Denník N

Uragán pre Dubenku

April Giffordová alias Dubenka. Foto - Delta
April Giffordová alias Dubenka. Foto – Delta

Pred 30 rokmi napísal Hrabal osem listov svojej múze zo „Spokojených států amerických“.

Keď režim v 60. rokoch minulého storočia konečne dovolil Bohumilovi Hrabalovi vydať zbierky Perlička na dněPábitelé, okamžite sa tento päťdesiatročný debutant stal fenoménom českej literatúry. Boli to texty na hony vzdialené socialistickému realizmu, no práve názov druhej zbierky je kľúčom k tomu, prečo sa Hrabal zrazu stal pre oficiálnu literatúru prijateľným.

Magické „pábenie“, teda humorné rozprávanie popreplietané nespútanou fantáziou a mystifikáciou, sa totiž javilo ako ideologicky neškodné. A Hrabal si pochvaľoval: „To moje pábenie, to bola obrana proti politike.“ Keď však v čase nastupujúcej normalizácie opustil tento spôsob písania a vrátil sa k subjektívnemu monológu, „nepábiteľský“ Hrabal sa opäť ocitol v jemu dôverne známych bojoch s cenzúrou.

Stal sa dvojdomým autorom, kompromisne publikoval v oficiálnych vydavateľstvách, no neprestal využívať vzácne služby samizdatu, kde mala premiéru aj séria jeho publicistických textov, pre ktoré sa vžil názov Dopisy Dubenke. Táto literárna žurnalistika, ako si sám pomenoval krátku etapu svojej tvorby, sa viaže k spoločenským pohybom roku 1989, no rovnakou, ak nie najväčšou mierou k americkej bohemistke April Giffordovej.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie