Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Harabin, Kiska, Fico či Zeman. Deepfake videá sú zatiaľ využívané na zábavu a porno

Vítame vás pri čítaní najnovšieho MediaBrífingu – týždňového newslettra o médiách a žurnalistike. Okrem iného sa dočítate:

  • Aký veľký problém predstavujú deepfake videá.
  • Facebook od januára zmazal 5,4 miliardy (!) falošných účtov.
  • Zuzana Čaputová kritizovala konšpirátorov.
  • Instagram začal skrývať počty lajkov pri príspevkoch.

Zmanipulované videá so Zuzanou Čaputovou a Štefanom Harabinom, Andrejom Kiskom a Milošom Zemanom.

V uplynulých dňoch vzniklo viacero videomontáží, ktoré – našťastie – nemali za cieľ ľudí oklamať, ale skôr zabaviť a zaujať.

Televízia HBO zverejnila falošný prejav Miloša Zemana, aby spropagovala nový seriál Bez vedomia. Český prezident je známy svojimi útokmi na médiá, v roku 2017 v prítomnosti Vladimira Putina napríklad vtipkoval, že „novinárov je príliš veľa, mali by sa likvidovať“. Na videu od HBO však vyzýva na ich ochranu.

„Odolávajme vplyvom, ktoré nám sľubujú peniaze a moc, a chráňme tých, ktorí upozorňujú na naše zlyhania: štátnych zástupcov, policajných vyšetrovateľov či novinárov,“ hovorí Zeman. V závere falošného videa sa jeho tvár zmení na tvár herca Jana Vlasáka, ktorý hrá v novom seriáli jednu z hlavných úloh. „Čo keď v skutočnosti žijeme v bezvedomí? V bezvedomí, kde sa pravda mení na lož žmurknutím oka?“ pýta sa herec.

Takéto videá sa nazývajú deepfake.

https://www.youtube.com/watch?v=EJEZpKi3V7I

Vo Veľkej Británii sa šírili falošné videá premiéra Borisa Johnsona a jeho oponenta labouristického lídra Jeremyho Corbyna. Vytvorila ich organizácia Future Advocacy, vyzerajú veľmi presvedčivo, no v závere priznávajú, že sú falošné.

„Deepfake videá predstavujú skutočnú hrozbu pre demokraciu a spoločnosť. Môžu byť využité na šírenie dezinformácií a úplne narušiť dôveru ľudí v audiovizuálny obsah,“ povedal Areeq Chowdhury z Future Advocacy. „Naším cieľom je šokovať, zábavným spôsobom informovať verejnosť a vyvinúť tlak na našich zákonodarcov. Táto téma by mala byť nadradená straníckej politike. Vyzývame všetkých politikov, aby spolupracovali na doplnení našich zákonov a ochránili spoločnosť pred hrozbami deepfake videí, falošných správ a mikro-cielených politických reklám.“

Využívajú sa aj jednoduchšie manipulácie

Nie každá videomontáž je aj deepfake videom. Deepfake je produktom umelej inteligencie, ktorá dokáže z tisícok záberov odčítať gestiku, mimiku a spôsob reči vybraného človeka a následne vygenerovať prejav, ktorý nikdy nepredniesol. Popri tom však existujú aj jednoduché manipulácie, v ktorých sa napríklad do jedného videa vložia prvky z iného.

Takouto videomontážou bolo tento týždeň video Zuzany Čaputovej zo zábavnej relácie televízie Joj Inkognito. Neznámy autor vymenil tvár prezidentky za tvár Štefana Harabina. Záznam zverejnil v stredu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie