Vylepšili písané písmo – pomôže ľavákom, deťom s poruchami učenia aj vydavateľom učebníc
Projekt Školské písmo Martiny Rozinajovej a Jána Filípka ponúka vynovený vzor písma v digitálnej podobe.
Prezentáciu projektu je dobré začať odľahčene. Martina Rozinajová a Ján Filípek preto na prvom slajde k svojim menám prilepili obrázok Konštantína a Metoda. Metaforu prinášania písma pochopí každý. V prípade tandemu zloženého z grafickej dizajnérky a dizajnéra písma je táto asociácia zároveň na mieste.
Nejde im o revolúciu, ale o vylepšenie. Rozinajová a Filípek si všimli, že predloha písma, podľa ktorej sa deti v škole učia písať, je zastaraná, nezohľadňuje všetky dnešné potreby a obsahuje chyby. Navyše neexistuje v digitálnej podobe ako samostatný font, čo zbytočne komplikuje a časovo naťahuje tvorbu učebníc a pomôcok na výučbu písania.
Pustili sa preto do spoločného projektu Školské písmo. Jeho výsledok – čiže digitálny font písaného písma, vytvorený a vylepšený pod okom typografa – je dnes zdarma prístupný všetkým, ktorým záleží na tom, aby nadobúdanie gramotnosti prebiehalo lepšie.
Písať a rozmýšľať
Existuje názor, že učiť deti písať rukou je dnes už neefektívne či až zbytočné. Veľmi rýchlo totiž prichádzajú do styku s elektronickými zariadeniami, kde majú do činenia s klávesnicami a dotykovými displejmi. A tie ich budú sprevádzať po celý život. Schopnosť držať pero a napísať čosi na papier sa tak môže zúžiť na podpis úveru v banke.
Proti tomu stojí presvedčenie