Denník N

Ekonomický newsfilter: Pamätáte sa na nočnú moru o kríze automobilového priemyslu? Už je to tu

Žilinská automobilka Kia. Foto N - Tomáš Benedikovič
Žilinská automobilka Kia. Foto N – Tomáš Benedikovič
Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Dobrý deň, roky sme počúvali varovania o tom, že kombinácia závislosti slovenskej ekonomiky od automobilového priemyslu, tlaku na vyššie mzdy, slabých škôl a drahej elektriny sa môže skončiť veľkým problémom.

Je jeseň 2019 a čísla ukazujú, že to už nie je nebezpečie, ale realita.

Dnešný Ekonomický newsfilter má 992 slov, je na 4 a pol minúty čítania. Pripravil ho Konštantín Čikovský.

Prišiel čas pozerať na veci inak


1. Slovenský problém už nie je len spomalené Nemecko

Slovenská ekonomika rástla v treťom štvrťroku najpomalšie za posledných šesť rokov.

Dramatickosť situácie zvyšuje podozrenie, že problém nie je len v zníženom dopyte na dôležitých západoeurópskych trhoch.

Objavujú sa signály, že slovenskému automobilovému priemyslu začínajú kradnúť zákazky jeho konkurenti z blízkych krajín, najmä z Maďarska.

Základné fakty o 3. kvartáli:

  • Medziročné tempo rastu HDP v treťom štvrťroku dosiahlo 1,3 % (v druhom to ešte bolo 2,2 %). Je to sklamanie, čakal sa rast podobný druhému štvrťroku: od 1,8 do 2,4 %.
  • Priemysel medziročne stratil 2,6 %, vývoz klesol o 1,5 %.
  • Počet zamestnaných stúpol, ale tiež už veľmi slabo, len o 1 percento (4-tisíc ľudí). Z prvých čísel sa zdá, že v priemysle a obchode už ľudí dokonca ubudlo. Dobré čísla zamestnanosti zatiaľ zachraňujú stavebníctvo, služby, ale predovšetkým verejný sektor.

Kto za to môže (jeden dočasný a jeden fatálny problém):

  • Dlhodobo klesá export, pretože sa zmenšuje dopyt u našich kľúčových odberateľov vrátane Nemecka. Ak by bol problém len v tom, vyrieši sa to samo v momente, keď sa k svižnejšiemu rastu vráti európska a svetová ekonomika.
  • Lenže slovenský automobilový priemysel stráca zákazky zrejme aj preto, že tunajším subdodávateľom berú časť práce fabriky v Česku, ale predovšetkým v Maďarsku. Táto časť slovenského problému sa nevyrieši sama len tým, že sa spamätá dopyt po autách v západnej Európe.

Čo sa deje s naším automotive: Čísla slovenského priemyslu padajú najmä vinou slabého výkonu jeho jadra – automobilového priemyslu.

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršnák vyslovil podozrenie, že subdodávateľov automobiliek sa to týka viac ako štyroch slovenských koncových fabrík.

Zároveň stúpajú dovozy automobilových komponentov, čo podporuje hypotézu, že z príchodu štvrtej automobilky na Slovensko napokon profitujú najmä dodávateľské fabriky v lacnejšom Maďarsku.

Príčina nebude len v tom, že automotive je na Slovensku sústredený na drahom Západe. Niečo podobné sa totiž deje aj v blízkom Maďarsku.

Pointa bude pravdepodobne v dvoch problémoch, ktoré opakujú aj  automobilky už roky:

  • vláda svojimi opatreniami zamestnávanie ľudí už roky sťažuje, a nie zľahčuje
  • slovenská energetická politika chráni zisky samotných energetikov a je plná neprehľadných výnimiek, za čo v konečnom dôsledku platia vysokými cenami elektriny bežní odberatelia vrátane väčšiny priemyselných firiem.

Používate Gmail a prestal vám chodiť Ekonomický newsfilter? Skontrolujte si záložku Reklamy


2. Len tak-tak, ale predsa – Nemecko nie je v recesii

Najlepšia správa pre európsku ekonomiku prišla vo štvrtok z nemeckého štatistického úradu. Nemecká ekonomika v treťom štvrťroku medzikvartálne rástla o symbolickú jednu desatinu percenta HDP.

Prečo je to dôležité: 

  • Výkon nemeckej ekonomiky jemne prekročil odhady analytikov, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že optimistické správy z posledných týždňov neboli náhodné a najhoršie má už hlavná európska ekonomika za sebou.
  • Plus 0,1 % HDP má zároveň obrovský symbolický význam, pretože Európou sa nebude šíriť informácia, že „motor eurozóny padol do recesie“. Technicky sa totiž za recesiu považuje opakovanie dvoch medzištvrťročných poklesov ekonomiky. V druhom štvrťroku Nemecko už pokleslo o 0,2 % a signály donedávna hovorili, že sa to stane aj na jeseň.

Je Nemecko z najhoršieho vonku? 

  • Nemecká vláda počíta v tomto roku so slabším celoročným rastom o 0,5 percenta po vlaňajšej expanzii o 1,4 percenta. Pre budúci rok odhaduje zrýchlenie na 1 percento.
  • Podstatné je, že priemysel padal pomalšie, ako sa čakalo, export už dokonca stúpol a nemecká ekonomika tak už nebola odkázaná len na dobré čísla stavebníctva a domácej spotreby. Tá sa drží najmä vďaka rekordne nízkej nezamestnanosti (3,1 %).

Čo bude nasledovať: 

  • Zosilnejú tlaky na zmenu politiky nemeckej vlády, ktorá by

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Iné podcasty Denníka N

Ekonomika

Teraz najčítanejšie