svetozár Šomšák
Foto N – Tomáš Benedikovič, autor obálky učebnice – Svetozár Šomšák

Učia sa vaše deti na dejepise o Rímskej ríši? Mali by ich učitelia prerušiť rutinu a rozprávať sa tento týždeň o výročí Nežnej revolúcie?

Učiteľ dejepisu Michal Bohuš sa roku 1989 bude venovať napríklad tak, že žiakom ukáže fotku Námestia SNP zo 17. novembra a z protestov Za slušné Slovensko. „Fotky môžu slúžiť ako pozadie k debate – hľadajme podobnosti a rozdiely. Kto sú hybné sily spoločenskej zmeny?“

Učiteľ Bohuš je spoluautorom novej učebnice dejepisu Všetko malo byť inak. Vytvoril príručku pre učiteľov s nápadmi na úlohy, vďaka ktorým môžu žiaci diskutovať o Nežnej revolúcii a dejinách po roku 1945. V rozhovore dáva tipy na úlohy, vysvetľuje, čo je zlé na starých učebniciach dejepisu alebo prečo žiaci potrebujú pri dejepise aj emócie, či aj o tom, ako učiť o mečiarizme.

Mali by učitelia v týchto dňoch hovoriť o výročí Nežnej revolúcie, aj keď preberajú so žiakmi niečo úplne iné?

To je veľká otázka, na ktorú si každý učiteľ odpovie inak. Sám s tým bojujem. Máme teraz obdobie, ktoré je plné výročí. Československá republika oslavuje sto rokov, takisto prešlo sto rokov od úmrtia Milana Rastislava Štefánika. Médiá nám výročia pripomínajú, veľa sa o nich v spoločnosti hovorí a učiteľ stojí pred otázkou: vyrušiť žiakov z preberanej témy alebo prepájať dejiny so súčasnosťou? Ale aktuálne veci žiakov zaujímajú a navyše podľa mňa pre nich majú väčší zmysel.

Budete 17. november so žiakmi preberať?

Myslím si, že áno, ale nebudem klamať – ja sám to niekedy neurobím. Zabudnem alebo mám pripravenú hodinu a nestíham to tam zakomponovať. Ale tento rok o výročí Nežnej revolúcie budem hovoriť, aj keď asi skôr na hodinách slovenčiny. Vypočujeme si nejaké prejavy zo 17. novembra a budeme ich analyzovať, preberieme rečnícky štýl.

A akú aktivitu si vyberiete na hodinu dejepisu?

Ešte presne neviem, ale asi aktivitu, v ktorej majú žiaci porovnať fotografie z Nežnej revolúcie a z protestov Za slušné Slovensko. Keď sa na tie fotografie pozriete, sú prakticky úplne rovnaké. Je to zároveň aj aktuálne, každý žiak o tom má nejakú vedomosť, z každého rohu na nich tieto protesty alebo kauzy vyskakujú. Tieto zábery môžu slúžiť ako pozadie k debate – hľadajme podobnosti a rozdiely v týchto udalostiach. Kto sú hybné sily spoločenskej zmeny? Sú to mladí ľudia, inteligencia?

V príručke sa pri tejto aktivite navrhujete pýtať študentov aj na to, či sa zúčastnili nejakého protestu a či to považujú za dôležité, alebo ide o stratu času. Keby ste tieto otázky položili svojim žiakom, čo myslíte, aká by bola odpoveď?

Len by som dúfal, že sa rozprúdi diskusia. Je mi v zásade jedno, aké budú odpovede, dôležité je, aby mali názory a podporovali ich argumentmi.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

17. november

Teraz najčítanejšie